تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۸ آذر ۱۳۹۹
سوء مدیریت یا سودجویی واسطه‌ها؟

اختلاف ۶۰ درصدی قیمت گوشت از دامداری تا بازار

بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف قیمت گوشت از دامداری تا بازار حدود ۶۰ درصد است که عرضه مستقیم و خرید حمایتی دام می‌تواند این فاصله را کاهش دهد.

قیمت گوشت

اقتصاد۲۴ - در شرایطی که مردم زیر بار فشارهای اقتصادی قرار دارند، روزی نیست که خبر گرانی اجناس و اقلام ضروری سبد خانوار به گوش نرسد و تامین‌ مایحتاج افراد را بیش از پیش به چالش نکشد.
در حالی که گرانی و کمبود  برخی از اقلام غذایی، اقشار مختلف جامعه را در تامین مایحتاج خود با سختی روبرو کرده است، سودجویی دلالان و عوامل واسطه در بازار برخی محصولات همچون گوشت قرمز ، هم مزید بر علت شده تا برخی دهک های جامعه از دسترسی به این ماده پروتئینی محروم شوند، این درحالی است که مسئولان امر خبر از انباشت دام در واحدهای دامداری می دهند.
بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که هم اکنون قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۳۰  تا ۱۴۰ هزار تومان، شقه گوساله ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تومان، سردست گوسفند ۱۶۰ هزار تومان و سردست گوساله ۱۴۰ هزار تومان است که با قیمت واقعی اختلاف معناداری دارد.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اختلاف قیمت گوشت از دامداری تا بازار به ۶۰ درصد می رسد که عرضه مستقیم و خرید حمایتی دام‌ تا حدودی می‌تواند این فاصله را کاهش دهد.
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌ تا از آخرین‌ جزئیات بازار دام‌زنده و انباشت در واحدهای دامداری و همچنین نرخ واقعی گوشت در بازار با خبر شویم:

قیمت تمام شده هر کیلو گوسفند ۵۰ هزار تومان است

سعید سلطانی سروستانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور، با انتقاد از کمبود و گرانی نهاده های دامی در بازار اظهار کرد:  با وجود تامین ۴۰ تا ۴۵ درصد نهاده‌های دامی با نرخ مصوب و مابقی از بازار آزاد، قیمت تمام شده دام زنده به شدت بالاست.
وی با اشاره به اینکه دولت برای نهاده‌های جو، ذرت و کنجاله سویا یارانه در نظر گرفته است، افزود: مابقی نهاده‌ها همچون یونجه، ذرت علوفه ای، کاه، کلش، تفاله چغندر قند و ... از بازار آزاد باید خریداری شود که افزایش قیمت سه قلم ذرت، سویا و جو بر بازار این نهاده‌ها هم‌تاثیر مستقیمی دارد.
سلطانی قیمت تمام شده هر کیلو گوسفند را ۵۰ هزار تومان و گوساله را ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو دام سبک در کشور ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان و دام سنگین ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان است.
این مقام مسئول ادامه داد: با وجود حلقه‌های واسط ناشی از خلاء‌های موجود، اختلاف قیمت گوشت از دامداری تا بازار ۵۰ تا ۶۰ درصد است که سازو کار باید به گونه‌ای برای اتحادیه فراهم شود تا با عرضه مستقیم گوشت با نرخ منطقی به دست مصرف کننده برسد.
مدیر عامل اتحادیه دامداران در واکنش به آزادسازی نرخ نهاده‌های دامی و پرداخت یارانه مستقیم بیان کرد: آزادسازی قیمت نهاده‌ها شرایط را بدتر می‌کند چرا که پرداخت یارانه شعاری بیش نیست و هیچ‌گاه به دست دامدار نرسیده است.
به گفته وی، طی ۳ تا ۴ ماه اخیر پیش بینی کرده بودیم که اگر به فریاد دامداران نرسند، قیمت گوشت گوسفند در مغازه ها به ۲۰۰ هزار تومان می رسد که شاهد تحقق این موضوع برای مدتی در مغازه های سطح شهر بودیم.
سلطانی  با تاکید بر این موضوع که بازار رسانی توسط تشکل ها و اتحادیه باید صورت گیرد، بیان کرد: با وجود آنکه بارها اعلام کرده ایم که سقف اعتباری برای پرواربندی و خرید قراردادی باید در نظر گرفته شود، اما مسئولان توجهی نمی کنند.
مدیر عامل اتحادیه دامداران با انتقاد از دخالت دولت در بازار گفت: دولت با اعطای تسهیلات ارزان قیمت باید ساز و کار حمایت از دامداران را فراهم کند و سپس در تنظیم بازار دخالتی نداشته باشد و تنها بر بازار نظارت کند‌‌.
وی با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی گفت: دولت با حمایت از بخش خصوصی باید کاری کند تا محصولات کشاورزی به دست سلف خران نیفتد، کما اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده به منظور حمایت از دامداران تخصیص می یابد، اما متاسفانه سودجویی و رانت در این موضوع رخ می دهد.


بیشتر بخوانید وعده کاهش قیمت گوشت در بازار، لاشه گوسفندی کیلویی ۹۰ هزار تومان


تولید دام صرفه اقتصادی ندارد/ایجاد مراکز عرضه مستقیم گوشت راه حلی برای کاهش سودجویی دلال

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور ، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه گوشت وجود ندارد، اظهار کرد:  با توجه به تولید و عرضه مناسب، قیمت دام و گوشت به ثبات رسیده، در برخی خرده فروشی‌ها هم قیمت برخی قطعات گوشت کاهش داشته است.
وی با اشاره به اینکه بازار گوشت در رکود به سر می‌برد، بیان کرد: با توجه به تعطیلی مراکز پرمصرف همچون تالار‌های پذیرایی و رستوران، دام زیادی روی دست دامداران مانده که با این وجود دامدار با مشکلات متعددی در نوسان قیمت نهاده‌های دامی روبه‌رو است.
پوریان ادامه داد: علی رغم فراوانی نهاده‌های دامی در بازار، اما قیمت به شدت بالاست که با وجود انباشت دام در واحدها، تولید صرفه اقتصادی برای دامدار ندارد.
رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور قیمت کنونی هر کیلو دام سبک را ۴۵ هزار تومان و قیمت هر کیلو دام سنگین را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد.
وی با اشاره به دلایل اختلاف ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت از دامداری تا بازار بیان کرد: در بخش دام سبک و سنگین، میادین توسط چوبداران اداره می‌شوند که با احتساب هزینه‌های جابه‌جایی، پلاک گذاری و سود عوامل واسطه و دلال هر کیلو دام سبک در میادین با نرخ ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان و دام سنگین با نرخ ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
این مقام‌مسئول خرید حمایتی را یکی از راهکار‌های حذف حلقه‌های واسط و دلال برشمرد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام و وزارت جهاد کشاورزی با خرید حمایتی از دامداران و کشتار مستقیم در کشتارگاه‌ها، حلقه‌های واسط را از بین می‌برند که استمرار این طرح، حمایت مستقیم دامدار و مصرف‌کننده را در بر دارد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه طرح خرید حمایتی به صنعت دام کشور کمک می کند، بیان کرد: با وجود آنکه امکان عرضه مستقیم برای دامدار وجود ندارد، از این رو دام به دست دلال و واسطه می افتد که در نهایت در خرده فروشی ها پس از تبدیل به قطعات مختلف با نرخ های متفاوتی عرضه می شود، درحالیکه با خرید حمایتی و عرضه مستقیم شاهد التهابات قیمت در بازار نخواهیم بود.
به گفته وی، گرچه خرید حمایتی نوعی عرضه مستقیم به بازار است، اما باید فضایی ایجاد شود که در مناطق پرتردد، گوشت به طور مستقیم به دست مصرف کننده برسد تا دیگر شاهد گران فروشی و اختلاف فاحش قیمت از دامداری تا بازار نباشیم.
رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با بیان اینکه بخش خصوصی توان راه اندازی مراکز عرضه مستقیم را ندارد، تصریح کرد: بخش دولتی با حمایت از بخش خصوصی باید شرایط را فراهم کند تا عرضه گوشت به طور مستقیم در بازار انجام شود چرا که در عمده فروشی همه چیز مشخص است، اما در بحث خرده فروشی مشکلاتی وجود دارد.

قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوساله  ۱۱۸ هزار تومان است

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران،  با اشاره به اینکه وضعیت دام و طیور کشور بحرانی است، اظهار کرد:  هم اکنون مقدار تامین ارز برای ترخیص نهاده از گمرک و بنادر بسیار کم است که متاسفانه بوروکراسی‌های اداری در سامانه بازارگاه ناکارآمد است.
وی افزود: گرچه سیستم سامانه بازارگاه مناسب است، اما به علت کمبود نهاده همانند خودرویی است که بنزین ندارد.
مقدسی قیمت تمام شده فعلی گوساله زنده را ۴۷ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با تامین ۱۰۰ درصد نهاده با نرخ مصوب، قیمت تمام شده به ۴۴ هزار تومان می‌رسد که متاسفانه در شرایط فعلی متوسط قیمت خرید گوساله از دامدار ۳۸ هزار تومان است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه زنگ خطر نابودی صنایع شیر و گوشت کشور به صدا در آمده است، بیان کرد: با توجه به وضعیت فعلی نهاده‌های دامی اعلام خطر جدی به مسئولان می‌کنیم تا وزارت جهاد از طریق سامانه، نهاده مورد نیاز را تامین کند.
وی قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوساله بر مبنای نرخ دام را ۱۱۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ‌های بالاتر تضییع حقوق مصرف‌کننده است.
رئیس انجمن صنفی گاوداران  در پایان از انباشت دام در واحد‌های دامداری خبر داد و گفت: با استمرار روند فعلی، دیگر هیچ پرواربندی گوساله پروار نمی‌کند، در حالی که با حمایت از تولید نیازی به واردات نخواهیم داشت و به طور کامل ۱۰۰ درصد نیاز کشور از داخل تامین‌ می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش