اقتصاد۲۴ - تاثیر تصویر و نام فیل در ذهن مردم ایران یکی از دلایل محبوبیت نشان ۶۰ ساله کفش ملی است، شاید بتوان مدعی شد که در فرهنگ معاصر ایران فیل و کفش ملی همافزایی متقابلی در محبوبیت هم داشتهاند به این معنا که ذهنیت مثبت از فیل باعث محبوبیت کفش ملی شد و در مقابل محبوبیت بسیار کفش ملی، فیل را به نماد دوستداشتنیتری برای مردم ایران تبدیل کرد.
اما آن ناخودآگاه عجیبی که باعث قرنها محبوبیت فیل در ذهن بشر شده است از کجا نشات میگیرد؟
در اغلب اساطیر، فیلها فقط تصاویر و معانی مثبت را نشان میدهند.
آنچه به فیلها نسبت داده میشود در سرزمینهای مختلف متفاوت است که در این نوشتار به برخی از این تعابیر خواهیم پرداخت:
عشق و وفاداری: این خصوصیات توسط اروپاییان قرون وسطایی به فیلها نسبت داده شد. این عقیده بر این اساس استوار است که فیل نر در دوران بارداری جفت خود، به طور کامل به او وفادار است.
رفع شر و پیروزی بر مرگ در نیکوکاران مسیحی به تصویر یک فیل نسبت داده میشود: او زمین را زیر پا میگذارد و مارها که نمادی از قدرت شیطانی در بین مسیحیان هستند را میکشد، مجسمههای هفت فیل، که تبدیل به سمبل خانگی محبوب شدهاند و برای حفظ رفاه خانواده در هر هفت حوزه زندگی زمینی طراحی شده است از این اسطوره نشات میگیرند.
فیل نماد سیاره عطارد: فیل را میتوان به عنوان یک موجود با ویژگیهای سیاره عطارد طبقه بندی کرد. از این گذشته، عقل و خرد، گفتار مقدس و همچنین موفقیت و سلامتی که با این خصوصیات و تواناییها حاصل میشود، با فیل و عطارد در ارتباط هستند.
پاکی روح و تقدس: بوداییها از فیلها تمجید میکنند، برای آنها فیلها سمبل دانش معنوی، فضیلت و پاکی هستند، به ویژه فیل سفید نماد خورشید است و روح خورشید تجلی انرژی الهی است.
طبق افسانههای شرقی، پیش از تولد بودا، مادرش مایا در خواب یک فیل سفید کوچک را دید که از کوه طلایی فرود آمد و وارد اتاق او شد و اخترشناسان نپالی، رویای ملکه را به نشانه تولد قریب الوقوع یک منجی دیدند و بودا آمد.
مهربانی و دوستی: در کشورهایی که فیلها پیدا میشوند، اعتقاداتی وجود دارد که اگر یک فیل با شخصی که در جنگل گمشده است ملاقات کند، قطعاً او را به سمت مردم سوق میدهد.
همچنین، هوش و تدبیر و احتیاط، طبیعت خوب و صلح طلبی را به فیل منتسب میکنند!
در هندوستان: خصوصیات فیل در بدو تولد ویژگی بارز همه حاکمان زمینی است که حامل و نگهبان دانش بالاتر هستند.
در هند فیل پاکی اخلاق و در نهایت پیروزی و جلال، شکوفایی و طول عمر را به ارمغان میآورد.
فیل درجنگ: آنها تأثیر روانشناختی قدرتمندی بر ارتشهای دشمن داشتند، خصوصاً در اولین لحظات ظهور آنها باعث وحشت دشمن میشدند.
ایرانیان نیز در جنگ گوگمل در سال ۳۳۱ ق م از فیلهای جنگی استفاده کردند. این نبرد میان اسکندر مقدونی و داریوش سوم پادشاه ایران درگرفت. ایرانیان ۱۵ فیل جنگی تعلیم دیده هندی را در قلب میانی صف جنگی خود جای داده بودند که آنچنان تأثیری بر روی سپاه مقدونی گذارده بودند که شب قبل از نبرد، اسکندر مراسم قربانی به جا آورد.
یکی از معروفترین استفادهها از نماد فیل تصویری از این حیوان است که زینت بخش ماشین لوکس بوگاتی (بوگاتی تیپ ۴۱)، معروف به بوگاتی رویال بود؛ و گرچه Bugatti Royale در سال ۱۹۲۶ رونمایی و تنها در ۶ نسخه تولید شد، اما هنوز هم یکی از لوکسترین اتومبیلهایی که تاکنون در جهان تولید شده است.
نمونههای متعددی از استفاده از نماد فیل در جهان وجود دارد که از جمله آنها شرکت چای هندی “با یک فیل”، چای “سه فیل”، چای ویلیامسون، کارخانه چای مسکو، قهوه ویتنامی “فیل” و بسیاری دیگر…. را میتوان نام برد.
مارک تجاری ژاپنی “سه فیل”، که در روسیه با چترهای با کیفیتش شناخته شده است، در سال ۱۸۸۸ در اوساکا تأسیس شد.
در مجموع نماد فیل مورد استفاده در شرکتهایی است که میخواهند مشتری به قابلیت و کیفیت محصولات آنها اعتماد کند و بگویند قصد داریم به طور جدی و برای مدت طولانی در بازار باشیم.
فیل سمبلی از صبر، خرد و قدرت غیرمتجاوز است و برای یک بنگاه، حس توانایی تسخیر تدریجی بازار را القا میکند.
اما نه تنها خلاقیت، فیلها را به جلو سوق میدهد، بلکه همه فیلها اهل عمل هستند و میدانند چگونه میتوانند آرزوهای متعالی خود را با استعدادعملی ترکیب کنند. آنها قادر به انجام کارهای بزرگ هستند، همه چیز را در مقیاس کلان برنامه ریزی و سازماندهی میکنند، آنها قرنها این کار را با قاطعیت انجام داده اند.
فیلها لوکس بودن و سطح بالای زندگی را دوست دارند، در هندوستان و شرق دورگرانترین زیورآلات برای تزیین فیل استفاده میشده است، فیلها محترم و قادر به زندگی “به سبک عالی” هستند.
در طبیعت، فیل میتواند آرام باشد، او خوشاخلاق و خیرخواه است، با یک ذهن اهل فلسفه، آرامی و تدبیر در نتیجه گیری و رفتار…. مهره فیل شطرنج مصداقی ازاین تفکر درباره فیل است.
فیلهای نر بسیار بارور هستند، همسر و فرزندان خود را به شدت مراقبت میکنند و در لحظات استثنایی، آنها میتوانند رقابت کنند و قادر به از میدان بهدرکردن رقیب هستند.
فیلهای ماده، آرام و خوددار، وفادار و باثبات هستند، آنها بزرگند و زیبایی کلاسیک ندارند، اما کاریزماتیک و دارای انرژی قدرتمندی هستند که کاملاً جایگزین زیباییهای کلیشهای و کلاسیک میشود.
اغلب آنها فرزند کمی دارند، آنها ترجیح میدهند ابتدا یک فرزند را بزرگ کنند، سپس فرزند دوم داشته باشند.
فیلها سازماندهندگان خوب و رهبران اهل عمل هستند که قادرند به جای چند نفر کار کنند، در عاطفه و اهداف زندگی بسیار با ثبات هستند، بنابراین، نام آنها اغلب با موفقیت و شانس همراه است.
در بسیاری از کشورها از فیل به عنوان یک نماد برای افزایش انرژی مثبت در زندگی استفاده میشود.
شما میتوانید مشهودترین استفاده از نماد فیل ایرانی را در فروشگاههای کفش ملی سراسر کشور بیابید یا آن را فروشگاه آنلاین کفش ملی ببینید.
حضور نماد فیل در اساطیر و فرهنگ و حتی مذاهب مختلف بسیار گستردهتر از موارد ذکر شده است، برای تبیین نماد اصیل کفش ملی به مرور به بخشهای دیگر استفاده از سمبل فیل نیز خواهیم پرداخت.