تاریخ انتشار: ۰۷:۰۶ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
اقتصاد ۲۴ بررسی کرد:

بخشنامه جدید تامین اجتماعی، پیمانکاران را خوشحال می‌کند؟/ مقاطعه‌کاران از مبلغ حق بیمه مناقصه‌ها مطلع می‌شوند

تنقیح بخشنامه جدید برای تعیین حق بیمه قرارداد‌های پیمانکاری هم برای بیمه شدگان و بیمه گذارانی که در بازار کار درگیر مناسبات مقاطعه کاری در بازار کارند مهم است و هم شنیدن آن از زبان شخص شماره یک سازمان تامین اجتماعی می‌تواند با زمزمه‌های مریوط به نامزد‌های احتمالی تصدی وزارت صمت مرتبط باشد.

بخشنامه تامین اجتماعی درباره پیمانکاران

اقتصاد۲۴ - مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تازگی سربسته موضوعی را پیش کشیده است که در اقتصاد امروز ایران خیلی‌ها درگیرش هستند؛ «صدور بخشنامه‌ای تنقیحی برای تعیین حق بیمه قرارداد‌های پیمانکاری پیش از انعقاد قرارداد» جان کلام حرف‌هایی بود که مصطفی سالاری در جلسه هفته گذشته شورای تنقیح بخشنامه‌های سازمان تامین اجتماعی و در حضور نمایندگان تشکل‌های کارفرمایی به زبان آورد.

در نقل قول کوتاهی که در این زمینه توسط روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی منتشر شده از زبان شخص شماره یک سازمان اینطور آمده است: با صدور بخشنامه تنقیحی دریافت حق‌بیمه از قرارداد‌های پیمانکاری، امکان تعیین و اعلام ضرایب حق بیمه مربوط به قرارداد‌های پیمان در ابتدای انعقاد این قرارداد‌ها به کارفرما و پیمانکار فراهم می‌شود تا پیمانکاران بتوانند با آگاهی از مبلغ حق بیمه در مناقصه‌ها شرکت کنند.

البته از طرف سازمان تامین اجتماعی تا به امروز به صورت رسمی جزئیات بیشتری در مورد تغییرات احتمالی قواعد مربوط به تعیین و وصول حق بیمه از پیمانکاران منتشر نشده است و آنچه که تاکنون در این رابطه در بیشتر رسانه‌ها منتشر شده چیزی بیشتر از خبر کوتاه منسوب به روابط عمومی این سازمان نیست.

سهم گسترده مقاطعه کاران در اقتصاد ایران واقعیتی است که از منظر کارگران و حامیان صنفی آن‌ها چندان خوشایند نیست؛ هرچه باشد آن‌ها این علت را معلول آزادساز‌ی‌هایی می‌دانند که در سال‌های پس از خاتمه جنگ در حوزه اقتصاد ایران اتفاق افتاده و در نتیجه تفسیر‌های نادرست از مقررات بازار کار مناسبات کارگر-کارفرما تا حد شکننده‌ای تضعیف شده است، اما سوای این دیدگاه صنفی –طبقاتی، فعالیت مقاطعه کاران در اقتصاد ایران اتفاق من درآوردی و فاقد محمل قانونی نیست؛ شاید حرف منتقدان درست باشد که متولیان تیغ تیز تعدیل را به دست زنگیان مست سپرده و بازار کار را به حال خود رها کرده‌اند، اما از منظر قانونی کارفرما می‌تواند بخش یا تمامی از کار را به پیمانکار (مقاطعه کار) واگذار کند و در مقابل سازمان تامین اجتماعی نیز مجاز است تا حق بیمه کارگران را از پیمانکاران مربوطه مطالبه کند. به صورت مشخص در ماده ۱۳ قانون کار آمده است:

 

  • در مواردی که کار از طریق مقاطعه انجام می‌یابد مقاطعه‌دهنده مکلف است قرارداد خود را با مقاطعه کار به نحوی منعقد نماید که در آن‌ مقاطعه کار متعهد گردد که تمامی مقررات این قانون را در مورد کارکنان خود اعمال نماید.
    ‌تبصره ۱ - مطالبات کارگر جزء دیون ممتاز بوده و کارفرمایان موظف می‌باشند بدهی پیمانکاران به کارگران را برابر رأی مراجع قانونی از محل‌مطالبات پیمانکار، منجمله ضمانت حسن انجام کار، پرداخت نمایند.
    ‌تبصره ۲ - چنانچه مقاطعه‌دهنده برخلاف ترتیب فوق به انعقاد قرارداد با مقاطعه کار بپردازد و یا قبل از پایان ۴۵ روز از تحویل موقت تسویه‌حساب نماید، مکلف به پرداخت دیون مقاطعه کار در قبال کارگران خواهد بود.

