تاریخ انتشار: ۰۶:۴۴ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹
اقتصاد۲۴ در آستانه رُندترین روز قرن بررسی می‌کند:

زایمان در ۹۹/۹/۹ چقدر هزینه دارد؟/ اتاق‌های VVIP در انتظار مادر و نوزاد

اگر به گمانتان سنت نامیمون رند کردن تاریخ زایمان نوزادان امسال در برابر کرونا و گرانی کم آورده، سخت در اشتباهید؛ هنوز پدر و مادر‌هایی هستند که حاضرند قید هر چیزی را بزنند تا شناسنامه فرزندشان در یکی از رند‌ترین روزهای قرن صادر شود.

زایمان در ۹۹/۹/۹

اقتصاد۲۴ - کسی نمی‌داند دقیقا از چه زمانی داشتن شماره رند نماد تشخص و برازندگی اجتماعی تلقی شد، اما چند سالی است که دایره مالکیت چنین شماره‌هایی دیگر از خط تلفن و پلاک ماشین و ... عبور کرده و به دست بردن در تاریخ صدور شناسنامه فرزندان رسیده است.

داستان از کجا شروع شد؟ 

متولدین دهه شصتی که حالا در زمره والدین قرار دارند خوب یادشان هست که زمانی پدر و مادر‌ها برای اینکه فرزندشان زودتر مدرسه رفتن را شروع کند از طریق سازمان ثبت احوال تاریخ صدور شناسنامه اولادشان را پس و پیش می‌کردند؛ اینطوری بود که تا سال‌های سال در شناسنامه بسیاری از نوزادان تاریخ تولدی غیر از تاریخ واقعی زایمان مادرانشان ثبت شد، بی آنکه نیازی به خون و خون ریزی باشد.

اما این روال چندان پایدار نبود، سازمان ثبت احوال از مقطعی به بعد حساس شد و واکنشش را با سختگیری مقررات صدور شناسنامه نشان داد و اینطوری بود که دیگر والدین نمی‌توانستند در تاریخی غیر از روز زایمان برای نوزادشان درخواست شناسنامه بدهند؛ نقطه عطفی که باید از آن به عنوان سرآغاز گشوده شدن پای تیغ جراحی سزارین به ثبت احوالات سجلی نوزادان یاد کرد.

تقریبا از دهه ۹۰ به بعد بود که هر سال در روز‌هایی که عدد تقویمیشان با شماره ماه و رقم آخر سال جور بود؛ تقاضا برای وقت سزارین مادران باردار و صدور شناسنامه نوزادان تازه تولد یافته افزایش چشمگیری می‌یافت؛ براین اساس در یک دهه گذشته روز‌های ۱-۱-۹۱، ۲-۲-۹۲، ۳-۳-۹۳، ۴-۴-۹۴، ۵-۵-۹۵، ۶-۶-۹۶، ۷-۷-۹۷ و ۸-۸-۹۸ به ترتیب ایامی بودند که به گواهی اخبار منتشر شده درصد قابل توجهی از والدین برای زایمان نوزدانشان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده اند؛ بر همین قیاس و در ادامه ترویج هنجار‌هایی از این دست دور از انتظار نیست که امسال والدینی باشند که بخواهند فرزندشان در رند‌ترین روز قرن یعنی ۹-۹-۹۹ متولد شوند؛ هرچند گمان می‌رفت که در نتیجه شیوع کرونا امسال تا حد زیادی از این اشتیاق کاسته شود، اما شواهد و نشانه‌های موجود بیانگر آن است که با وجود افزایش تلفات روزانه کرونا و نوسانات‌های اقتصادی و نیز سختگیری‌های وزارت بهداشت، هنوز آتش چنین میلی در وجود شماری از خانوار‌ها شعله‌ور است.


بیشتر بخوانید: هشدار وزارت بهداشت نسبت به افزایش زایمان‌های لاکچری!


تقاضای زایمان رند از منظر اقتصادی

بیشتر مردم حساب دوره بارداری را با شمردن ماه‌ها دارند و این دوره هرگز از ماه نهم فراتر نمی‌رود؛ در عالم پزشکی، اما با شمارش هفته مشخص می‌شود که چه میزان از دوران بارداری سپری شده است. در وضعیت عادی زایمان اتفاقی است که در هفته‌های سی و هفتم تا چهلم اتفاق می‌افتد؛ برای آنکه نوزادی در تاریخ مدنظر والدینش متولد شود راهی غیر از زایمان غیر طبیعی و عمل جراحی سزارین نیست؛ مطابق تعرفه‌های پزشکی سال ۹۹ وزارت بهداشت، انجام این عمل جراحی در مراکز دولتی، خیریه و خصوصی چیزی بین ۶ تا ۸ میلیون تومان یا حداکثر ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد. اما در بازار غیررسمی هزینه‌ها بسیار فراتر از اینهاست که مصداق آن هم ادعای یک پرستار است که خبرنگاری در توئیت خود به آن اشاره کرده است: «خانواده‌ای برای تولد فرزندشان در ساعت ۰۹:۰۹ روز ۹۹/۹/۹ یکصد و ۳۰ میلیون تومان پول رزرو اتاق عمل داده‌اند!»

مطابق روال مرسوم مادران پابه‌ماهی که قرار است به شکل سزارین زایمان کنند دست کم از یک ماه جلوتر با هماهنگی پزشک متخصص برای نوبت گیری به مراکز درمانی و بیمارستانی معرفی می‌شوند.

از زمانی که رندی تاریخ تولد نوزادان در جامعه متداول شد، صف نوبت هم برای زایمان در روز‌های خاص سال هم طولانی‌تر شد؛ اتفاقی که می‌توان آن را از منظر عرضه و تقاضای علم اقتصادی اینطور تبیین کرد: محدودیت ظرفیت پذیرش مراکز درمانی از یکسو و افزایش اصرار‌ها برای زایمان در روز خاصی از سال باعث شکل‌گیری نوعی رقابت میان متقاضیان می‌شود؛ مزایده‌ای غیر رسمی که هرکس در آن پیروز شود باید به نسبت روز‌های عادی، هزینه مالی تمام شده بیشتری را پرداخت کند.

اتفاقی که هرچند تعرفه‌های تعیین شده وزارت بهداشت مانع از افتادنش به شکل مرسوم شده است، اما در وادی عمل مدام به این صورت در حال رخ دادن است: درست است که در سایه تعرفه‌های رسمی، هزینه زایمان سزارین و مراقبت‌های بعد از عمل از سقف معینی بیشتر نمی‌شود، اما چون وضع حمل در حالت غیر عادی اتفاق افتاده با تشخیص پزشک معالج، مادر و نوزاد باید تا مدت معینی در بیمارستان بستری و تحت مراقبت باشند؛ هرچه باشد در عمل سزارین نوزاد به صورت پیش از موعد و غیر طبیعی متولد شده و برای همین ممکن است هر آن سلامت مادر و فرزند در معرض خطر باشد؛ واضح است که در این شرایط مراقبت بهترین راه تضمین سلامت است و صد البته برای دسترسی به آن باید هزینه بیشتری از جیب پرداخت، هزینه‌ای که بر اساس برآورد‌های منابع خبری اقتصاد ۲۴ ارزش ریالی یک شب آن‌ها به اندازه همان تعرفه آزاد عمل جراحی سزارین هزینه دارد. به علاوه همین منابع، از تدارکات ویژه‌ای خبر می‌دهند که در برخی بیمارستان‌های خصوصی برای زائو، نوزاد و همراهانشان در نظر گرفته شده است؛ از آذین بندی و فیلمبرداری به سبک مراسم عقد و عروسی و جشن تولد گرفته تا اتاق‌هایی که به صورت‌های VIP و VVIP و... برای اقامت اختصاصی مادر و نوزاد درنظر گرفته شده است.

 

والدینی که بی‌خیال نمی‌شوند

در چند سال گذشته این پدیده هرچه بیشتر رنگ و بوی هنجار به خود گرفته است، حساسیت‌های اجتماعی نیز نسبت به آن افزایش یافته به طوری که از حدود دو ماه مانده به رند‌ترین روز سال ۹۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخشنامه‌ای سختگیرانه، ضوابطی جدید را برای زایمان سزارین در روز موعود ۹-۹-۹۹ تعیین کرده است: در تمامی مراکز بیمارستانی، تمامی زایمان‌های سزارینی که قرار است در روز نهم آذرماه امسال انجام شوند باید توجیهی پزشکی داشته باشند، پرونده‌های تمامی سزارین‌ها بررسی خواهند شد و اگر زایمان غیر طبیعی به دلیل غیر پزشکی اتفاق افتاده باشد به وضعیت عوامل متخلف رسیدگی خواهد شد.

با وجود این تدابیر پیشگیرانه، ظاهرا عزم شماری از پدر و مادر‌ها هنوز جزم است تا به هر قیمتی موجبات تولد زودرس فرزند دختر یا پسرشان را برای رند‌ترین روز قرن حاضر فراهم کنند، والدینی تا به اینجا گوششان به نصحیت هیچ پزشک و مشاوری بدهکار نبوده و اصلا باور ندارند که در دوران بارداری رشد جنین در شکم مادر موقعیتی شبیه به میوه روی درخت را دارد و نباید آن را پیش از موعد چید و متوجه نیستند که در زایمان‌های غیر طبیعی به مراقبت‌های بیشتری نیاز هست و در وضعیت کنونی آنقدر فشار بر روی کادر درمانی سنگین وجود دارد که امکان هر خطای سهوی وجود دارد اما با این حال آنقدر بر خواسته‌های خود پامی‌فشارند که حتی برخی پزشکان متخصص زنان و زایمان را از خود کلافه کرده‌اند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ لحظه انتقال پیکر رئیس جمهور و تیم همراه توسط امدادگران هلال احمر

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

واکنش رسول خادم به شهادت ابراهیم رئیسی+ عکس

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

چه زمانی باید تسمه تایم خودرو را عوض کرد؟

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

فیلمی که تلویزیون ترکیه از صحنه سقوط بالگرد رئیس جمهور منتشر کرد

گمانه‌زنی درباره تعطیلی عروسی‌ها در ایام عزای عمومی؛ بی‌خبری ادامه دارد/ رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی: فعلا بی‌سروصدا جشن بگیرید

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

شهید حسین امیرعبداللهیان که بود؟ + زندگینامه

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/آماده‌سازی محل دفن رئیس جمهور فقید در حرم مطهر امام رضا«ع»

فردا راس ساعت ۹ صبح نماز بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش اقامه خواهد شد

عکس قدیمی از رئیسی

عکس‌/تصادف شدید هافبک سابق استقلال در راه تهران

روز پنجشنبه؛ پیکر امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به خاک سپرده می‌شود

برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم

فیلم/حرف‌های مادر آیت الله رئیسی پس از شهادت

رئیس دفتر رئیس جمهور: بعد از سانحه سقوط بالگرد من ۳ یا ۴ بار با آقای آل هاشم صحبت کردم

صدراعظم آلمان شهادت سید ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت

نامه مهم اژه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس

برقراری قطار‌های فوق العاده تهران-مشهد

عکس/دیوارنگاره میدان جهاد به یاد شهدای خدمت تغییر کرد

فیلم/روایت تاثربرانگیز ۳ نفر اولی که به بالگرد رئیسی رسیدند

فهرست شعب کشیک بانک سینا در روز چهارشنبه دوم خردادماه ۱۴۰۳ اعلام شد

علاقه رئیس‌جمهور شهید به این شخصیت طنز

تمدید فعالیت مترو تهران امشب تا ساعت ۲۴

عکس/ جمیله علم‌الهدی هنگام بدرقه رئیسی

فیلم / گریه و بی‌تابی شدید وزرای دولت

عکس/۱۳۶۰؛ مراسم تشییع دومین رئیس جمهور

عکس/ احمدی نژاد در افتتاحیه مجلس خبرگان

گاف تاریخی بایدن در سخنرانی جدیدش

واکنش مهدی ترابی به شهادت آیت الله رئیسی

مرگ بیش از ۲ هزار ایرانی در سانحه هوایی تا دی ماه ۱۳۹۸

چشم‌انداز اقتصاد ایران بعد از ابراهیم رئیسی

کدام سبزیجات برای لاغری خوب است؟

عکس/ توییت جنجالی آمنه‌سادات ذبیح‌پور علیه محمود احمدی نژاد

راهکار جالب و جدید برای درمان افسردگی

ماجرای دیه شهدای سانحه بالگرد رئیسی چه می‌شود؟

اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

عکس/ مجلس یازدهم به پایان رسید

ستاره پرسپولیس پدر شد+ عکس

اعلام برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان+ عکس

فیلم/ ورود پیکر ابراهیم رئیسی به قم

زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شد

محمدرضا گلزار از جان ورزش چه می خواهد؟

فیلم/ نشست شانگهای هم با یک دقیقه سکوت

فیلم/ پیکر ابراهیم رئیسی توسط ارتش تشییع شد

فیلم/ بازگشت رئیس‌جمهور از آخرین سفر استانی

فیلم/ استقبال اعضای دولت از پیکر ابراهیم رئیسی در فرودگاه

عکس/ جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری

نگاهی به سوابق علی باقری، سرپرست جدید وزارت خارجه؛ سکان سیاست خارجی در اختیار چه کسی است؟

نیم‌سکه پرچمدار بیشترین کاهش قیمت در بازار طلا

وداع امشب تهرانی‌ها با ابراهیم رئیسی و همراهانش

فیلم/ انتقال پیکر ابراهیم رئیسی و همراهانش به تهران

فیلم/ بدرقه پیکر رئیس جمهور در فرودگاه تبریز

سفر پوتین به ایران تکذیب شد

مالیات نقل و انتقال ملک با کیست؟

عکس/ نیمه افراشته شدن پرچم سازمان ملل

فیلم/ تصاویر دیده نشده از محافظ ابراهیم رئیسی

بازار نیمه‌تعطیل ارز نزولی شد