تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹

سفر هوایی از دسترس مردم خارج می‌شود؟

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در اعتراض به افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی، گفت: در برخی مسیرها قیمت بلیت پرواز تا ۲۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. روا نیست حق سفر هوایی را از مردمی بگیریم که توان اقتصادی پایینی دارند و سالی یک بار سفر هوایی می‌روند. با این کار فقط مردم متضرر می‌شوند.
وضعیت سفر هوایی در دوران کرونا
 
اقتصاد۲۴ - نرخ‌نامه جدید پرواز‌های داخلی درحالی اعلام شده که مخالفت مجلس، وزیر راه و سازمان هواپیمایی را به دنبال داشته است. دلیل این گرانی، الزام شرکت‌های هواپیمایی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پرواز‌ها و فروش صندلی‌های پروازی به صورت یک نفر در میان و افزایش نرخ ارز اعلام شده است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است: بلیت پرواز‌ها ۸۰ درصد گران شده که ۴۰ درصد آن سهم ارز ۲۷ هزار تومانی و ۴۰ درصد سهم مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ بلیت پرواز در بیش از ۶۰ مسیر داخلی به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد. کف قیمت حدود ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده و در طولانی‌ترین مسیر هوایی (تهران ـ بندرعباس)، قیمت به دو میلیون و ۶۷۴ هزار تومان رسیده است. قیمت مسیر پرتردد تهران ـ مشهد از ۶۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۵۵ هزار تومان تعیین شده است. با این حساب یک خانواده چهارنفره برای یک سفر هوایی تهران ـ مشهد به صورت رفت و برگشت، در ارزان‌ترین حالت باید پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کند.

وزیر راه نسبت به این قیمت‌ها که طبق اعلام انجمن شرکت‌های هواپیمایی قرار بود از اول آبان‌ماه اجرا شود، واکنش نشان داده و گفته که این قیمت‌ها اعتبار ندارد. سازمان هواپیمایی نیز در واکنشی مبالغ تعیین‌شده را منصفانه ندانسته است. کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرده که به موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما به صورت جدی وارد خواهد شد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اما هنوز به این افزایش قیمت که سفر را گران‌تر و از دسترس بیشتر مردم خارج می‌کند، واکنشی نداشته است. هرچند این وزارتخانه در دوره‌های پیشین نیز واکنشی به افزایش هزینه سفر‌های هوایی نداشت و این حوزه را خارج از وظایف و ماموریت خود می‌دانست، با این حال بیشتر فعالان گردشگری گرانی پرواز‌های داخلی را در شرایط کنونی اقدامی بی‌تدبیرانه دانسته‌اند. از طرفی گرانی پرواز‌ها زمزمه‌هایی را برای افزایش قیمت در دیگر بخش‌های خدماتی سفر از جمله هتل‌ها بلند کرده است.

با وجود تمام این مخالفت‌ها و اعتراض‌ها، اما مقصود اسعدی سامانی ـ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ـ یادآوری کرده که طبق برنامه پنج‌ساله پنجم و ششم توسعه نرخ بلیت پرواز‌های داخلی آزاد شده، یعنی شرکت‌های هواپیمایی بر اساس عرضه و تقاضا به صورت رقابتی نرخ بلیت خود را تعیین می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز در اعتراض به نرخ‌نامه جدید شرکت‌های هواپیمایی که هزینه سفر‌های هوایی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، تعیین کف قیمت برای بلیت پرواز و آزاد گذاشتن سقف قیمت را خلاف قانون آزادسازی نرخ و اصل عرضه و تقاضا دانست و به ایسنا گفت: وزیر راه به صراحت با این نرخ‌نامه مخالفت کرده است، ضمن این‌که قانون مطابق اصل آزادسازی نرخ این اجازه را به انجمن شرکت‌های هواپیمایی نمی‌دهد که برای پرواز‌ها نرخ تعیین کنند، بلکه همان‌طور که در قانون هم صراحتا اشاره شده عرضه و تقاضا باید تعیین‌کننده قیمت بلیت پرواز باشد.

او ادامه داد: حکایت شرکت‌های هواپیمایی مثل صنعت خودروسازی شده است، ۱۰ هزار پرسنل سپر بلا قرار می‌گیرند و به ۸۰ میلیون نفر ظلم می‌شود. وقتی قیمت‌ها را بالا می‌برند ادله می‌آورند که آن ۱۰ هزار نفر در معرض بیکاری قرار گرفته‌اند و خودرو‌هایی را که غیراستاندارد است با بالاترین قیمت ممکن به مردم می‌فروشند و قیمت یک پراید را هم‌ردیف با قیمت جهانی مرسدس بنز کرده‌اند. در صنعت هوایی هم با وجود هواپیما‌های از رده خارج که البته با سرمایه مردم این کشور خریداری شده، با تهدید تعدیل نیرو، قیمت بلیت پرواز را افزایش می‌دهند. درحالی که قیمت پرواز‌های داخلی ما همین حالا هم نسبت به کشور‌های دیگر گران است.

رفیعی افزود: شرکت‌های هواپیمایی در تعیین قیمت به هیچ‌وجه از قانون عرضه و تقاضا پیروی نمی‌کنند. شیوه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما در کشور ما به این شکل است که یک رقم را به عنوان کف نرخ تعیین می‌کنند که به این ترتیب شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها اجازه ندارند پایین‌تر از آن نرخ بفروشند. از آن طرف، سقف نرخ را باز می‌گذارند. این‌طور می‌شود که قیمت بلیت مسیر تهران ـ استانبول وقتی به ۵۰ تا ۶۰ میلیون می‌رسد آقایان می‌گویند این رقم طبیعی است، اما چرا همان نرخ به یک‌باره چهار و نیم میلیون می‌شود؟ یا می‌گویند قیمت بلیت مسیر ایران تا آمریکا به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است، ولی وقتی بررسی می‌کنیم به نرخ‌های ۳۰ تا ۶۵ میلیون تومان (یک‌طرفه) می‌رسیم. چرا این حرف‌ها را می‌زنند، چه هدفی دارند؟!
بیشتر بخوانید: ورود شورای رقابت به قیمت گذاری بلیت هواپیما
او اضافه کرد: در شرایطی که پرواز‌های ترکیه کامل برقرار نشده است و بلیت به قیمت چهار پنج میلیون تومان پیدا می‌شود، بعضی شرکت‌های هواپیمایی داخلی بلیت یک‌طرفه تهران ـ استانبول را تا ۲۰ میلیون تومان می‌فروشند و قیمت را قفل می‌کنند. چرا نرخ‌ها سقف ندارد؟ وقتی فقط کف قیمت را آن هم به این شکل گران تعیین می‌کنند، حق افراد کم‌توان را ضایع کرده‌اند و به آن‌ها ظلم می‌شود. گروهی از مسافران هستند که در زمان خلوتی سفر، بلیت هواپیما می‌خرند و سالی یک سفر مشهد و یا به دیدار خانواده می‌روند. وقتی کف قیمت گران باشد، در فصل خلوتی سفر که تقاضا پایین است دیگر نمی‌توان بلیت را ارزان فروخت، و آن قشر هم از سفر محروم می‌شود.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی هشدار داد: با گرانی بلیت هواپیما باید منتظر افزایش نرخ در دیگر بخش‌ها به ویژه خدمات گردشگری از جمله هتل‌ها و دیگر ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم، چه بسا که این افزایش نرخ روی کالا‌ها و خدمات غیرمرتبط هم تاثیر بگذارد؛ بنابراین باید پاسخگوی این عملکردشان باشند، چرا در این شرایط اقتصادی، فضا را به هم می‌ریزند؟

رفیعی درباره تاثیر افزایش نرخ بر سفر‌های داخلی نیز اظهار کرد: درحال حاضر سفر به معنی گردشگری و تور به ندرت انجام می‌شود، البته در پایان تابستان شاهد تحرک کوچکی بودیم، اما با اوج گرفتن آمار مبتلایان کرونا و آغاز فصل سرما، دوباره تقاضا برای سفر کاهش پیدا کرده است. از طرفی با وجود آن‌که قرار است نرخ‌های جدید از آبان‌ماه اجرا شود، اما اعلام آن در مقطع کنونی، تقاضا برای سفر هوایی را در چند روز گذشته با ریزش مواجه کرد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ + جدول

صحنه‌های تکان دهنده از سومین روز انفجار بندر شهید رجایی

عکس/ چهره دیده نشده از فوزیه و آخرین پادشاه مصر ۶۰ سال پیش در مراسم تشییع ملک فاروق

عکس/ ملاقات صمیمی و دوستانه الهام علی اف و پزشکیان کنار دریا

عکس/ واکنش تند مونا مهرجویی به انتشار تصاویر جانباختگان بندرعباس

عکس/ آسمان مشهد در وسط روز سیاه شد

عکس/ ظاهر متفاوت صیاد شیرازی ۴۴ سال پیش در حال نماز خواندن کنار هلی کوپتر

عکس کمیاب از دکتر شریعتی ۷۴ سال پیش در کنار علمای مشهد با لباس رسمی

عکس/ رونمایی از پوستر سریال کنکل با بازگشت هانیه توسلی

عکس/ استوری خاص الناز شاکردوست برای همدردی با مردم بندرعباس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ + جدول

عکس/ دیدار هاشمی رفسنجانی با میخائیل گورباچف ۳۶ سال پیش در روسیه

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استقلال و تراکتور نقره داغ شدند

دیدار جمعی از فعالان سیاسی با مهدی کروبی + عکس

توافق احتمالی ایران و آمریکا، نیم‌بند و با منافع حداقلی برای ما همراه است/ مهار ناترازی‌ها به ۵۰۰ میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد

عکس/ گریم متفاوت بازیگران سریال سلمان فارسی

بازار ارز در وضعیت شکننده؛ قیمت دلار در انتظار سیگنال

روز دختر ۱۴۰۴ چه روزی است؟ +پیام تبریک

عکس/ چهره بامزه صادق هدایت ۱۱۶ سال پیش با لباس قاجاری در کنار برادرانش

عکس/ افتتاح اولین میدان میوه و تره‌بار ۷۰ سال پیش در تهران

اطلاعیه کمیته بررسی علل حادثه آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی

ماجرای قتل مرد پولدار با نقشه خدمتکار افغانستانی

یک آمار نگران کننده از تعداد دختران مجرد در ایران

فیلم دردناک مونا فرجاد درباره واقعه تلخ بندرعباس

تعیین تکلیف پرداخت دیه جان باختگان انفجار بندرعباس

زیان انباشته هزار میلیاردی باشگاه استقلال + عکس

جزئیات تازه درباره نقل و انتقالاتی استقلال

فیلم/ سوگواری مردم بندرعباس برای جانباختگان انفجار بندر رجایی

فلزات اساسی ایران زیر تیغ ناترازی انرژی

خسارت بیشتر انفجار بندر رجایی به دلیل رسوب کالا و تعلل صمت

فیلم/ قالیباف: نتانیاهو هر بار لاف می‌زند

مذاکرات واشنگتن و تهران فرصتی طلایی برای اعراب منطقه

احضار برخی مقصران حادثه انفجار بندر شهید رجایی

رونق گردشگری در هورامان و معايب و مزاياي آن

پیامد‌های محیط‌زیستی انفجار بندر شهید رجایی

فیلم/ لحظه دستگیری سارقان موبایل محله قیطریه

چند سوال بی‌پاسخ درباره حادثه بندر رجایی؛ بار خطرناک در محوطه سینا چه می‌کرد؟!

فیلم/ آغاز عملیات آواربرداری در بندر شهید رجایی

فیلم/ لحظاتی از مراسم ازدواج داماد ۲۰ روزه انفجار بندرعباس

بازی وزیر خارجه ایران با مهره نخست وزیر اسرائیل/ عراقچی حساب آمریکا و اسرائیل را در مذاکرات از هم جدا کرد

اطلس ۱۵ میلیون ارزان شد

تلخکامی بازار از افزایش قیمت شکر

عکس/ آسمان مشهد در سیاهی مطلق

بندری‌ها در مرز سوگ و سرور

هشدار طوفان و سیلاب ناگهانی در این ۱۷ استان

قیمت طلا و سکه به مرز‌های حساس رسیدند

عکس/ بلیت پرواز تهران-مشهد ۹.۴میلیون تومان شد

بررسی پیام رهبری و دستور رئیس قوه قضاییه درباره انفجار بندرشهید رجایی

احساس سوختن به تماشا نمی‌‏شود؛ آخرین وضعیت امدادگران، مددکاران و مردم بندرعباس و اسکله شهید رجایی

جابه‌جایی پول در بورس تهران

سقوط تاریخی قیمت دلار در راه است؟

ورود خودرو به بورس قوت گرفت

تکان سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو+ جدول

کدام عوامل قیمت دلار را کاهش داد؟

احکام حقوقی جدید بازنشستگان و فرهنگیان بازنشسته اعلام شد

رافائل گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران چه گفت؟

آغاز ثبت نام وام ۳۰۰ میلیون تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی +جزئیات

رشد دلار، ترمز قیمت طلا را کشید

مرگ ۳۵ هزار رشته قنات ایران در ۵۰ سال اخیر

نحوه تفکیک یارانه فرزندان بالای ۱۸ سال اعلام شد + لینک

بررسی مذاکرات ایران و آمریکا در جلسه غیرعلنی

رمزگشایی عباس عبدی از مخالفت‌ها با فستیوال کوچه