تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۱ آذر ۱۳۹۹
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

سواحل مکران دروازه طلایی توسعه در عصر تحریم/ فرش قرمز دولت برای سرمایه‌گذاران

توسعه سواحل مکران، به عنوان دروازه طلایی کشور که همواره مبدا و مقصد ارتباط دریایی بین آسیای جنوبی و آفریقا بوده است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

سواحل مکران منطقه آزاد چابهار

اقتصاد۲۴ - سواحل مکران، معروف به دروازه طلایی کشور، در جوار آب‌های آزاد عمان از مراکز مهم و استراتژیک توسعه سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استا‌ن‌های محروم و یکی از کلیدی‌ترین راه‌های توسعه کشور است. سواحل مکران امروز به دو قسمت تقسیم شده‌اند که در شرق جزو پاکستان و در غرب متعلق به ایران است. این ساحل در طول تاریخ همواره مبدا و مقصد ارتباط دریایی بین آسیای جنوبی و افریقا بوده است.

برنامه ششم توسعه و سند مختص به توسعه سواحل مکران همگی جزو اسنادی است که اهمیت توسعه سواحل مکران را نشان داده و امروز یکی از اسناد مهم در این زمینه به شمار می‌آید. طرح جامع توسعه سواحل مکران در شورای عالی شهرسازی و ستاد آمایش سازمان برنامه و بودجه نیز بررسی و به سند معتبری تبدیل شده که قرار است مبنای توسعه سواحل مکران باشد.

دو کانون اصلی توسعه در سواحل مکران مدنظر قرار گرفته است. یکی از این مناطق، منطقه جاسک و اطراف آن در استان هرمزگان و منطقه دیگر چابهار و مناطق اطراف آن در استان سیستان و بلوچستان است که این مناطق از هر نظر شایستگی و ظرفیت آن را دارند که بار بزرگی از توسعه کشور را بر دوش بگیرند و به کانون‌های توسعه تبدیل شوند.

بر این اساس تکمیل زیرساخت‌های سواحل مکران یکی از مباحثی بود که معاون اول رئیس جمهور در سفر اخیر به چابهار بر آن تاکید کرده بود. جهانگیری در این زمینه گفت: ایجاد بندری بزرگ در سواحل مکران یکی از مهمترین و اصلی‌ترین کار‌ها برای توسعه کشور و به خصوص این منطقه است که لازم است دبیرخانه شورا با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، سرعت کار‌های مطالعاتی این طرح را افزایش دهد تا شاهد ایجاد بندری بزرگ و پرظرفیت در سواحل مکران باشیم.

در حال حاضر به گفته عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، آمادگی تحقق پایتخت دریایی ایران در چابهار فراهم شده است و اجرای این پروژه‌ها چابهار را تبدیل به پایتخت دریایی کشور می‌کند و نویدبخش توسعه نه تنها برای شرق کشور بلکه برای سواحل مکران و اقتصاد کشور و تمام همسایگان محصور در خشکی خواهد بود.

غول‌های فولاد و صنعت ایران در چابهار

در بهمن‌ماه سال گذشته توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار با حمایت وزیر راه و شهرسازی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و عملیات اجرای طرح از همان ابتدا آغاز شد. منطقه آزاد چابهار همزمان دارای زیرساخت‌های بندر، جاده، راه‌آهن و فرودگاه در محدوده منطقه آزاد است که این بدان معناست که چابهار که در سند لجستیک کشور به عنوان یکی از ۴ شهر لجستیک مطرح شده، اکنون پتانسیل رقابت در عرصه بین‌المللی را پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید: بندر چابهار نبض تجارت خارجی ایران/ افزایش ۱۸۱ برابری ترانزیت کالا‌ها از طریق بندر شهید بهشتی


یکی از محوری‌ترین راه‌های توسعه، ایجاد زیرساخت و برنامه‌هایی برای جذب سرمایه در منطقه است.  در راستای فراهم شدن زیرساخت‌ها «لایروبی و توسعه اسکله صیادی تیس و مطالعه و طراحی و اجرای نوار و مستحدثات سواحل منطقه آزاد چابهار» موضوع تفاهم‌نامه سازمان منطقه آزاد چابهار و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بود که مسیر توسعه را در سواحل مکران تسهیل می‌کند.

فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران

پیش از این اسحاق جهانگیری نیز بر اهمیت جذب سرمایه‌گذاری تاکید کرده و گفته بود: هر چه ورود دولت چه به لحاظ اجرایی و چه به لحاظ بودجه‌ای در طرح توسعه سواحل مکران کمتر باشد به مصلحت این منطقه است و باید از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران در اجرای این طرح استفاده شود، اما باید دقت کنیم که این مشارکت‌ها با هدف تصرف اراضی نباشد.

وی افزود: لازم است قرارداد‌هایی که با بخش خصوصی منعقد می‌شود زماندار و با مدت محدود باشد تا اگر پس از واگذاری اراضی، اقدام موثری در مدت زمان تعیین شده انجام نشد، این اراضی از آن‌ها خلع ید شده و به سرمایه گذاران دیگر واگذار شود.

در یکی از اقدامات جدید برای جذب سرمایه گذاران در این منطقه به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار؛ درحال حاضر بیش از ۱۲۴۰ میلیارد تومان قرارداد عمرانی منعقد شده برای توسعه زیرساخت‌ها در منطقه آزاد چابهار داریم و همچنین تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت منعقد کرده‌ایم که تبدیل به قرارداد خواهند شد. اراده‌ای که دولت برای توسعه زیرساخت‌ها فراهم کرده پیام مناسبی را به سرمایه‌گذاران منتقل کرده و در سه سال گذشته علاوه بر پروژه‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد، بیش از ۵۰۰ طرح سرمایه‌گذاری منجر به قرارداد شده است.

در سال گذشته نیز به دنبال تحقق مجتمع فولاد ۱۰ میلیون تن، اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده و کنسرسیوم فولاد ۱۰ میلیون تن چابهار با حضور فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌گهر تشکیل و ساختار شرکت شکل گرفته است.

شاهراه توسعه کشور

مطابق گزارش احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوستان، اما از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۰ هزار تن کالا در بندر چابهار تخلیه شده است. در این مدت ۸۷۰ هزار تن کالای اساسی به بندر چابهار وارد شده به طوری که در ۶ ماهه اول امسال واردات کالا‌های اساسی از طریق بندر چابهار ۳۳۰ درصد رشد داشته است.

این اعداد به خوبی تاثیر چابهار در تامین کالا‌های اساسی و در نتیجه بهبود معیشت مردم و به ویژه بهبود اوضاع زندگی بومیان منطقه را نیز نشان می‌دهد.

از همین رو بود که اخیراً داشتن شهر فرودگاهی مستقل به عنوان ضرورت توسعه سواحل مکران بیان شد. فرودگاه بین المللی چابهار یکی از لوازم توسعه مکران است، اگر چابهار به اهداف توسعه‌ای خود دست پیدا کند، سواحل مکران نیز آباد خواهد شد. بعد مسافت چابهار با مرکز کشور و فاصله ۵۰ کیلومتری فرودگاه کنارک با منطقه آزادچابهار همیشه به عنوان یکی از نقاط ضعف در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی این منطقه مطرح بوده که با اقدامات اخیر مبنی بر ساخت شهر فرودگاهی این مشکل نیز رفع خواهد شد. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت این موضوع تاکید کرده و گفته است: توسعه بندر چابهار یکی از الزامات آبادانی سواحل مکران است. توسعه بندر چابهار یک پیشرفت بزرگ و یکی از اهدافی است که برای توسعه سواحل مکران جزو الزامات برنامه‌ای است. ساخت و تکمیل فرودگاه بین‌المللی چابهار زمینه سرمایه‌گذاری‌ها در بندر و منطقه آزاد چابهار را بیشتر می‌کند و گردشگری را رونق می‌دهد. 

تاکنون برای توسعه سواحل مکران اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است. عملیاتی کردن پروژه گازرسانی، توسعه صنایع  مجتمع پتروشیمی، کارخانه‌های فولاد و واحد‌های جنبی آنها، ساخت نیروگاه‌های برق و سایر صنایع مستقر، ساخت خط آهن چابهار-زاهدان، افزایش حجم تخلیه و بارگیری در بندرچابهار و موافقت با ایجاد بازارچه مرزی پسابندر در نقطه صفر مرز دریایی چابهار و دشتیاری از جمله این اقدامات است.

اهمیت استراتژیک چابهار به اندازه‌ای است که نهاد‌های مسئول برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه مکران را در اولویت قرار دهند و پروژه‌های مورد نظر در این حوزه را با سرعت بیشتری به انجام برسانند، به خصوص که با استثنا شدن بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا ظرفیت این منطقه برای توسعه کشور بیش از هر چیزی روشن شد.  

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش