تاریخ انتشار: ۰۰:۱۶ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

با انتخاب جو بایدن، وضعیت اقتصاد ایران چگونه می‌شود؟/ محتکران و گرانفروشان از نتیجه انتخابات آمریکا ناراحتند

یک فعال اقتصادی گفت: با آمدن بایدن می‌توان خوش‌بین بود که از التهاب بازار‌ها کاسته شود و از میل شدید مردم به تبدیل کردن ریال به هرچیز باارزشی کاسته شود؛ بازار محتکران و گرانفروشان از گرمی بیفتد و تولیدکنندگان بتوانند با دغدغه کمتری نیاز‌های خود را تامین و سفارش‌های مشتریان را با قیمت معقول‌تری تحویل دهند.

تاثیر پیروزی بایدن بر اقتصاد ایران 

اقتصاد۲۴ - شب گذشته نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شد و طی آن جو بایدن دموکرات با وجود اینکه هنوز شمارش آرا در برخی ایالت‌های آمریکا هنوز ادامه دارد اما با کسب بیشترین آرا توانست عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را از آن خود کند و رقیب خود دونالد ترامپ جمهوریخواه را شکست دهد، شکستی که هنوز از سوی رئیس جمهور شکست خورده آمریکا هنوز پذیرفته نشده است.

در روز‌های گذشته راجع به اینکه اگر جمهوریخواهان بعد از یک دوره چهارساله از کاخ سفید خارج و جایشان را با یک رئیس جمهور دموکرات عوض کنند، چه بر سر اقتصاد مردم خواهد آمد مطالب زیادی گفته شده است و در ادامه تشریح همین تفاوت‌های میان جو بایدن دموکرات و دونالد ترامپ جمهوریخواه، از موسی احمدزاده، عضو هیات رئیسه اتاق‌های بازرگانی ایران و کانادا و ایران و استرالیا و عضو هیات مدیره انجمن واردات کنندگان فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات ایران می‌پرسیم که تغییر احتمالی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا چه ربطی با زندگی رومزه مردم ایران دارد؟

این فعال اقتصادی این پرسش اقتصاد۲۴ را اینطور پاسخ می‌دهد: در چهار سال گذشته زمامداران کاخ سفید از خود رفتاری نشان دادند که به صورت عمومی بر اقتصاد جهانی و به طور خاص بر اقتصاد ایران تاثیرگذار بود؛ درست است که میان ایران و آمریکا مرزبندی‌های سیاسی جدی و مشخصی وجود دارد، اما عملکرد دولت اخیر آمریکا طوری بود که عادی‌ترین مراودات اقتصادی و اجتماعی‌اش در سطح جهانی به چالش کشیده شد؛ خروج آمریکا از برجام و پیمان نامه محیط زیستی پاریس تنها دو نمونه از مهمترین چالش‌هایی بود که اقتصاد خرد و کلان جهانی در چهار سال گذشته با آن مواجه بوده است. چه بسیار مراودات اقتصادی که تحت تاثیر این اتفاق با بحران مواجهند و در همین ایران خودمان کسب و کار‌های فراوانی در نتیجه محدودیت‌های به وجود آمده به چالش کشیده شدند و بسیاری از زندگی‌ها به چالش کشیده شد.


بیشتر بخوانید: انتخابات آمریکا چه دخلی به زندگی مردم ایران دارد؟


عضو هیات رئیسه اتاق‌های بازرگانی ایران و استرالیا و ایران و کانادا ادامه می‌دهد: قطع یقین در شرایط کنونی حضور یک جریان جدید در کاخ سفید که خود را ملزم به پیروی از پیمان‌های اجتماعی – اقتصادی جهانی می‌داند ضرورتی است که هم برای اقتصاد جهانی و هم اقتصاد ایران به آن نیازمندند. تصور کنید وقتی دولت خود در قید و بند تبعیت از چارچوب‌های تعیین شده برای همکاری‌های اقتصادی و اجتماعی جهانی نباشد تمامی مراوداتی که حول این پیمان‌ها شکل گرفته اند در فضایی تیره و مبهم قرار خواهند گرفت.

انتخاب بایدن بازارهای ایران را از شوک خارج می‌کند؟

وی می‌افزاید: دادوستد مالی آن هم در حد کلان و بین‌المللی وقتی از آینده شفاف و روشنی برخوردار نباشد هیچ تضمینی برای دوامش وجود نخواهد داشت و بدیهی است که تبعات ناشی از خرابی این وضعیت دومینووار در گذر از تمامی مرز‌های جغرافیایی قلب اقتصاد مردم عادی را هم از رمق خواهد انداخت؛ شاهد مثال این اتفاق شوک آنی ناشی از توقف مراودات فعالان اقتصادی ایران با کسب و کار‌های خارجی بود؛ از بازار لوازم خانگی و قطعات الکترونیک و کامپیوتر گرفته تا خودرو، تمامی فعالیت‌های موجود میان سرمایه گذاران ایرانی با طرف خارجی یا تعطیل شد و یا به حالت تعلیق درآمد و شوک دیگری که در این میان گریبانگیر مردم شد محدودیت‌هایی بود که در مراودات مالی ایران و خارج به وجود آمد؛ دسترسی به منابع ارزی محدود شد و همزمان با آن مردم به صرافت افتادند تا برای حفظ موقعیت اقتصادی خود هرآنچه را که در بازار‌های ارز، طلا، ماشین و ملک وجود دارند خریداری کنند؛ همین شد که نوسانی خارج از کنترل در این بازار‌ها به وجود آمد و باعث شد فعالیت برای کسب و کار‌هایی که مراوده ارزی بخشی از فعالیتشان است دشوارتر از هر زمانی بشود.

موسی احمدزاده


بیشتر بخوانید: رأی آوردن بایدن باعث ریزش مقطعی قیمت‌ها می‌شود


با انتخاب بایدن بازار محتکران و گرانفروشان از گرمی می‌افتد

احمدزاده ادامه می‌دهد: با آمدن جو بایدن دموکرات می‌توان خوش‌بین بود که در نتیجه جابجایی ساکنان کاخ سفید ، از التهاب بازار‌ها کاسته شود و از میل شدید مردم به تبدیل کردن ریال به هرچیز باارزشی کاسته شود؛ بازار محتکران و گرانفروشان از گرمی بیفتد و تولیدکنندگان بتوانند با دغدغه کمتری نیاز‌های خود را تامین و سفارش‌های مشتریان را با قیمت معقول‌تری تحویل دهند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و استرالیا در ادامه گفتگو با اقتصاد۲۴ می‌افزاید: مثلا همین استرالیا می‌تواند برای ایران تامین کننده خوبی در زمینه محصولات غلات و گوشت دامی باشد؛ به رغم تعامل خوبی که از سوی سفارتخانه این کشور با بازرگانان ایرانی وجود دارد، اما مسئله بغرنج، محدودیت‌هایی است که برای نقل و انتقال پولی و بانکی با ایران وضع شده است؛ نیازی به گفتن نیست که اگر خطری سیاسی متوجه این مراوادت اقتصادی نباشد وضعیت بازار‌های داخلی تا چه اندازه به سامان‌تر از شرایط موجود خواهد بود.

وی در توضیح بهتر تفاوتی که ممکن است اقتصاد ایران آن را از قبل تعویض ریاست جمهوری آمریکا تجربه کنند به وضعیت صنف تخصصی خود یعنی بازار لوازم آرایشی و بهداشتی کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: دستکم در دو سال گذشته لطمات زیادی از بابت رفتار‌های خلق الساعه زمامداران کاخ سفید متوجه اهالی این صنف در ایران شد؛ در نتیجه مشکلات تامین و حتی نقل و انتقال ارز برند‌هایی با نزدیک به سه دهه قدمت ناچار به تعدیل شدند و دستکم ۸ هزار نفر شغل خود را از دست دادند.

این فعال اقتصادی بازار لوازم آرایشی و بهداشتی با توجه به ماهیت فسادپذیر اقلام آرایشی و بهداشتی از یکسو و خرید و انتقال این اقلام به ایران و نیز طی کردن هفت خان رستم برای ترخیص آن‌ها از گمرک از سوی دیگر، از آنها به عنوان چالش‌های جدی یاد می‎کند و می‌گوید: به موازات این اتفاق، واردات غیر رسمی اقلام آرایشی و بهداشتی به بازار‌های کشور افزایش چشمگیری یافته و مردم ناگزیر شدند تا نیاز خود را با رجوع کردن به اجناس جایگزینی که استاندار‌دهای بهداشتی نامشخص دارند تامین کنند؛ لازم به گفتن نیست که با این اتفاق بخش غیر رسمی اقتصاد ایران تا چه اندازه رشد کرده است.

احمدزاده برای فهماندن ابعاد این اتفاق تنها به گفتن گردش مالی بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران اکتفا کرده و می‌گوید: ارزش اقلام آرایشی، بهداشتی تولید شده و یا وارداتی در بازار‌های رسمی و غیر رسمی ایران تا ۴ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود. طبق برآورد‌ها ایران در سطح جهانی و منطقه خاورمیانه به ترتیب هفتمین و دومین بازار عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی محسوب می‌شود و در عین حال در بحث واردات غیر رسمی و قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی نیز جایگاه اول را در اختیار دارد.

استاندارد زندگی ایرانیان از اساس تغییر کرده است

وی در پایان یادآور می‌شود: درست است که در نتیجه نوسانات اقتصادی چند سال اخیر بسیاری از استاندار‌دهای زندگی ایرانیان از اساس تغییر یافته است، اما لوازم آرایشی و بهداشتی از آن قسم کالا‌هایی هستند که به زعم همه تغییرات هنوز جایگاه مشخص خود را در سبد هزینه‌های خانوار حفظ کرده اند؛ به صورت مشخص جایگاه این کالا‌ها در میان مردم ایران و به خصوص خانم‌ها به اندازه اقلام ضروری و حیاتی مهم است و برای همین اشتباه است که اگر بگوییم در نتیجه تغییرات اقتصادی اخیر، بازار فروش این کالا‌ها راکد شده است. در اصل این نیاز‌های مشتریان بوده که تغییر کرده و چون در بحث تولید و واردات رسمی به خوبی پاسخگوی نیاز‌های جدید نبوده‌ایم خواه ناخواه بازار به سمت عرضه محصولاتی کشیده شده است که از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شوند؛ اتفاقی که نه به صلاح اقتصاد ملی است نه به نفع جیب مردم و تازه معلوم نیست که تبعاتش برای سلامتی مردم چه خواهد بود؟

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

فیلم/ بازیگر پرحاشیه صداوسیما در نارمک رای داد

فیلم/مسعود پزشکیان با خانواده اش به پای صندوق رای رفت

گزارش لحظه به لحظه اقتصاد ۲۴ از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی هادی خامنه‌ای از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

فیلم/حمله تندرو‌ها به پزشکیان در حرم شاه عبدالعظیم و زمان اخذ رای

مدارک لازم برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری

عکس/ عارف و ظریف با همسرانشان پای صندوق رای آمدند

عکس/مسعود پزشكيان بر مزار شهيد اميرعبداللهيان

عکس/خاص‌ترین چهره خاندان امام پای صندوق رای رفت

عکس/عاقبت پوششی ها در یک شعبه اخذ رای

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

معجزه مصرف این نوع چای برای چربی سوزی در خواب

مشارکت تقریبی در قم و قطعی در خراسان شمالی

عکس/ تصاویری از ساعات پایان رای‌گیری در شهر پزشکیان

اعلام میزان مشارکت مردم در انتخابات در این استان‌

۳ نکته اولیه درباره انتخابات ۸ تیر

توصیه‌های تغذیه‌ای مهم برای افراد دیابتی در گرما

ادعای زودهنگام زیدآبادی درباره میزان رأی پزشکیان

پیشتازی پزشکیان در این استان‌ها

کانادا مانع رای‌دادن ایرانی‌ها شد

ادعای سخنگوی جبهه اصلاحات درباره مشارکت در آذربایجان غربی، گیلان، خوزستان و فارس

استاندار تهران: نتایج آرا مردم در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

عکس/ شمارش آرا آغاز شد

عکس/ رأی دادن در شرایط سخت

عکس/ تصویر بی‌آرایش هانیه توسلی

اکبر اعلمی پس از ۲۷ سال رأی داد

پایان رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری

انتشار آمار عجیب از نتیجه آرا در سفارت لبنان؛ پزشکیان صفر رای

انتخابات در چه صورتی به دور دوم کشیده می‌شود؟

چشم انداز روشن فعالان بورس به فردای انتخابات/ بازار سرمایه به پیشواز رشد دلار نیما رفت/ بازمهندسی بورس، اولین هدف دولت جدید

امیر تتلو در انتخابات شرکت کرد

فیلم/ شوخی محمد دلاوری با اعداد اعلامی ستاد نامزدها از نتیجه انتخابات

واکنش محمد قوچانی به رأی‌دادن در حصر

طوفان شبانه زنوزی در مقر تراکتوری‌ها

توییت عضو دفتر رهبر انقلاب پس از جعل تصویر رأی آیت الله خامنه

عکس/ تیپ عجیب یک شهروند در پای صندوق رأی

فیلم/ هم‌اکنون حضور موج تازه‌ای از مردم برای حضور در انتخابات

عکس/ جواد خیابانی روی نیمکت تیم تهرانی

عکس/ عروس و داماد پای صندوق رای

فاضلی خطاب به طیف خاکستری

فیلم/ گزارش خبرنگار شبکه cnn آمریکا از صفوف رای‌گیری در امام‌زاده صالح (ع) تهران

عکس/ تصویر کم‌تر دیده‌شده از انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان جنگ

هشدار محمد مهاجری به مقامات انتظامی و امنیتی

شورای نگهبان: موارد جزئی درباره تخلفات انتخاباتی گزارش شده است

آذری جهرمی: به آمارها توجه نکنید

اتوبوس سیار برای رأی‌گیری در این منطقه تهران+ عکس

فیلم/ درخواست رییس ستاد انتخابات قالیباف از مردم برای مشارکت در انتخابات

ایران هم‌چنان در فهرست سیاه FATF

توضیح نماینده ایران درباره چگونگی برگزاری انتخابات در اوکراین

انتخابات ریاست‌جمهوری تا ساعت ۲۴ تمدید شد

فیلم/ افزایش حضور مردم در حوزه‌های رای‌گیری با کاهش دما هوا

شورای نگهبان: پس از پایان رأی‌گیری، شمارش آراء شروع می‌شود

محمود احمدی‌نژاد انتخابات را تحریم کرده است؟

ادعای آژانس درباره نصب آبشارهای سانتریفیوژ جدید

خروج ترکیه از فهرست خاکستری گروه ویژه FATF

فیلم/ گزارشی متفاوت از بیت رهبری

آذر منصوری در این روستا رأی داد + عکس

فیلم/ امیرحسین رستمی با این ویدیو از اخلاق مزخرفش پرده برداشت

عباس عبدی: مهم‌تر از آرای پزشکیان میزان مشارکت است

راهکار ساده محمد فاضلی برای شناختن خطر تندروها