و در راستای همین به رسمیت شناختن قانونی حضور کارفرمایان واسط در مناسبات بازار کار است که قانونگذار اینطور در ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی راجع به نحوه وصول مطالبات بیمه‌ای نوشته است:

 

  • در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می‌شود کارفرما باید در قراردادی که منعقد می‌کند مقاطعه کار‌ را متعهد نماید که کارکنان خود همچنین کارکنان مقاطعه‌کاران فرعی را نزد سازمان بیمه نماید و کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در ماده ۲۸ این قانون‌ بپردازد. ‌پرداخت پنج درصد بهای کل کار مقاطعه‌کار از طرف کارفرما موکول به ارائه مفاصاحساب از طرف سازمان خواهد بود. ‌در مورد مقاطعه‌کارانی که صورت مزد و حق بیمه کارکنان خود را در موعد مقرر به سازمان تسلیم و پرداخت می‌کنند معادل حق بیمه پرداختی بنا به‌ درخواست سازمان از مبلغ مذکور آزاد خواهد شد. ‌هرگاه کارفرما آخرین قسط مقاطعه‌کار را بدون مطالبه مفاصاحساب سازمان بپردازد مسئول پرداخت حق بیمه مقرر و خسارات مربوط خواهد بود و حق‌ دارد وجوهی را که از این بابت به سازمان پرداخته است از مقاطعه‌کار مطالبه و وصول نماید. کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی همچنین شهرداری‌ها و اتاق اصناف و مؤسسات غیر دولتی و مؤسسات خیریه و عام‌المنفعه مشمول مقررات این ماده می‌باشند.

اما انتشار چنین خبری آن هم از زبان نفر اول سازمان تامین اجتماعی از دست کم از دو جهت حائز اهمیت است؛ اول آنکه مقاطعه کاران و پیمانکاران حضور پررنگ و غیر قابل انکاری در ساختار اقتصادی ایران دارند و کمتر فعالیتی در حوزه کسب و کار‌های مختلف را می‌توان سراغ داشت که پای یک یا چند پیمانکار به آن گشوده نشده باشد؛ دم دست‌ترین شاهد این ادعا هم حضور شرکت‌های متعدد پیمانکاری در بخش‌های اقتصادی سه گانه کشاوزی، خدمات و اقتصادی است؛ در یک کلام کاری نیست که برای انجامش یک شرکت پیمانکاری ثبت نشده باشد، از احداث پروژه‌های مختلف عمرانی گرفته تا مدیریت پروژه‌های بزرگ صنعتی و حتی مراقبت‌های شبانه روزی و رتق و فتق پیش و پا افتاده‌ترین امور خدماتی در حوزه فعالیت مقاطعه کاران قرار دارد.

بیشتر بخوانید: یک کارگر چند سال باید کار کند تا بتواند خانه و ماشین بخرد؟


دلیل دیگری که در مقطع زمانی کنونی به انتشار اخباری از این دست بُعد دیگری از اهمیت می‌دهد، موقعیت کنونی مصطفی سالاری مدیرعامل کنونی سازمان تامین اجتماعی است که کمتر از یک سال پیش پایش به این سازمان باز شد و حالا در برخی محافل صحبت از آن است که شاید از سوی دولت به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی شود.

هرچند از نظر منطقی می‌توان میان صحبت از تغییر مقررات مربوط به پرداخت مطالبات بیمه‌ای مقاطعه کاران و به دست آورردن حامیانی در صف مدیران و سرمایه گذاران صنعتی خط و ربطی قائل شد، اما صحت این ادعا مطلبی است که باید برای روشن شدنش زمان قائل شد و منتظر ماند تا اولا دولت نامزد قطعی وزارت صمت را به مجلس معرفی کند و در ثانی صبر کرد و دید که نتیجه جلسه رای اعتماد مجلس چه خواهد شد.

اما با فرض اینکه صحبت‌های اخیر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی صرفا وعده‌ای قطعی در راستای تحول آفرینی در فعالیت‌های جاری این سازمان است و هیچ ارتباطی هم با به گمانه زنی‌های اخیر برای وزیر آتی صمت ندارد، سرنوشت احراز و ثبت سوابق بیمه‌ای تنها مسئله‌ای که برای بیمه شدگان شاغل سازمان تامین اجتماعی بیش از هر چیز اهمیت دارد؛ بیمه شدگانی با جمعیتی نزدیک به ۲۰ میلیون نفر که حق بیمه بخش قابل توجهی از آن‌ها به واسطه مقاطعه کاران مختلف به سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود و با یک مراجعه کوتاه به هیات‌های تشخیص و حل اختلاف می‌توان به وضوح فهمید که درصد قابل توجهی از پرونده‌های مطروحه در این محاکم به بدحسابی احتمالی پیمانکاران در قبال سازمان و تامین اجتماعی و معطلی کارگران در تمدید دفترچه بیمه و صدور احکام بازنشستگی مربوط می‌شود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین