تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۱ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۶ نظر

لغو فروش سهام عدالت عملیاتی می‌شود؟

کاهش ارزش سهام عدالت، واریزی نامنظم و خرد از صد هزار تومان تا صد تک تومانی در مرحله آزادسازی باعث شده، سهامدران نام «سهام عذاب» را روی سهام عدالت خود بگذارند و خواستار امکان لغو فروش سهام خود شوند.

فروش سهام عدالت

اقتصاد۲۴ - هفته جاری، روز‌های خوبی برای دارندگان سهام عدالت نبود. فروش سهام عدالت که دو هفته‌ای بود به حالت تعلیق درآمده بود در حالی از ابتدای هفته از سر گرفته شد که با نارضایتی عمیق سهام‌داران همراه بود. افرادی که همزمان با دوران شیوع ویروس کرونا و افزایش شدید قیمت‌ها قصد داشتند بخشی از سهام عدالت خود را به فروش رسانده و در مقابل مبالغ موردنیاز خود را دریافت کنند، این در حالی است که واقعیت بازار سرمایه با تصورات آن‌ها فاصله قابل توجهی داشته است.

این شروع دوباره چند ویژگی داشت که گلایه و نارضایتی سهامداران را به‌دنبال داشته است؛ کاهش ارزش سهام، واریزی‌های نامنظم و خُرد از صد هزار تومان تا صد تک تومانی و تاخیر‌های طولانی و عدم پاسخگویی بانک‌ها و کارگزاری‌ها همگی منجر به نارضایتی شدید سهامدران شده تا آن‌ها نام «سهام عذاب» را روی سهام عدالت خود بگذارند و خواستار امکان لغو فروش شوند.

بازار دو سر باخت سهام عدالت

بازار بورس بعد از جهش بی‌سابقه، مدتی ریزشی است و سیاست‌های حمایتی دولت مانند بازارگردانی حقوقی‌ها و الزام آن‌ها به خرید سهام و تزریق نقدینگی هم کمکی به آشفته‌بازار بورس نکرد. در این میان سهام عدالت با بیش از ۴۰ میلیون نفر سهام‌دار دچار نوسان سقوط شده است.

هر برگه سهام عدالت ۴۹۰ هزارتومانی دارندگان این سهام، به ۱۴ میلیون و هفتصد هزار تومان رسیده است. سهام داران عدالت که اکثرا از طبقات با درآمد پایین هستند، وضعیت شکننده‌ای در بورس پیدا کرده‌اند و سیاست‌هایی مربوط به این حوزه و در کنار آن عملکرد کارگزاری‌ها هم این وضعیت را تشدید کرده است. صاحبان سهام عدالت که به پول خود احتیاج داشته و سهامشان را برای فروش گذاشتند، حالا هم ارزش سهامشان به شدت افت کرده و هم پولی دستشان را نگرفته است.

از یک ماه و نیم پیش قرار بود واریزی‌های خرد برداشته و پول سهام عدالت به صورت عمده واریز شود، اما در پرداختی‌های این هفته حتی واریزی‌های کمتر از ۲۰ هزار تومان وجود دارد و موجب انتقادات تند سهامداران شده است؛ انتقاداتی که عملکرد دو سمت را نشانه گرفته: دولت و کارگزاری‌ها.

یکی از سهام‌داران عدالت که سهامش را فروخته است، می‌گوید: «کارگزاری آگاه بعد از اولین واریزی که حدود ۸۰۰ هزار تومن بود، بقیه واریزی‌ها را به‌صورت حداکثر ده تا بیست هزار تومانی آن‌هم هر چند مدت یکبار انجام داده است. من باید انصراف بدهم، چون واقعا بهم ضرر وارد می‌شود، اما امکان انصراف هم ایجاد نشده است.»


بیشتر بخوانید: خبر مهم وزیر اقتصاد برای سهامداران


یکی دیگر از سهام‌داران وضعیت فعلی خود را این‌طور شرح می‌دهد: «۶۰درصد سهام عدالتم رافروختم. ۳۰درصد اول را ۴ ماه پیش و۳۰درصد دوم را ۲ ماه پیش فروختم، ولی پرداخت سهم فروشم اصلا کامل انجام نشد. دلمان خوش بود که می‌فروشیم یه کمی از بدهی‌هام را می‌دهم، ولی افسوس که دروغ بود.»

ابهامات فروش سهام عدالت

بسیاری از سهام‌داران عدالت با مشکل واریز مواجه هستند، آن مقدار از سهامشان را که فروخته‌اند یا کارگزاری مربوطه پولش را به حسابشان واریز نکرده یا به‌صورت خرد و اندک اندک در حال واریز است. «در سایت سهام عدالت برای من نوشته شده است که ۲۵شهریور مبلغ۲۹۵هزارتومن و۹و۱۲مهر مبلغ ۱۷۷و ۱۷۵هزارتومن به از سهامم فروخته شده، اما کارگزاری بانک سپه هنوز به حسابم واریز نکرده است.»

یکی دیگر از سهام‌داران عدالت هم با همین مشکلات روبه‌رو شده و می‌گوید: «من دقیقا ۱۳/ ۵/ ۹۹ دو تا از سهام سبد پرتفوی عدالتم را فروختم؛ یعنی کل شتران و شب‌ریز را. قیمتی که در آن تاریخ سهامم به فروش رسید، حدود سه ملیون وهفتصد هزارتومان بود. اما کارگزاری مفید طی این سه ماه فقط سیصد هزارتومان از آن را واریز کرده است. این درحالی است که کارگزاری در تاریخ ۲۲/ ۷/ ۹۹ این سهام را به مبلغی حدود سه برابر قیمت فروخته، اما هنوز پول سهام فروخته شده من را پرداخته نکرده است.»

دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار سهام عدالت درباره دلایل واریز خرد پول حاصل از فروش سهام عدالت به حساب مشمولان به ایرنا گفته است: «در زمان فروش تجمیع می‌شود. برای مثال ۱۰۰ مشتری در یک روز به کارگزاری سفارش فروش ۱۰۰۰ سهم را می‌دهند؛ بنابراین درخواست فروش ۱۰۰ هزار سهم تجمیع و سفارش ارسال و برای فروش ۱۰۰ هزار سهم اقدام می‌شود. با توجه به شرایط بازار ممکن است تمام این سفارش، مورد معامله قرار نگیرد و در یک روز کاری فقط ۱۰ هزار از این میزان سهام به فروش برسد. حال اینکه درآمد حاصل از فروش آن باید به کدام یک از مشمولان سهام عدالت که درخواست فروش آن را داده بودند، برسد؟ وش جدید که برای توزیع پول حاصل از فروش سهام عدالت به اجرا می‌رسد به این نحو است که مشتری که زودتر برای فروش درخواست داده، زودتر هم پول آن را دریافت می‌کند؛ بنابراین از این پس ارقامی که مشتریان سهام عدالت بابت فروش سهام خود دریافت می‌کنند، بیشتر خواهد بود.».

اما تجربه سهامداران نشان می‌دهد، این توضیح دبیر کل کارگزاران بورس عملا در واقعیت اتفاق نیفتاده و کارگزاری‌ها با تاخیر ماهانه نسبت به تاریخ فروش و به صورت خرد واریزی‌ها را انجام می‌دهند. این وضعیت به‌قدری سهام‌داران را دچار نگرانی و تشویش کرده که درخواست حذف سفارش فروش را دارند، اما این امکان وجود ندارد.

لغو فروش سهام عدالت عملیاتی می‌شود؟

محمدجواد فرهانیان مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در این باره اعلام کرده: «قبل از اینکه سفارش وارد سیستم شود و در نوبت اجرا برود امکان لغو سفارش نیز وجود دارد، اما بعد از انتقال و اجرای سفارش امکان کنسل کردن وجود ندارد.».

اما در میان سخنان جدید سخنگوی آزادسازی سهام عدالت خبر خوشی برای صاحبان سهام عدالت آمده که تحقق آن می‌تواند اندکی از نگرانی‌های آن‌ها کم کند. حسین فهیمی در این باره به ایرنا گفته است: «درخواست حذف سفارش فروش در مرکز پیام از سوی تعدادی از مشمولان سهام عدالت مطرح شده و اکنون چند روزی است که اجرای آن در دستور کار قرار گرفته و به‌طور جدی در حال پیگیری‌های لازم برای عملیاتی شدن آن هستیم. در صدد هستیم تا کارگزاری و سیستم‌های مستقر در شرکت سپرده‌گذاری این امکان را برای سهامداران فراهم کند تا چنانچه تمایلی به ادامه روند فروش نداشته باشند، درخواست فروش را لغو کنند.»

به گفته سخنگوی آزادسازی سهام عدالت، زیرساخت‌های تحقق امکان انصراف از فروش در حال انجام است تا حتی اگر چنانچه سفارش فروش به سامانه ارسال شده باشد بتوان آن را حذف کرد. هرچند سهام‌داران نگران هستند که این قول در حد حرف باقی بماند، اما به گفته حسین فهیمی این اقدام ممکن است ظرف روز‌های آینده عملیاتی شود.

 

منبع: رویداد24

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
2
3
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹
تو با حرفات اینده من وامسال منو خراب کردی مقصر اصلی خود شخص شمایید وقتی توان مدیریت نددرید گزینه استعفا از سمت بهترین گزینست هیچ کارگزاری ب حرفهای شما ب اندازه ارزنی ترس ندارد لطف کنید انصراف بدین
ناشناس
من سی درصد فروختم تو آبان هنوز وجه تکمیل نشده دیروز 7600تومن برام اومده آخه این ارزش واریز کردن داشت
محمد
1
6
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹
سلام مردم گول حرفهای مسولین را خوردن فکردن امروز سهامشان رابفروش بذارند فردا جریگی پول بحسابشان میریزن به همان خاطر قولهایی و کارهایی رز انجام دادند که حالا زیر حرفشان ماندن مردم ساده وخوش باور شما چرا مگر دراین چهل سال خیری بشما رسیده که حالا از سهام عدالت دردی دوا بشه دیگه امیدی نیست با این نگرانی از کرونا باید راضی باشیم که نه خرج قبر وتعذیه ندارد
زهرا
0
4
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹
من همین امشب رفتم کافی نت30درصد سهامم رو فروختم ........اما بعضی از دوستانم بهم گفتند کار اشتباهی کردی که فروختی چون اصلا هیچ پولی به حساب واریز نمیشه....آقای روحانی دمت گرررررررم
باشناس
0
1
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹
روحانی دمت گرم پدربزرگ من ۱۰۲ سالشه امروز پیش بودم میگفت تو این سالها عمرم ایجوریش ندیدم سهام پیرمرد کمیته امدادی خوردن ۱۳ مرداد فروش زدم براش امان از یک گو
Black RainBow
0
0
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹
واقعا چه وضعشه کارگزاری بانک سپه برای من هشت هزار واریز کرده مگه قرار نبود واریز قطره چکانی تموم بشه حرف با عمل نمیخونه نمیتونی مدیریت کنی نکن آقا بسه خسته شدیم
زندگی جوری شده من ی پسر 21 ساله خاطرم بمیرم تا 1400نمونم
ملی
0
0
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹
سلام سهام فملی منو خیلی وقته انجام شد زدند ولی از پولش خبری نیست به کی باید بگیم
ملی
0
0
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹
سلام سهام فملی منو خیلی وقته انجام شد زدند ولی از پولش خبری نیست به کی باید بگیم
محمد
0
0
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹
سلام من توکارگزاری مفید کل سهام فروختم اماهیچ پولی نگرفتم چرا به مردم دروغ میگین
ناشناس
0
2
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹
سلام به حق امام حسین هرکی که تو این گرفتاری مردم مردما داره میچزونه زندگیا کرده براش عذاب به حق امام حسین واقعا کرونا بگیره و سر بذاره رو زمین که مردمم ازدستشون راحت بشن بیچاره کردین این مردنا خدا ازتون نگذره
یونسی
0
1
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۹
سلام دل تون خوشه دوستان
اینا همش فیلمه فقط مردم رو گذاشتن سرکار
من خرداد فروختم ب کار گزاری مهرافرین دریغ از یه واریزی چهارماهه
زنگم میزنم میگن واریز میشه
هنوز فروش نرفته
مگ میخواین کوه جا ب جا کنین
اصلا پول نخواستم لااقل لغو سفارش رو زودتر راه بندازین
ناشناش
0
1
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹
دمت گرم روحانی تا 1400استخونمونموم نمونده
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹
من اول شهریور ۶۰ درصدسهام فروختم ۱۲ تومان واریزکردن خداوکیلی پول ݦن رو واریز کنید کارگزاری اگاه میخاهم پول دارو بدم ب خدا
محمد
0
0
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹
مردم سرکار گذاشتن میگن بفروش میفروشی به نفعشون نمیشه میگن لغوش کنید
میلاد خوشکار
0
0
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹
حق ما مردمو چرا می خورین؟
ثریا
0
0
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹
سلام ببخشید من در خواست حذف زدم بنظرتون پولو برگشت میدن رو دارایی قابل فروش چون الان من ارزش تقریبی سهام شش تومن الان حذف زدم ایا پول برمیگرده
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا