تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

جدال فولادی‌ها و معدنی‌ها بر سر شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد/ معدنی‌ها: پایان امضای طلایی با شیوه‌نامه جدید/ دولت کوتاه نیاید

در حالی فولادسازان با شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد مخالف کرده‌اند که فعالان معدنی بر این باورند با اجرای این شیوه نامه عرضه و ردیابی فروش محصولات فولادی به طور شفاف انجام خواهد گرفت و این موضوع می‌تواند بر پایان سیطره امضای طلایی مُهر تایید بزند.

شیوه نامه تنظیم بازار فولاداقتصاد۲۴ - در حالی شیوه‌نامه دستوری جدید دولت برای تنظیم بازار فولاد یکم آذر ۹۹ به تمامی فولادی‌ها ابلاغ شد که با واکنش‌های زیادی از سوی فولادی‌ها مواجه شد.

فولادی‌ها معتقدند؛ در این دستور العمل به تمام زنجیره فولاد به شکل یکسان نگاه شده، در حالی که زنجیره فولاد را نمی‌توان به شکل یک مجموعه پیوسته در نظر گرفت.
 
از این رو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور، ایرادات شیوه‌نامه دستوری جدید دولت برای تنظیم بازار فولاد و اثرات مخرب اجرای این شیوه‌نامه را تشریح کرده اند.
 
آنان با اعلام اینکه طی ۶ ماهه اول امسال فقط ۳۵ درصد شمش خریداری شده، به عنوان محصول در بورس کالا عرضه شده است، اصلاح شیوه نامه تنظیم بازار فولاد را خواستار شدند.
 
فولادی‌ها بر این باورند؛ بازگشت امضای طلایی و بروز توزیع رانت نجومی در این بازار با اجرای این شیوه‌نامه، تهدیدی جدی برای صادرات فولاد است و افت تولید در این بخش را به همراه خواهد آورد از این رو خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بررسی و اصلاح این شیوه‌نامه شده اند.
 
در همین رابطه چند جلسه بین تولیدکنندگان فولاد و نهاوندیان برگزار شد و در این جلسه اعتراض انجمن فولاد به اجرای شیوه نامه توسط معاون معدنی وزارت صمت قبل از اصلاح آن اعلام شد و با توجه به ابهامات مطرح شده و تفسیر‌های متفاوت و جمع بندی نظرات، قرار شد در کارگروه مصوب شده، دستورالعمل اجرایی این شیوه نامه با هدف رفع ابهامات، لحاظ کردن برنامه‌ها و تعهدات صادراتی کارخانجات و احصاء موارد استثنا تدوین شود تا از شائبه‌های امضای طلایی جلوگیری به عمل آید.

تخصیص بهینه منابع در بازار فولاد

اما فعالان معدنی که جزء اصلی این زنجیره محسوب می‌شوند نظر متفاوتی به این شیوه نامه دارند و آزادسازی قیمت از طریق کشف و تعیین در بورس کالا برای همه زنجیره فولاد و تخصیص بهینه منابع در بازار فولاد را دلیل‌های عمده در دفاع از شیوه‌نامه می‌دانند.
 
در همین رابطه سعید صمدی، رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در گفتگو با اقتصاد۲۴ اظهار داشت: این شیوه‌نامه مطابق با نظرات کارشناسی شده، تدوین شده است و طبق آن دولت قبول کرده که قیمت بر مبنای رقابت در بورس کالا کشف و تعیین شود.
 
به اعتقاد این فعال معدنی، با ابلاغ شیوه‌نامه جدید ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد و تاکید این دستورالعمل در عرضه همه محصولات بالادستی و پایین‌دستی زنجیره از طریق بورس کالا و کشف قیمت واقعی بر اساس عرضه و تقاضای بازار، می‌توان در جهت قطع رانت و ایجاد توازن در زنجیره آهن و فولاد گام مهمی برداشت.

بیشتر بخوانید: سونامی تورم به سمت قیمت کالا‌های معدنی/ چرا فعالان معدنی بلاتکلیفند؟


صمدی یادآور شد: مدتهاست در راستای تحقق این مهم درخواست های زیادی از سوی تولیدکنندگان زنجیره فولاد مبنی بر سامان دهی وضعیت عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی شده بود؛ حالا این شیوه نامه می تواند برنامه جامعی در حفظ منافع ملی و جلوگیری از آسیب بلندمدت به زنجیره ارزش آهن و فولاد قابل اجرا باشد.

دبیر انجمن زغال‌سنگ با تأکید بر اینکه گزارش‌های کارشناسی کمیسیون‌ها و انجمن‌های تخصصی فعال در زنجیره آهن و فولاد نشان از کاهش شدید سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی مانند معادن سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی می دهد گفت: در این گزارش ها به عدم سوددهی معادن بزرگ و ضرردهی و در نهایت تعطیلی معادن کوچک به‌دلیل ارزان فروشی محصولات نسبت به نرخ‌های جهانی در پی مداخله دولت در قیمت‌گذاری و از همه مهمتر موانع صادرات محصولات زنجیره آهن و فولاد هشدارهای زیادی داده شده بود.

وی تصریح کرد: فعالان در این عرصه تقاضای کشف قیمت واقعی و تعادل در عرضه و تقاضای محصولات را داشتند که با این شیوه نامه می توان تا حدود زیادی این مهم محقق شود. 

عرضه فولاد شفاف می شود 

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران ویژگی های شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد را چنین تشریح کرد و گفت: دو نکته بنیادی در این شیوه نامه لحاظ شده است؛ یکی اینکه عرضه کل محصولات فولادی را به بورس کالا ارتباط می دهد و دوم اینکه سهمیه ها را نظام‌مند می کند یعنی به طور دقیق این سهام ها را به تولید نهایی ارتباط می دهد، یعنی این طور نیست که هر فردی سهمی برای خود در بازار به فروش برساند.

وی تصریح کرد: در ازای این قضیه سنگ آهن هم ملزم به ورود در بورس می شود. این نکته بسیار خوب و مناسب است. وقتی فولادساز فولاد خود را در بورس کالا عرضه می کند نیاز این است که سنگ آهنی ها هم برای عرضه محصولات راهی بورس شوند؛ به شرط اینکه این روش اجرایی شود هرچند این بخشنامه لازم الاجراست و باید به طور شفاف و دقیق اقدام شود .

به گفته این فعال معدنی، طی جلساتی که برگزار شده هشت ماده از این شیوه نامه اصلاح شده است؛ البته این موارد، مواد تأثیرگذاری نیستند هرچند فولادی ها در برابر این شیوه نامه مقاومت می کنند.

صمدی تأکید کرد: نقش بازار سیاه و بازار دوم با اجرای این شیوه نامه می تواند کمرنگ تر شود و این موضوع به صلاح تولید و صادرات زنجیره فولاد کشور است.

وی گفت: در شرایط فعلی این شیوه نامه حالت برد- برد دارد و به نفع فولادسازان هم هست چراکه سقف قیمت برداشته می شود و رقابت شفاف خواهد شد.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران معتقد است: عدم فروش فولاد توسط شرکت های توزیع اقماری وابسته به فولاد سازی ها مهمترین مسئله ای است که فولادی ها در اجرای شیوه نامه تنظیم بازار فولاد با آن مشکل برخورد خواهند کرد.

وی یادآور شد: با عرضه سنگ آهن در بورس به تمام فولادی ها مواد لازم برای تولید می رسد که این هم شاید برای همه فولادسازان خوشایند نباشد.

صمدی گفت: خیلی جالب است که فولادی ها برای چه اینقدر در برابر شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد مقاومت می کنند؟ هنوز این شیوه نامه به تصویب نهایی نرسیده و مورد انتقاد فولادی ها قرار گرفته است. در مجموع نشان می دهد که قبل تنظیم این شیوه نامه یا درست مطالعه نکرده اند یا از همه نظر نگرفته اند و یا شکست خورده اند!.

به گفته این فعال معدنی، فولادسازان از دو حوزه محصول خود را به فروش می رسانند یکی از طریق سهمیه کارخانه ها مانند خودروسازان، لوازم خانگی، پروفیل سازها و... دیگری عرضه در بورس است که هر دو طریق به دلیل سامانه شفاف رصد معاملات، ایجاد رانت و فساد به حداقل می رسد و امضای طلایی برچیده و این امضاها سیاه می شود.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در پایان تأکید کرد: برای بازگشت ثبات در عرضه و تقاضا و افزایش صادرات محصولات فولادی دولت نباید از اجرای فرمولی که برای تنظیم بازار این محصولات تدوین کرده کوتاه بیاید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق