تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹

اعلام جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی برای اخذ خدمات اداری و حمل و نقل

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی برای اخذ خدمات اداری در شهر‌ها را در راستای اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا تشریح کرد.

جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی

  اقتصاد۲۴ -حسین قاسمی در توضیح جزئیات طرح الزام اخذ کارت ملی برای ارائه خدمات توسط دستگاه‌های اجرایی در حوزه شهر‌ها گفت: در سال ۱۳۷۶ قانون الزام شماره ملی و کد ملی اختصاصی برای هر فرد ایرانی در مجلس مصوب شده است. در ماده ۲ آئین نامه این قانون الزام می‌کند که افراد ایرانی بالای ۱۵ سال باید این شماره ملی و کارت ملی را داشته باشند و هم همیشه همراه خودشان این کارت ملی باشد؛ بنابراین از لحاظ الزام قانونی در سال ۱۳۷۶ این قانون مصوب شده است.

وی افزود: از نظر اینکه چه تعداد در حال حاضر کارت ملی دارند و چه تعداد ندارند، باید تاکید کنیم که اگر مبنای ۱۵ سال سن را محاسبه کنیم در حال حاضر ۶۲ میلیون ایرانی واجد شرایط گرفتن کارت ملی هستند، یعنی ۶۲ میلیون از ۸۵ میلیون جمعیت ایران واجد گرفتن این کارت هستند، اما از این ۶۲ میلیون نفر ۵۰ میلیون نفر کارت ملی گرفته اند.

قاسمی ادامه داد: بالای ۸۰ درصد جمعیتی که شامل اخذ آن می‌شوند کارت خود را دریافت کرده اند و ۱۲ میلیون نفر هم یا اقدام نکرده اند یا اقدام کرده اند و قبضی که کد ملی روی آن درج شده را دارند، اما هنوز کارت خود را دریافت نکرده اند.
بیشتر بخوانید:فیلم/ همراه داشتن کارت ملی برای دریافت خدمات دولتی الزامی است
وی در تشریح استفاده از کارت ملی برای اعمال محدودیت‌ها گفت: در حال حاضر بر اساس طرحی که با هماهنگی وزارت ارتباطات و وزارت راه انجام شده ارائه خدمات حمل و نقل مسافری بین استان‌ها با ارائه کارت ملی انجام می‌شود. یعنی اگر فردی بخواهد با هواپیما، قطار یا اتوبوس از تهران به هر جای ایران سفر کند هنگام اخذ بلیت باید کد ملی را ارائه کند تا بلیت برای وی صادر شود.

وی ادامه داد: وقتی کد ملی را ارائه می‌کند سامانه وزارت راه در حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای به بانک‌های اطلاعاتی وزارت بهداشت متصل است. به این ترتیب اگر فرد به عنوان یک ایرانی به آزمایشگاه یا بیمارستانی مراجعه و به دلیل کرونا آزمایش داده باشد یا بستری شده باشد اگر بخواهد بلیت دریافت کند سابقه فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر فرد کرونا مثبت باشد نمی‌تواند بلیت دریافت کند.

وی افزود: به این ترتیب این فرد شناسایی و به وی اعلام می‌شود که به قرنطینه برود و اگر هم از قرنطینه بیرون بیاید جریمه خواهد شد. این موضوع در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای عملیاتی شده است.

وی تاکید کرد: جالب است بدانیم روزانه با افراد زیادی در این طرح مواجه می‌شویم که به دلیل کرونا مثبت بودن نباید سوار هواپیما، اتوبوس و قطار شوند، اما رعایت نمی‌کنند، ولی با استعلامی که انجام می‌شود این مسئله مدیریت می‌شود.

دبیر کمیته اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با اشاره به ارائه پیشنهادی در جلسه قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: در این جلسه پیشنهادی را مطرح کردیم که با استفاده از کارت ملی علاوه بر سیستم حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی در حوزه‌های شهری نیز این موضوع عملیاتی شود، منتهی این موضوع به صورت مرحله به مرحله در شهر‌ها اجرایی شود.

وی ادامه داد: مثلا ورود افراد به ادارات برای اخذ خدمات اداری الزام همراه داشتن کارت ملی را داشته باشد و اگر فردی در آنجا شناسایی شود که قبلا کرونا مثبت بوده یا هنوز دوره ۱۴ روزه خود را طی نکرده اجازه ورود و ارائه خدمات به وی داده نمی‌شود. این مسئله در بانک‌ها یا در حوزه سایر دستگاه‌هایی که به مردم خدمات ارائه می‌کنند انجام خواهد شد و در مرحله بعدی سیستم حمل و نقل عمومی را نیز شامل خواهد شد.

وی افزود: یک بخش از این کار از طریق استعلام لحظه‌ای انجام می‌شود که QR کدی در سامانه اپلیکیشن ماسک طراحی شده که هر کسی که گوشی هوشمند داشته باشد با داشتن کارت ملی می‌تواند کارت ملی را اسکن کند و سابقه سبز یا قرمز بودن فرد قابل مشاهده خواهد بود. سبز بودن به معنای اینکه سابقه‌ای از لحاظ کرونا نه بستری و نه نتیجه آزمایش نداشته و کرونا ندارد و سالم است و قرمز نیز به معنای اینکه فرد یا قبلا آزمایش داده و کرونا مثبت بوده و دوره ۱۴ روزه را طی نکرده و یا بستری بوده و دوره ۲۰ روزه بعد از بستری را طی نکرده است.

وی تاکید کرد: این کار برای این است که در فرآیند مدیریت این بیماری منحوث بتوانیم هم خدمات ارائه دهیم و هم جلوی افرادی که مثبت هستند یا قبلا بستری بوده اند و دوره قرنطینه آن‌ها کامل نشده گرفته شود که موجب انتشار این بیماری نشود.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص بازه زمانی اجرای این طرح گفت: این موضوع بازه زمانی مکانی ندارد و جزو مواردی است که به صورت مستمر انجام می‌شود. چرا که به بحث پایش، غربالگری ونظارت کمک می‌کند؛ لذا محدودیت زمانی و مکانی ندارد. اجرای آن نیز در حوزه شهری مرحله به مرحله است چراکه در حوزه زیرساخت‌ها مثلا در حمل و نقل عمومی هنوز اتصال برقرار نشده لذا درمرحله اول جا‌هایی که امکانات و زیرساخت‌ها را دارند این موضوع در آن‌ها اجرایی می‌شود و همزمان جا‌هایی که ندارند با فراهم شدن زیرساخت‌ها به موضوع اضافه خواهند شد.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی کرونا در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اجرای طرح جدید محدودیت‌های کرونایی گفت: اعلام زمان دوهفته‌ای برای اجرای این طرح صحیح نیست. این طرح قید زمانی برای پایان ندارد. در حقیقت زمانی پایان می‌یابد که وضعیت از قرمز به نارنجی از نارنجی به زرد واز زرد به سفید تبدیل شود که در آن هنگام طرح خاتمه یافته است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو