تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

جزییات حکم علی اصغر پیوندی و همدستانش

حکم بدوی دادگاه علی اصغر پیوندی صادر شد. دادگاه رییس سابق جمعیت هلال احمر را به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم کرده است.

جزییات حکم علی اصغر پیوندی

اقتصاد۲۴ - حکم بدوی دادگاه علی اصغر پیوندی صادر شد. دو روز گذشته جزییاتی از حکم دادگاه پیوندی را برای نخستین بار منتشر شد و نوشت دادگاه کیفری دو، رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیر سابق جمعیت هلال احمر را به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان امروز نوشته علاوه بر دوازده سال حبس، حکم انفصال دائم از خدمات دولتی را برای او صادر کرده است. این پرونده اما جزییات بیشتری دارد و پیوندی همدستان دیگری داشته که برخی از آنها تبرئه شدند و برخی نیز محکوم شدند. جزییات بیشری از پرونده علی اصغر پیوندی را در ادامه بخوانید:

اختلاس یک و نیم میلیاردی علی اصغر پیوندی در دانشگاه شهید بهشتی

 علی‌اصغر پیوندی در آذرماه سال گذشته یک روز پس از کناره‌گیری از ریاست جمعیت هلال احمر توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد. در همان زمان برخی رسانه‌ها نوشتند بازداشت پیوندی مربوط به پرونده تخلفی در دوره رایستش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. طی این یک سال تقریبا هیچ اطلاعات و جزئیاتی از پرونده پیوندی موجود نبود و هیچ کس نمی‌دانست در این پرونده چه خبر است. در نهایت سخنگوی قوه قضاییه در هشتم مهرماه اعلام کرده حکم بدوی پرونده علی اصغر پیوندی صادر شده است.

دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران در دوم مهر ماه دادنامه پرونده اختلاس و ارتشا علی اصغر پیوندی و ده متهم دیگر را که شامل مدیران جمعیت هلال احمر می‌شود، تنظیم کرده است. شاکی این پرونده سازمان بازرسی کل کشور است. به جز پیوندی، «ع.ن.ک.م»، «ح.د»، «د.و.س»، «م.ع»، «ف.و.ک»، «ع.ا.پ» «م.ع.ح.ا»، «ح.ع» و «ر.ف» متهمان پرونده هستند.

پرونده پیوندی و همکارانش با اتهام تصرف غیرقانونی در وجوه جمعیت هلال احمر و اختلاس، تحصیل مال از طریق نامشروع و معاونت در اختلاس، تضییع اموال و وجوه دولتی، اخذ رشوه و پورسانت، اختلاس و تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی روی میز دستگاه قضا قرار گرفته بود.

جزییات پرونده علی اصغر پیوندی

اختلاس وجوه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به میزان ۱۵.۱۶۵.۹۵۸.۰۰۰ ریال طی چندین فقره چک به حساب خویش و همسرش، تحصیل مال از طریق نامشروع بابت کارانه طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶ به میزان ۶.۸۴۸.۰۴۶.۷۲۳ ریال، تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان چهل هزار یورو از وجوه شرکت‌های مربوطه به سازمان تدارکات هلال احمر، تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۶۰ هزار درهم از رییس بیمارستان هلال احمر ایرانیان دبی، تصرف غیرمجاز به مبلغ ۸۵۳۹۳ یورو از وجوه جمعیت هلال احمر در تاسیس شرکت وابسته به جمعیت هلال احمر در کشور آلمان از جمله اتهاماتی است که پیوندی با اثبات آن‌ها حکم محکومیت از دادگاه گرفت.

کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب تهران نشان می‌دهد این پرونده از دهم مهر سال ۹۸ باز شده و تا مهر امسال که به صدرو حکم بدوی رسید.

این پرونده دو بخش دارد؛ بخش اول مربوط به آنچه پیوندی در زمان ریاستش در دانشگاه انجام داده و بخش دوم مربوط به پرداختی‌های خارج از شمول و غیرقانونی جمعیت هلال احمر است.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سهم ۵ درصدی از درآمد بیمارستان‌ها تابعه داشته که در یک حساب واریز می‌شود. مجوز و موارد مصرف این حساب مطابق دستورالعمل‌های مصوب وزارت بهداشت و وفق دستورالعمل نحوه پرداخت حق‌الزحمه کارانه در مراکز پزشکی درمانی و بیمارستان‌ها و دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشک و غیرپزشک دانشگاه‌های علوم پزشکی و نیز مصوبات هیات امنای مشترک دانشگاه تعیین می‌شود. اما این حساب بانکی از سال ۸۳ تا زمان بازرسی سازمان بازرسی کل کشور در دفاتر و صورت‌های مالی دانشگاه ثبت نشده و نظارتی بر آن نبوده و وجوه واریزی به آن تحت عنوان اعتبارات خارج از شمول و عاری از نظارت در اختیار مدیران قرار داشت.

علی اصغر پیوندی هم از زمان ریاستش بر دانشگاه یعنی از شهریور ۹۲ تا مرداد ۹۶ از این حساب بهره‌مند بوده است. او به غیر از دریافتی‌های خود در زمان ریاست، از محل اعتبارات جاری دانشگاه و بیمارستان لقمان تحت عنوان حقوق و کارانه بیمارستان لقمان و دریافتی‌های خارج از شمول جمعا ۱ میلیارد و ۳۷۲ میلیون تومان دریافت کرده است.


بیشتر بخوانید: محکومیت رئیس سابق هلال احمر به ۱۲ سال حبس تایید شد


در حالی که از سال ۹۳ تاکنون مبلغ فوق العاده مدیریتی و کارانه روسا و معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های همطراز در سال ۹۳ ماهانه ۹ میلیون ۶۶۰ هزارتومان و در سال ۹۴ ماهانه ۱۱ میلیون و ۳۰۲ هزارتومان و در سال ۹۵ ماهانه ۱۲ میلیون و ۶۵۸ هزارتومان و در سال ۹۶ ماهیانه ۱۳ میلیون و ۹۲۴ هزارتومان تعیین شده بود، اما با ملاحظه و تطبیق موضوعات اخیر از حیث ضوابط دریافت حق الزحمه کارانه هیات رییس تفاوت حق الزحمه کارانه و فوق العاده مدیریت مشخص شده از حساب مازاد بر استحقاق متهم، فراتر از ضوابط مبلغ ۸۱۴ میلیون تومان از سوی متهم دریافت و به حساب ایشان واریز شده است.

حساب مخفیانه پیوندی در دانشگاه و واریز وجوه به حساب همسرش

حساب پیوندی مخفی بوده و او حقوق خودش را در زمان ریاست، ۵۰ درصد اضافه کرده بود و معادل حقوق خود کارانه دریافت می‌کرد. بررسی همین حساب نشان می‌دهد طی ۳ فقره چک صادره از آن حساب جمعا ۱ میلیارد و ۵۱۶ میلیون تومان برداشت انجام شده که توجیه منطقی بر هزینه کرد آن ارائه نشده و برخی از آن‌ها به حساب همسر پیوندی واریز شده است و از همین حساب دو دستگاه آپارتمان خریداری شده است.

رشوه‌های میلیاردی هلال احمر از محل کمک‌های مردمی

بخش دوم این پرونده مربوط به عملکرد علی اصغر پیوندی در جمعیت هلال احمر است. مبادرت به تضییع حقوق بیت المال و عمومی از طریق ثبت و تشکیل شرکت بدون اخذ مجوز از مراجع قانونی در کشور آلمان، سوء استفاده از امکانات و وجوه جمعیت هلال احمر در بیمارستان دوبی از طریق صرف هزینه اقامت ویزا و ایاب و ذهاب شخصی و خانوادگی و میهمانان اخذ وجه از مدیران سابق مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر و دریافت مبالغی از شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی طرف قرارداد با سازمان تدارک پزشکی جمعیت هلال احمر که بخشی از وجوه در صندوق امانات و حساب‌های بانکی او به میزان ۱۴۰ هزار دلار و ۱۴۵ هزار یورو و انواع دیگر ارز به ارزش سه میلیارد و پانصد میلیون ریال کشف و توقیف شده است.

آنچه به عنوان ارتشا انتسابی به پیوندی منتسب شده مبلغ ۱۲۰ هزار و ۴۰ هزار یورو است. دیگر اتهاماتش مشارکت در پرداخت غیرقانونی وجوه هلال احمر به نمایندگان مجلس، مشارکت در پرداخت غیرقانونی به کارمنان سازمان برنامه و بودجه، مشارکت در پرداخت غیرقانونی سکه و کارت هدیه به افراد مختلف بدون ذکر نام هدیه گیرنده به میزان یازده میلیارد تومان با همکاری «ح.ع» مدیر کل حوزه ریاست جمعیت هلال احمر است.

تضییع وجوه جمعیت به میزان ۸۵۳۹۳ یورو به سبب دستور تاسیس بدون مجوز جمعیت هلال احمر و همچینن اخذ مستقیم وجه به میزان ۶۰ هزار یورو از «دکتر پ.ا» رییس بیمارستان ایرانیان دبی از دیگر مواردی است که پیوندی انجام داده است.

علی اصغر پیوندی با این اتهامات در دادگاه بدوی به دوازده سال حبس تعزیری، انفصال دائم از خدمات دولتی، رد مال موضوع اختلاس به حساب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پرداخت دو برابر مبلغ به عنوان جزای نقدی، از جهت سه فقره تحصیل مال از طریق نامشروع به تحمل دو سال حبس تعزیری و استرداد وجوه تحصیل شده به حساب سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان هلال احمر از جهت دو فقره تصرف غیرمجاز و غیرقانونی با مشارکت «ف.و.ک» و «ر.ف» به میزان ۸۵۳۹۳ یورو از وجوه جمعیت هلال احمر در تاسیس غیرمجاز و غیرقانونی شرکت که منتهی به انحلال و عدم فعالیت آن در کشور آلمان شده به ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شد.

رشوه هلال احمر به نمایندگان مجلس

جزییات پرونده پیوندی و همکارانش نشان می‌دهد، وجوهی به حساب برخی نمایندگان و برخی کارمندان سازمان برنامه و بودجه واریز شده و توجیه این بوده که در قالب بن و کارت هدیه برای جبران زحمات آن‌ها و توزیع در حوزه انتخابیه است. پیوندی، اما در دادگاه اینطور از خود دفاع کرده که «پرداخت وجوه به نمایندگان از بعد انقلاب این پرداخت‌ها بوده و هیچ کس متعرض نشده است.»

این پرداختی‌ها توسط معاون وقت حقوقی و امور مجلس هلال احمر انجام می‌شده است. فروزش در سال ۹۷ یک میلیارد و ۳۶۳ میلیون تومان و در سال ۹۸ یک میلیادر و ۹۸۵ میلیون تومان از وجوه جمعیت را برداشته و در قالب بن خرید فروشگاهی بین نمایندگان توزیع کرده است. ظاهرا اکثر نمایندگانی که این پول‌ها را دریافت کرده، عضو کمیسیون تلفیق بودند.

او در این میان برای خودش هم مبلغ ۶ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان به عنوان مابه التفاوت حق الزحمه بابت همایش‌های آموزشی و مبلغ ۵۰ میلیون تومان تحت عنوان جبران زحمات برای تهیه بودجه ۹۸ دریافت کرده است.

معاون وقت حقوقی هلال احمر نهایتا در دادگاه بدوی به تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و منع اشتغال در سمت‌های مدیریتی هلال احمر به مدت دو سال محکوم شده و در خصوص دیگر اتهامات انتسابی حکم به برائت او صادر شد.

بخش دیگری از پرداختی‌های خارج از شمول جمعیت هلال احمر به پرسنل سازمان برنامه و بودجه بوده و واسطه این پرداختی‌ها، مدیر کل وقت برنامه و بودجه جمعیت هلال احمر بوده که این پرداختی‌ها به صورت سکه، کارت هدیه و بعضا واریز به حساب بانکی بوده است.

متهمان دیگر «ع.ن.ک.م»، «ح.د»، «د.و.س»، «م.ع»، «ف.و.ک»، «ع.ا.پ» «م.ع.ح.ا»، «ح.ع» و «ر.ف» به مجازات‌هایی همچون تحمل ضربه شلاق و منع اشتغال در سمت‌های مدیریت و جزای نقدی محکوم شده‌اند.

 

منبع: رویداد24

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
0
0
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹
تف به شرف انسانهی بی شرف که از هلال احمر دزدی می کنند
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

از جنجالی‌ترین روحانی سال؛ کاظم صدیقی چه می‌دانیم؟

فیلم/حرکات موزون سمانه پاکدل در جدیدترین سریالش

مسافران هرمزگان بخوانند؛ هشدار جدی هواشناسی!

برای خرید خانه چه وام‌هایی می‌توان گرفت؟

هشدار هواشناسی یزد؛ باد و گرد و خاک در راه است

عکس/مصطفی کواکبیان: ازگل گیت آبروی روحانیت را نشانه رفته است

۵ راهکار برای چالش های محیط زیست ایران

بهشت پرستاران برای مهاجرت کجاست؟

۵ شخصیت خبرساز فوتبال ایران در ۱۲‌ماه گذشته

تاریخ عرضه سهام استقلال اعلام شد

خاص‌ترین لحظه سال ۱۴۰۲ برای همسر علیرضا بیرانوند + عکس

روش باتری به باتری خودرو چگونه است؟

کاهش ۱۰ درصدی تورم نقطه به نقطه مسکن در پایتخت

فیلم/ چالش فارسی حرف زدن ستاره فوتبال جهان در آنتن زنده

فیلم/ ازدحام مسافران نوروزی عتبات در مرز مهران

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

میوه‌های ارزان و با کیفیت را از این مراکز بخرید /آخرین قیمت انواع میوه در بازار

چرا گاهی برخلاف تحلیل‌های تکنیکی و بنیادی، قیمت سهام ریزش می‌کند؟

افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی تایید شد

هشدار به خریداران طلا / شب عید مراقب کلاهبرداران باشید

بازار مسکن به کما رفت/ خانه خریدن را فراموش کنید

متاسفانه کاظم صدیقی به وقایعی که با آبرویش گره خورده، اشراف ندارد

زمان دقیق اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد

فیلم/نتایج جلسات تعیین مزد ۱۴۰۳ کارگران از زبان وزیر کار

فیلم/قیمت سیم کارت علی پروین ۷ میلیارد است!

جهان بدون نفت چگونه است؟

با حقوق کارگری ۱۴۰۳ چند ماهه می‌توانیم خودرو بخریم؟

اینفوگرافی/میزان افزایش حقوق کارگران در ۷ سال گذشته

گردش عاشقانه نرگس محمدی و علی اوجی در کانادا + عکس

عکس/جدول کامل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

شاخص بورس توانایی رسیدن به ۴ میلیون واحد را دارد؟

کیفیت هوای تهران در آخرین روز سال ۱۴۰۲

جاده چالوس بازگشایی شد

قیمت واقعی دلار چقدر باید باشد؟

آیا اسرائیل بعد از ۷ اکتبر در غزه موفقیتی داشته است؟

فیلم/ علاقه علی پروین و حسن روشن به هایده و معین جنجالی شد!

عواملی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر می‌دهند

وضعیت هواشناسی امروز

خط لوله صلح فرصتی برای تبدیل شدن به هاب گازی/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان + تفسیر و معنی

رقم دقیق حداقل دستمزد کارگران مشخص شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۷۳سال پس از ملی شدن صنعت نفت؛ واپسین روز از سال ۱۳۲۹ برای مردم ایران بیش باد + فیلم