تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۳ آبان ۱۳۹۹

وضعیت بیمارستان‌های کرونا در تهران

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران ضمن تشریح وضعیت بیمارستان‌های تهران در رابطه با پذیرش و بستری بیماران کرونایی، توضیحاتی در رابطه با آمار واقعی مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور ارایه کرد.

وضعیت بیمارستان‌های کرونا در تهران

اقتصاد۲۴ - دکتر نادر توکلی با بیان اینکه ضریب اشغال بیمارستان‌های تهران در رابطه با ظرفیت کووید ۱۹ تکمیل شده است، گفت: با توجه به افزایش تصاعدی بیماران کرونا در پیک سوم اپیدمی، بیماران جدید ابتدا در اورژانس بستری شده و با خالی شدن تخت، به بخش‌ها منتقل می‌شوند.

ظرفیت بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها شناور است

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها با توجه به شرایط شناور است، اظهار کرد: به عبارت دیگر ظرفیت بستری بیماران کرونایی ثابت نبوده و بنا به شرایط و بر اساس نیاز روزانه، بازگشایی بخش جدید، تخصیص تخت جدید و همچنین تغییر کاربری‌ها انجام می‌شود.

نیاز بیمارستان‌ها به "موبایل آی سی یو"

وی با بیان اینکه هنوز به راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در تهران نیازی نداریم، اظهار کرد: بیمارستان‌های صحرایی تحت شرایط ویژه‌ای راه اندازی می‌شوند که هنوز در تهران به این شرایط نرسیده‌ایم، با این حال با توجه به تکمیل بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها، در حال حاضر "موبایل آی سی یو" با توجه به استاندارد‌ها و امکانات خاص آن، یکی از نیاز‌های اصلی بیمارستان‌هاست.

توکلی با اشاره به تحمیل بار شدید به بیمارستان‌ها و کادر درمان در پیک اخیر بیماری، اذعان داشت: با این وجود ارایه خدمات درمانی به بیماران کرونایی و غیر کرونایی در بیمارستان‌ها به صورت بی وقفه ادامه دارد.

تکذیب عدم پذیرش بیماران و یا بستری بیماران در محوطه بیمارستان‌ها

معاون درمان ستاد کرونا تهران در ادامه ضمن تکذیب بستری بیماران در محوطه‌های بیرونی و یا حیاط برخی بیمارستان‌ها، عنوان کرد: هیچ بیماری در محوطه و حیاط بیمارستان‌ها بستری نشده و همچنین ادعای عدم پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها نیز به هیچ عنوان سندیت ندارد، البته به دلیل تکمیل ظرفیت بخش‌های آی سی یو و وجود تعداد زیادی بیمار در لیست انتظار این بخش، گاهی بیماران نیازمند تخت آی سی یو، در اورژانس بستری شده و تا زمان خالی شدن بخش آی سیو خدمات ویژه در این بخش برایشان فراهم می‌شود.


توکلی با اشاره به برخی نارضایتی‌ها در این رابطه، از افزایش نظارت برای رفع این کمبود‌ها و انتقال سریع‌تر بیماران به بخش خبر داد و گفت: با توجه به حجم بالای بیماران نیازمند بستری در بخش‌های عادی و ویژه، در حال حاضر کمبود تخت ویژه با تجهیز تخت‌های معمولی با استاندارد‌های نسبی و امکانات آی سی یو، مانیتور و ونتیلاتور جبران می‌شود.

حدود ۲۰ درصد پرسنل بیمارستان‌ها در مرخصی استعلاجی هستند

وی در عین حال با اشاره به خستگی و فرسودگی کادر درمان به خاطر ۹ ماه ارایه خدمت بی وقفه و مزمن شدن بحران کرونا، اظهار کرد: فرسودگی و درگیری بالای کادر درمان، بیمارستان‌ها را با کمبود جدی نیرو مواجه کرده، به گونه‌ای که همواره بین ۱۷ تا ۲۰ درصد پرسنل بیمارستان‌ها در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند؛ بنابراین یکی از مشکلات اساسی برای ادامه این روند بحث فرسودگی پرسنل و تامین نیرو در بخش‌های بستری است.

وی با بیان اینکه درخواست‌های لازم برای تامین نیروی جدید و جایگزین به سازمان استخدامی ارائه شده است، گفت: تبدیل وضعیت نیرو‌های قراردادی به پیمانی و استخدام رسمی افراد از جمله اقداماتی است که به بهبود شرایط بیمارستان‌ها و کاهش بار تحمیلی بر کادر درمان کمک می‌کند.

توکلی همچنین با تاکید بر اینکه با وجود افزایش بار بیماری در هیچ بیمارستانی افت ارایه خدمات وجود ندارد، گفت: فعالیت و سیستم کلیه ۶۵ بیمارستان اصلی فعال در تهران به صورت روزانه نظارت می‌شود و به هیچ عنوان خستگی و فرسودگی کادر درمان و فشار تحمیلی بر بیمارستان‌ها بر سطح ارایه خدمات تاثیرگذار نبوده و در صورت نیاز نیز پرسنل از بخش‌های عادی به بخش‌های کرونایی منتقل می‌شوند.

به دلیل واقعی نبودن آمار مبتلایان، نمی‌توان درباره آمار فوتی‌ها قضاوت درستی داشت

وی در بخش دیگر این گفتگو در رابطه با آمار فوتی و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور و مقایسه آن با سایر کشورها، اظهار کرد: از آنجا که آمار ابتلا در کشور دقیق نیست، بنابراین قضاوت درباره آمار واقعی مرگ و میر‌ها امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه رقم واقعی مبتلایان در کشور ما شناسایی نمی‌شود، در این رابطه توضیح داد: بر این اساس مخرج کسرعدد نشان دهنده درصد مرگ و میر به نسبت مبتلایان رقم بسیار کوچکی است، در واقع مخرج کسر واقعی خیلی بزرگتر از عددی است که در حال حاضر به عنوان تعداد موارد ابتلا مطرح می‌شود، چراکه میزان ابتلای رسمی بر اساس تست pcr اعلام می‌شود که با توجه به میزان و پوشش فعلی انجام تست pcr در داخل کشور، واقعی نیست.

توکلی با بیان اینکه در حال حاضر مبتلایان تنها با pcr و یا سی تی اسکن مثبت سنجیده می‌شوند، تصریح کرد: این در حالیست که به عنوان نمونه تقریباً هیچ مبتلایی با درگیری ریوی زیر۳۰ درصد، علامت دار نمی‌شود و این گونه نیست که همه مبتلایان دچار تنگی نفس شوند، لذا بسیاری از موارد بیماری بی علامت بوده و یا به صورت خستگی، کوفتگی و یا علائم غیراختصاصی بروز می‌کند که با انجام تست، مثبت می‌شود؛ بنابراین در شرایط فعلی که آمار مبتلایان دقیق و واقعی نیست، نمی‌توان بر روی آمار فوتی‌ها قضاوت درستی داشت.

معاون درمان ستاد کرونا تهران در ادامه با اشاره به اظهاراتی مبنی بر دو یا ۳ برابر بودن رقم واقعی مبتلایان و فوتی‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر دو نوع فوتی داریم، یکی بر اساس pcr مثبت و دیگری به صورت pcr منفی و سی تی اسکن مثبت؛ یعنی یکی مثبت pcr آزمایشگاهی و دیگری مثبت بالینی؛ ولی آنچه رسما اعلام می‌شود، آمار فوتی pcr مثبت است؛ بنابراین قطعا تعدادی از فوتی از نظر بالینی کووید است، ولی از نظر pcr منفی هستند که در آمار رسمی لحاظ نمی‌شوند و آمار آن در بدترین شرایط با تعداد pcr مثبت‌ها برابر است.

"افزایش پوشش تست pcr" و "ردیابی افراد در تماس با مبتلایان" دو استراتژی جدید ستاد کرونا

توکلی در ادامه پوشش بیشتر تست pcr در سطح جامعه را استراتژی جدید وزارت بهداشت و ستاد کرونای تهران بیان کرد و گفت: اگر انجام این تست فراگیرتر و شناسایی افراد مثبت افزایش پیدا کند، آمار‌ها واقعی‌تر شده و به تبع آن برنامه‌ریزی‌ها، سیاستگذاری‌ها و کنترل اپیدمی مطلوب‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به استراتژی "ردیابی افراد در تماس با مبتلایان" (Contact Tracing) به عنوان دیگر استراتژی مهم حوزه بهداشت ستاد کرونا، اظهار کرد: در این رابطه یک بازه زمانی وجود دارد، به عنوان مثال معمولا بین ۷ تا ۱۰ روز بعد از تماس با یک فرد کرونا مثبت، امکان ابتلا و درگیری سایر افراد در تماس با فرد کرونایی وجود دارد، بنابراین بر اساس طرح ردیابی مبتلایان، کلیه افراد در تماس با فرد کرونایی باید مانیتور و پیگیری شوند که در حال حاضر این طرح به عنوان برنامه جدید ستاد کرونا در حوزه بهداشت در حال انجام است.

بیمارستان‌ها کمبود دارو و تجهیزات ندارند

معاون ستاد کرونای تهران در ادامه با بیان اینکه بیمارستان‌های تهران در رابطه با دارو و تجهیزات کمبودی ندارند، تصریح کرد: کلیه داروها، درمان‌ها و تجهیزات مورد نیاز در پروتکل درمان به صورت کامل در بیمارستان‌ها مهیاست.

توکلی با اشاره به بازبینی مداوم و به روزرسانی پروتکل‌های دارویی و درمانی کرونا بر اساس اطلاعات روز، در مورد داروی "رمدسیویدر" که اخیرا تاییدیه FDA را دریافت کرده است، گفت: اگرچه داروی رمدسیویر به دلیل برخی اختلاف نظر‌ها هنوز وارد پروتکل درمانی کشور نشده، ولی توزیع آن از ۳ ماه گذشته در تمام بیمارستان‌ها آغاز شده و با شرایط و اندیکاسیون‌های مشخص شده و در صورت تجویز پزشک معالج، استفاده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اندیکاسیون تایید شده FDA برای تجویز رمدسیویر (بیمار pcr مثبت، سی تی اسکن ریه درگیر و وزن بالای ۴۰ کیلو)، اظهار کرد: داروی ضد ویروس برخلاف آنتی بیوتیک باید خیلی زودرس و در زمان طلایی آن یعنی طی همان سه یا چهار روز اول تجویز شود، ولی متاسفانه بسیاری از بیماران دیرهنگام و در هفته دوم که بیماری پیشرفت کرده و با افت اکسیژن بالا مراجعه می‌کنند که در این موارد اثرگذاری دارو کاهش پیدا می‌کند.

معاون درمان ستاد کرونای کلانشهر تهران در خاتمه با تاکید بر اینکه محدودیت‌های اعمال شده در تهران از جمله تعطیلی‌ها، دورکاری، کاهش ساعت کاری و ... تنها با هدف کنترل موج و پیک بیماری انجام می‌شود، گفت: احتمالا بیماری تا سال آینده ادامه دارد، لذا رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها برای کنترل و مهار اپیدمی یک اصل اجتناب ناپذیر است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