اقتصاد۲۴ - جمعی از نمایندگان مجلس درصدد تصویب طرحی با نام «طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک» هستند که بر اساس این طرح واردات خودرو مشروط به صادرات خودرو و قطعه آزاد میشود.
در ماده ۱۸ این طرح آمده است: «هر فرد حقیقی یا حقوقی میتواند به شرط صادرات خودرو و قطعات خودرو، نسبت به واردات خودرو تمام برقی و هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی C و بالاتر و شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر براساس گواهیهای استاندارد معتبر، معادل ارزش مالی صادرات خود اقدام کند.»
امیرحسن کاکایی کارشناس خودرو با اشاره به اینکه مصوبه اخیر مجلس در رابطه با شروط آزادسازی واردات خودرو غیرقابل قبول است، گفت: یک نکته مهم قبل از ورود به بحث این است که اساسا در شرایطی که کشور در یک جنگ اقتصادی نابرابر قرار دارد و با تحریمهایی که انجام گرفته، با محدودیتهای شدید ارزی روبرو هستیم و معیشت مردم نیز به سختی تامین میشود، واردات خودرو به اعتقاد بنده هیج ضرورتی ندارد، زیرا که اگر واردات با هر منشایی نیز انجام شود، این مسئله باعث افزایش قیمت ارز در داخل میشود، زیرا طبیعتا، تقاضا را در بازار با افزایش همراه میسازد و این موضوع نیز در نهایت باعث افزایش تورم خواهد شد.
وی افزود: اما در مورد طرح مجلس مبنی بر اینکه در قبال صادرات قطعه و خودرو، واردات خودرو نیز آزاد شود، هیچگونه منطقی ندارد، اگر قرار باشد، واردات آزاد شود، باید این کار برای همه صورت بگیرد، نه اینکه تنها عدهای خاصی مشمول این موضوع شوند، زیرا که این کار باعث رانتخواری میشود و در بازار انحصار ایحاد میکند و در نهایت این افراد میتوانند با بازار بازی قیمتی راه بیندازند، بنابراین اینکه واردات را بخواهیم مشروط کنیم، به هیج وجه عقلانی نیست، یا باید فعلا ممنوعیت ادامه داشته باشد، که منطقی است، یا اینکه برای همه آزاد شود.
بیشتر بخوانید: خودروهای رسوبی گمرک چه زمانی ترخیص می شود؟
کاکایی اظهار داشت: این شرایطی که بنده میگویم برای ممنوعیت، برای زمان حال است که کشور در تحریم قرار دارد و با کمبود شدید ارزی مواجه هستیم، از سوی دیگر در حال حاضر جمعیت کثیری از مردم با مشکلات شدید معیشتی دست و پنجه نرم میکنند، اینکه ما بخواهیم واردات را آزاد و یا مشروط کنیم، به نظر میرسد از نظر اجتماعی نیز این کار تبعات و اثرات خوبی نمیتواند به دنبال داشته باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر عملا امکان صادرات خودرو و قطعه وجود ندارد، بیان داشت: در حال حاضر ما در تحریم کامل هستیم و نقل وانتقال مالی عملا امکانپذیر نیست، صادرات قطعه صنعتی به همین راحتی نیست که شما صادر کنید، بلکه ما باید در ابتدا بازاریابی انجام دهیم و در کشور مقصد نیز مستقر شویم، برای بحث ارائه خدمات پس از فروش، از سوی دیگر نمیتوانیم پولهای صادراتی نیز را به داخل کشور انتقال دهیم، شما شاید بتوانید، گوجه فرنگی و خیار را به کشورهای همسایه انتقال دهد، اما کالاهای صنعتی حساب و کتاب دارد و به همین راحتی انجام این کار میسر نیست.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه بعضا در کشور قوانینی به تصویب میرسد که تنها بخشی از آن اجرا میشود، اضافه کرد: بنده ترسم از این است که قسمت اول این موضوع یعنی صادرات قطعه و خودرو انجام نشود، اما در سمت مقابل واردات را انجام دهند، در این باره عدهای میخواهند تعداد معدودی خودرو را به هر طریقی که شده وارد کنند و از این تجارت خود حداکثر سود را ببرند، خودشان نیز میدانند، با توجه به شرایطی که وجود دارد، اگر این قانون اجرایی شود، تنها عدهای خاص خودرو را وارد میکنند، اما بعدش به دلیل رانتی که از این موضوع حاصل میشود، دوباره واردات خودرو را ممنوع اعلام میکنند.
وی ادامه داد: بنابراین الان بهتر است که همچنان ممنوعیت ادامه پیدا کند، تا شرایط کشور عادی شود، بالاخره تحریمها که ابدی نیستند و رفع خواهند شد، زمانی که شرایط به حالت عادی بازگشت، واردات را آزاد کنند، اما الان این مصوبه مجلس در زمان فعلی به اعتقاد بنده نمیتواند اثر مفیدی را داشته باشد، اگر قرار است ارزی خرج واردات خودرو شود، بهتر است این موضوع صرف اقدامات اساسی شود، همین الان ما برای تامین ارز دارو با مشکل روبرو هستیم، باید این ارز برای نیازهای اساسی و فوری مردم مورد استفاده قرار گیرد، نه اینکه صرف واردات خودروی لوکس برای عدهای پولدار شود که آنها نیز از این طریق به سودهای کلان دست پیدا کنند.
کاکایی گفت: اگر واردکنندگان نیز مصر هستند که با بدون انتقال ارز خودرو وارد کنند، بهتر نیست، این منابع صرف واردات قطعاتی که در کشور به آن نیاز داریم، بشود، واردات خورو در حال حاضر واقعا چه توجیهی میتواند داشته باشد، در شرایطی که بسیاری از مردم در تامین مایحتاج روزمره خود مانده اند، بنابراین باید در حال حاضر به مسائل اصلی پرداخت و کاری کرد که معیشت مردم بهبود پیدا کند.