اقتصاد۲۴ - قیمت بلیت هواپیما همواره مورد بحث بوده است. ایرلاین های ایرانی به واسطه تحریم ها با انواع مشکلات روبرو هستند. برجام قرار بود صنعت هوایی کشور را متحول کند و البته رقابت به واسطه نوسازی ناوگان هوایی کشور در بین ایرلاین ها بیشتر شود. سیاست عباس آخوندی نیز در این راستا رقابتی کردن قیمت و عدم دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت هواپیما بود. سیاستی که البته تا حدی جواب داد و قیمت بلیت در برخی از زمان ها از قیمت بلیت اتوبوس هم ارزان تر می شد. اما طی سال های گذشته و با بازگشت تحریم ها و شیوع بیناری کرونا این صنعت با مشکلاتی روبرو شده است. از سوی دیگر بالا رفتن نرخ ارز سبب شده تا هزینه ایرلاین ها بالا رود. این مسئله خود را در قیمت بلیت ترکیه نشان داد.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بیان کرد: به نظر می رسد که بازهم برخی از شرکتهای هواپیمایی سوء استفاده کرده و در یک هفته گذشته مجدداً قیمتهای بلیت این مسیر را از پنج میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش داده اند که این موضوع به صورت غیرقانونی و خارج از عرف بود ولی متاسفانه در این زمینه هیچ رسیدگی صورت نگرفت.
بیشتر بخوانید: تکلیف مسافران ترکیه چه میشود؟
او اظهار کرد: طبق توافقی که انجام شده بود ۱۰۰ مجوز پروازی برای شرکت های هواپیمایی در این مسیر ایجاد شده اما متاسفانه این شرکت های هواپیمایی تعداد پروازهای خود را به ۱۰ تا ۲۰ پرواز در هفته کاهش دادند و همین موضوع باعث شده که قیمتهای بلیت از ۵ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش یابد.
رفیعی توضیح داد: شرکت های هواپیمایی از حضور و استقبال مسافران در این مسیر سوء استفاده میکنند و با کم کردن تعداد پروازها قیمت ها را افزایش می دهند.
وی همچنین به قیمت مسیرهای پروازی داخلی هم اشاره کرده و گفت: ما شاهد آن هستیم که شرکت های هواپیمایی تغییر رویه داده و به افزایش های بلیت دامن میزنند به طوری که کف نرخ قیمتی برای مسیرها تعیین می کنند اما از آن طرف سقف قیمتی در نظر نمیگیرند.
در حالی که طی روزهای گذشته مقصود اسعدی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفته بود: با افزایش تعداد ایرلاینهای ایرانی و پروازهای روزانه در مسیر تهران – استانبول شاهد کاهش شدید قیمت بلیت پروازهای ترکیه هستیم و جالبتر اینکه پروازهای قطرایرویز که پیش از آغاز پرواز شرکتهای هواپیمایی داخلی نرخی حدود ۶۰ میلیون تومان داشت، هم اکنون بلیت همین پرواز را حدود هشت میلیون تومان میفروشد.
حال اما خبر جدیدی از سوی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی منتشر شد که با توجه به اینکه قرار است از 60 درصد ظرفیت های هواپیما استفاه شود که این موضوع خود احتمالا باعث افزایش قیمت بلیت هواپیما می شود.
مقصود اسعدی سامانی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما به فارس گفت: طبق مصوبه اخیر ستاد مقابله با کرونا در راستای فاصله گذاری اجتاعی در پروازها از اول آبان ،شرکتهای هواپیمایی باید تنها 60 درصد ظرفیت هواپیما را برای فروش عرضه کنند.
وی افزود: همزمان با این موضوع، شرکتهای هواپیمایی به تازگی با مشکل نوسان شدید ارزی و افزایش قیمت ارز هم مواجه شدهاند. حدود 60 درصد هزینهها برای تامین قطعات و موتور به صورت ارزی بوده و لذا شرکتها ناگزیر به افزایش قیمت بر اساس دلار 27 و 28 هزار تومانی هستند.
اسعدی سامانی ادامه داد: بانک مرکزی از سال گذشته دلار نیمایی نداده و شرکتهای هواپیمایی برای تأمین قطعات، ارز از بازار آزاد تهیه می کنند.
اما از سوی دیگر رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا قیمت بلیت هواپیما از سوی ایرلاینهای داخلی و برای بازگرداندن مسافران از استانبول به تهران به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده است، گفت: گرچه نرخ پروازهای خارجی دامنه مشخصی ندارد اما این نرخها با برقراری دوباره پروازها شکسته میشود و این مسئله را به انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام میکنیم.
در پی لغو شدن دوباره پروازهای تهران-استانبول طی روزهای گذشته از سوی مقامات ترکیه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری از برقراری دوباره این پروازها به صورت محدود خبر داد و گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته مقرر شده یک پرواز از ایران و یک پرواز از ترکیه در این مسیر به صورت روزانه برقرار شود.
به گزارش ایسنا، دو روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ترکیه برای چندمین بار پروازهای مسافری ایرلاینهای ایرانی به مقصد استانبول را لغو کرد و شرکتهای هواپیمایی داخلی تنها میتوانستند به صورت یکسر خالی و برای بازگرداندن ایرانیان به استانبول پرواز کنند. در همین راستا قیمت بلیت هواپیما برای بازگشت مردم به کشور تا ۲۰ میلیون تومان هم افزایش یافت.
تورج دهقانی زنگنه –رییس سازمان هواپیمایی کشوری- در این زمینه اعلام کرد: پس از لغو مجوز پرواز ایرلاینهای داخلی از سوی مسئولان ترکیه ما نیز به آنها اعلام کردیم در این صورت مجوز ترکیه را نیز برای پرواز ترکیشایر لغو میکنیم و نهایتا آنها به این نتیجه رسیدند که پروازهای تهران استانبول را مجدادا و به صورت محدود برقرار کنند.
وی افزود: در این راستا مقرر شد تا در هر روز یک پرواز از سوی ایرلاینهای ایرانی و یک پرواز از سوی هواپیمایی ترکیه در این این مسیر پروازی انجام شود که البته با همان پروتکلهای توافق شده قبلی این اتفاق میافتد.
حال باید دید که قیمت بلیت هواپیما قرار است افزایش پیدا کند یا طبق گفته رئیس سازمان هواپیمایی با از سر گرفته شدن پروازها قیمت کاهشی می شود هر چند مبنای کاهش اعلامی آقای رئیس قیمت 20 میلیون پرواز ترکیه است. احتمالاً با محاسبه نرخ با دلار آزاد قیمت بلیت پروازهای داخلی افزایشی خواهد بود.