اقتصاد۲۴ - برند جدید استلانتیس (Stellantis) که با ادغام فیات-کرایسلر اتومبیلز (FCA) و گروه پژو سیتروئن (PSA Group) ایجاد شده است، از لوگوی خود رونمایی کرد. لوگوی این برند به اندازه نام آن مرموز و ناشناخته است و در آن برجستگی خیلی زیادی به چشم نمیخورد. پس از ماهها مذاکره دو شرکت، سرانجام چهارمین خودروساز بزرگ جهان در آستانه شکلگیری قرار دارد و اکنون آخرین گامها برای ادغام این دو گروه بزرگ خودروسازی برداشته میشود.
مدیران ارشد شرکتها توضیح دادند که این لوگو، نماد میراث غنی شرکتهای مؤسس گروه و نقاط قوت ترکیبی منحصربهفرد ۱۴ برند زیرمجموعه آن است. این لوگو از نام شرکت با فونت «Sans Serif» در پسزمینه آبی تشکیل میشود. طراحان لوگو، نوار افقی را از حرف A برداشته و آن را با چهار ردیف نقطه با قطر افزایشی که بهطور مبهم مانند ستارههای کهکشان مرتب شدهاند، محاصره کردهاند.
بیشتر بخوانید:هوندا اولین خودروساز ژاپنی مجهز به فناوری خودران سطح 3
کرایسلر به ناسا کمک کرد موشک Mercury-Redstone را توسعه دهد و آن را بسازد؛ اما شک داریم این لوگو کهکشانی شکل قصد داشته باشد آن را یادآوری کند. هیچ چیزی در لوگوی این شرکت وجود ندارد که به گرد آوردن مجموعهای از قدیمیترین و شناختهشدهترین تولیدکنندگان خودرو جهان تحت برند استلانتیس اشاره داشته باشد. نکته خاص دیگری در لوگوی استلانتیس وجود ندارد؛ زیرا این لوگو برای تبلیغات نیست و این موضوع، احتمالاً عمدی بوده است. این لوگو قرار است روی خودکار، برچسب، لیوان قهوه و انواع کاغذهای اداری نشان داده شود، بنابراین نیازی به چشمنوازی یا برانگیختن هیجان نیست و احتمالا هرگز در خودروهای تولیدی این برند ظاهر نخواهد شد.
آیا در آینده با نامهایی مانند استلانتیس چارجر هلکت یا جیپ رانگلر نسخه استلانتیس مواجه خواهیم شد؟ پاسخ کاملا منفی است و چنین اتفاقی هرگز نخواهد افتاد. برندهای کرایسلر، پژو، دوج، اوپل ، واکسهال، جیپ، آلفا رومئو، رم، سیتروئن، فیات، مازراتی و سایر شرکتهای این گروه عضوی از این گروه بزرگ خواهند بود؛ اما هویت و سیستم نامگذاری خودروهای آنها همانند گذشته ادامه خواهد داشت.
پس نباید خیلی به استفاده از لوگوی استلانتیس روی خودروهای آینده شرکتها حساس بود. انتظار میرود پس از نهایی شدن ادغام ۵۰-۵۰ به ارزش ۳۸ میلیارد دلار، لوگوی جدید در فهرست حقوق و دستمزد کارمندان و سایر سربرگهای رسمی نشان داده شود. هر دو طرف اعلام کردند که قصد دارند ادغام را در نیمه اول سال ۲۰۲۱ تکمیل کنند.
رونمایی از لوگو، آخرین گام در جهت تکمیل پروژه ادغام پژو سیتروئن و فیات کرایسلر است. پیشبینی میشود تا پایان سهماهه اول سال ۲۰۲۱ و با توجه به شرایط معمول شرکتها، از جمله تصویب توسط سهامداران هر دو شرکت در مجمع عمومی، جلب رضایت قوانین ضد انحصاری و سایر الزامات قانونی، ادغام دو شرکت به سرانجام برسد.