تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۳۰ آبان ۱۳۹۹
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ بررسی شد؛

هدررفت بازار ۵۰۰ میلیونی کشور‌های همسایگان در خواب غفلت مسئولان/ دولت روحانی ضعیف‌ترین دولت در ارتباط اقتصادی با همسایگان

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: رایزن‌های تجاری سفارتخانه‌های ایران باید نگاه درستی به اقتصاد و تجارت داشته باشند. این افراد از سوی وزارت صمت انتخاب می‌شوند و شایسته است در مدتی که در کشور مقصد حضور دارند بستر‌های لازم را برای همکاری‌های تجاری دو کشور ایجاد کنند.

بازار صادراتی کشور‌های همسایه

محمد آیتی، اقتصاد۲۴ - دو، سه سالی است که حال اقتصاد در ایران خوب نیست و به تبع آن و به‌واسطه سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی که علیه ایران صورت گرفته، صادرات و واردات کالا و جابجایی ارز با مشکلات جدی روبرو شده است.

برخی معتقدند برای عبور از این دوران سخت باید رابطه اقتصادی خود را با کشور‌های پیرامونی گسترش دهیم، زیرا ظرفیت بالایی در این راستا وجود دارد که اگر با یک برنامه‌ریزی منطقی کار را به جلو پیش ببریم، هم می‌توانیم از تولید داخل حمایت داشته باشیم و هم می‌توانیم بسیاری از کالا‌های موردنظر خود را با کمترین پیچیدگی به کشور وارد کنیم.

برخی معتقدند بازار کشورهای همسایه و بازار کشورهای حوزه اوراسیا بهترین بازارها برای توسعه صادراتی ایران است که از آن به خوبی استفاده نشده است و کارها صرفا در حد موافقتنامه با کشورهای این حوزه مانده است و عملا شکل اجرایی به خود نمی‌گیرد.

در همین رابطه، فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: بزرگ‌ترین سرمایه ایران در شرایط فعلی، داد و ستد و تبادلات تجاری با کشور‌های همسایه است.

وی افزود: جمعیتی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در پیرامون کشور ما وجود دارند که اگر بتوانیم نیاز‌های آن‌ها را بررسی کنیم، این ظرفیت در داخل برای تولید بسیاری از اقلام موردنظر آن‌ها وجود دارد. ما در جلسه کمیسیون امنیت ملی به آقای ظریف تاکید کردیم که اولویت ایران برای همکاری تجاری باید کشور‌های همسایه و منطقه باشد.


بیشتر بخوانید: چرا دیپلماسی اقتصادی ایران ضعیف است؟/ سفرا و تجار باید آموزش ببینید


نماینده زاهدان تصریح کرد: حتی کشور چین را هم می‌توانیم با واسطه همسایه خود بدانیم. این کشور با بیش از یک میلیارد جمعیت و البته رابطه خوب سیاسی که با ایران دارد می‌تواند طرف تجاری ما باشد، هرچند که تا امروز بوده، اما انتظار بیش از این است.

مالکی یادآور شد: رایزن‌های تجاری سفارتخانه‌های ایران باید نگاه درستی به اقتصاد و تجارت داشته باشند. این افراد از سوی وزارت صمت انتخاب می‌شوند و شایسته است در مدتی که در کشور مقصد حضور دارند بستر‌های لازم را برای همکاری‌های تجاری دو کشور ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه همیشه به دولت‌ها این انتقاد بوده که چرا کشور‌های همسایه را آن‌طور که شایسته است درک نکردند، گفت: دولت آقای روحانی در این خصوص ضعیف‌تر از دولت‌های پیش از خود عمل کرد، زیرا دستگاه دیپلماسی ایران بیش از اندازه تمرکز خود را بر روی برجام و گفتگو با غرب گذاشت.

عضو کمیسیون امنیت می و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اوضاع اقتصادی کشور قابل قبول نیست و حتماً باید تولید داخل را حمایت کرد تا هم نیاز‌های جامعه برطرف شود و هم صادرات رونق پیدا کند. از این‌رو سفارتخانه‌های ایران به خصوص در این جنگ اقتصادی رسالت بزرگی به عهده دارند و باید فضا را به‌گونه‌ای آماده کنند که تجار دو کشور راحت‌تر از همیشه به یکدیگر وصل شوند. ما باید سفیران و رایزن‌های اقتصادی قوی‌ای برای معرفی ظرفیت‌های خود به دیگر کشور‌ها داشته باشیم. گاهی پتانسیل در مملکت وجود دارد و کالایی به بهترین شکل و قیمت مقطوع تهیه می‌شود، اما چون بازاریابی ضعیف است به مرحله صادرات نمی‌رسد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار