تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد۲۴ تشریح شد؛

جزئیات برنامه‌های مسئولیت اجتماعی منطقه آزاد چابهار/ احداث مجتمع‌های آموزشی شبانه‌روزی برای ارتقای حوزه آموزش

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار گفت: مجتمع‌های آموزشی شبانه‌روزی برای ارتقای حوزه آموزش منطقه آزاد چابهار تدارک دیده شده است که شامل سه خوابگاه و یک مجتمع بزرگ آموزشی است و به عنوان یک مگاپروژه در سواحل مکران و جنوب استان سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی شده است. 

مسئولیت اجتماعی منطقه آزاد چابهار

اقتصاد۲۴- توجه به سرمایه اجتماعی در راستای توسعه اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین دلیل سازمان‌های مناطق آزاد وظایفی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی دارند که شامل مولفه‌های فرهنگی، سلامت و بهداشت و آموزش جامعه محلی چابهار است. در این راستا طاهره شهرکی، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار درباره جزئیات برنامه‌های مسئولیت اجتماعی این منطقه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: سازمان به عنوان یکی از مهمترین مناطق آزاد کشور، سند مسئولیت اجتماعی خود را تبیین و اجرا کرده است. 

شهرکی افزود: وسعت استان سیستان و بلوچستان، کمتر توسعه یافتگی این استان و نیاز جمعیت جوان آن به کار، درآمد و آموزش یکی از دلایلی بود که سازمان منطقه آزاد چابهار را متوجه اهمیت این حوزه کرد. 

وی با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی پایدار اتفاق نمی‌افتد، مگر با مشارکت دادن جامعه محلی و نقش دادن به منابع انسانی که در آن جغرافیا و محیط زندگی می‌کنند، اضافه کرد: توجه به توسعه اجتماعی و انسانی موجب می‌شود تا توسعه اقتصادی پایدار شود. بسیاری از سازمان‌ها، کشورها و ارگان‌ها به دلیل اینکه توسعه اقتصادی را توسعه‌ای یک بعدی و مادی می‌دیدند، توسعه پایداری نداشتند و پس از گذشت زمان توسعه اقتصادی عاملی برای مقابله جامعه محلی با آنها و مشکلات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی بوده است. به همین دلیل ضرورت دارد که هر بنگاه و ارگان اقتصادی پیوست اجتماعی داشته باشد تا بتواند به خروجی مطلوب دست یابد. 

سلامت و بهداشت جامعه محلی 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار با تاکید بر وظایف سازمان منطقه آزاد چابهار، درباره عمل به مسئولیت اجتماعی در این منطقه گفت: در ابتدا در حوزه سلامت با توجه به کمبود زیرساخت‌ها و امکانات و مشکلات عدیده آن در سواحل مکران، برای احداث بیمارستان ۵۴۰ تحتخوابی اقدام کردیم. این بیمارستان جمعیت چند صد هزار نفری این منطقه را باید پوشش دهد. امیدواریم که این بیمارستان بتواند به صنعت توریسم سلامت و جذب گردشگران خارجی نیز کمک کند. 


بیشتر بخوانید: ظرفیت منطقه آزاد چابهار از گردشگری موسیقی تا گردشگری دریایی و غذا


شهرکی تصریح کرد: یکی از امکاناتی که در راستای بهداشت و سلامت منطقه آزاد چابهار فراهم شده است، اهدای دو دستگاه تانكر ١٢ هزار ليتری آب شرب روستایی به سازمان آب و فاضلاب روستایی و اهدای يک دستگاه كانكس سيار دندانپزشكی به بهداشت و درمان منطقه بوده است. 

وی افزود: ایجاد پایگاه‌های سلامت از دیگر اقدامات سازمان منطقه آزاد چابهار بوده است که تجهیزات بیمارستانی، اتاق عمل و اورژانس و آمبولانس در اختیار آنان قرار داده شده است. همچنین یکی از مهم‌ترین اقدامات منطقه آزاد چابهار در اختیار قرار دادن محل‌هایی برای بیماران کرونایی بوده است. تولید اقلام بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی کننده و اهدای رایگان آن به کل استان سیستان و بلوچستان نیز از دیگر اقدامات بوده است. در طی شیوع کرونا، بودجه ستاد كرونا ۲ ميليارد تومان تخصیص یافت و ۳.۵ ميليارد تومان نیز برای خريد تجهيزات بخش كرونا جهت بيمارستان امام علی چابهار اختصاص داده شده است. همچنین از دیگر اقدامات در این زمینه اهدای يک دستگاه آنژيوگرافی، مشاركت در راه‌اندازی بخش آی.سی.یو و اِم.آر.آی، بهسازی سردخانه بيمارستان امام علی (ع) بوده است. 

آموزش در منطقه آزاد چابهار

شهرکی با اشاره به اینکه در راستای توجه به منابع انسانی در توسعه پایدار منطقه آزاد چابهار، حوزه آموزش مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: ضریب ماندگاری تحصیل در کشور ۷۰ درصد است اما ضریب استان سیستان و بلوچستان به علت محرومیت ۴۰ درصد بوده است که این ضریب در سواحل مکران و چابهار به میانگین ۲۴ درصد رسیده است. براین اساس شدیداً در زیرساخت‌های آموزشی در جنوب استان سیستان و بلوچستان دچار مشکل هستیم. پایین‌ترین نرخ را در بازمانده‌های از تحصیل و نرخ ماندگاران تحصیلی در سواحل مکران شاهد هستیم که این امر نیازمند اقدامات وسیع در این خصوص بوده است. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: سازمان با مشارکتی که با ارگان‌های متولی آموزش از جمله آموزش و پرورش داشته در راستای نوسازی و تجهیز مدارس اقداماتی کرده و تفاهم‌نامه‌هایی نیز امضا شده است. همچنین با کمک خیریه‌ها و موسساتی با هدف کمک‌های عام المنفعه وارد همکاری شدیم. ساخت حدود ۱۴۳ کلاس را شروع کردیم که خیلی از آنها افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده است. خیلی از آنها نیز تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید. سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین برای ساخت ٢٧ خانه  اميد روستایی در شهرستان‌های چابهار، كنارک و دشتياری و ۵ كتابخانه روستایی اقدام کرده است.

وی افزود: در بحث‌های محتوایی و خدمات آموزشی نیز با کمک وزارت آموزش و پرورش کمک‌هایی را در بحث طرح آموزش آوا که طرح آموزشی نوین و کارآمد است، شروع شده است. 

شهرکی یکی دیگر از اقدامات منطقه آزاد چابهار در حوزه آموزش را ایجاد خوابگاه‌های آموزشی و ایجاد مدرسه دانا و توانا مخصوص بچه‌های مستعد بازمانده از تحصیل اعلام کرد و گفت: برای ورود به این مدرسه از بچه‌ها آزمون گرفته می‌شود و سپس در مدرسه دانا و توانا توسط سازمان منطقه آزاد چابهار بورسیه می‌شوند و کلیه هزینه‌های آنها توسط سازمان پرداخت می‌شود و در نهایت هم این بچه‌ها با رتبه‌های خوب وارد دانشگاه می‌شوند. 

وی ادامه داد: همچنین مجتمع‌های آموزشی شبانه‌روزی برای ارتقای حوزه آموزش منطقه آزاد چابهار تدارک دیده شده است که شامل سه خوابگاه و یک مجتمع بزرگ آموزشی است و به عنوان یک مگاپروژه در سواحل مکران و جنوب استان سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی شده است. در مجموع ۳۰ ميليارد تومان برای ساخت مدارس، مركز شبانه روزی و خوابگاه هزینه شده است. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بنیادی به نام بنیاد «خیریه مهبان» زیر نظر منطقه آزاد چابهار تشکیل شده که برخی بسته‌های معیشتی را در روستاهای محروم در پی شیوع کرونا توزیع کرده است. در کنار آن بسیاری از خیرین داخلی و خارج از کشور را که تمایل دارند به مردم بلوچستان کمک کنند، حمایت کرده و مشارکت داده‌ایم. این بنیاد خیریه طرحی دارد که بتواند از طریق راه‌اندازی سیستمی شامل تمامی اطلاعات روستاها و اعلام نیازمندی هر روستا اقدام مهمی را در این حوزه کلید بزند. هر خیری که بخواهد به استان سیستان و بلوچستان کمک کند، می‌تواند از طریق این سامانه اطلاعات روشنی درباره نیازهای هر روستا کسب کند. 

ورزش و پویایی جامعه محلی مکران و چابهار

شهرکی با تاکید بر اینکه برای جوانان ۱۸ زمین چمن مصنوعی در روستاهای هدف برای ارتقای پویایی و نشاط اجتماعی تدارک دیده شده است، گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان و دهیاری‌ها در این پروژه‌ها کمک کردند که بسیاری از آنها افتتاح شده‌اند. این اقدام از گسترش آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند و امید به زندگی و نشاط اجتماعی را در جوانان بالا می‌برد. در این راستا جوانانی را به خارج از کشور برای مسابقات جهانی اعزام و خودمان چند رویداد ورزشی را میزبانی کرده‌ایم. مسابقات جهانی کشتی از جمله آنها بوده است. 

وی افزود: در سازمان منطقه آزاد چابهار حمایت‌ از برخی رشته‌ها مثل کریکت انجام شده که خاستگاه آنها سواحل مکران است. ۸۰ درصد از تیم ملی کریکت ایران از بچه‌های این منطقه هستند. همچنین موج سواری نیز از دیگر ورزش‌های خاص سواحل اقیانوسی مکران به عنوان یکی از مستعدترین سواحل مخصوص این ورزش است. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: هدف ما از این کار جلب مشارکت جامعه محلی و دادن نقش به جامعه محلی برای توسعه همه جانبه سواحل مکران است که می‌تواند نقش به‌سزایی برای توسعه کشور داشته باشد و اقدامات سازمان در حوزه عمل به مسئولیت اجتماعی بسیار موثر خواهد بود. 

شهرکی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان منطقه آزاد چابهار در راستای اجرای تفاهم‌نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای تدوین پیوست مهارت برای همه صنایع مادر و میانی و نیز ارگان‌ها فعال بوده است. امیدواریم با کمک این سازمان مرکز مهارت‌آموزی بین‌المللی را تاسیس کنیم تا در بحث توانمندسازی جامعه محلی و مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان برای ورود به بازار کار بتوانیم پیشرفت کنیم. بسیاری از صنایع ما کمبود نیروی متخصص دارند که این فضا آماده شده و با اهدای حداقل ۲۰۰ میلیون تومان برای تامین تجهیزات کارگاهی دانشگاه علمی کاربردی کمک کردیم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

سد چمشیر فاجعه آفرید

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استدلال عجیب کیهان از عامل مشکلات اقتصادی مردم

پست دلگیر همسر بازیگر فوت شده تلویزیون

تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

هزینه مردن هم در تهران سر به فلک کشید!

روایت فایننشال تایمز از نحوه پاسخ احتمالی اسرائیل

ناگفته‌های همسر ناصرعبداللهی از مرگ او

حادثه دلخراش، امیرحسین صادقی را راهی بیمارستان کرد

اردن به هیچ کشوری حریم هوایی خود را نخواهد داد

زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آرش رضامند چه نوشت که احضار شد؟

سی ان بی سی: کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتن داری و انتقام علیه ایران قفل شده

نتانیاهو تحت فشار است

فیلم/لایو جنجالی بهاره رهنما در مورد رابطه بدون ازدواجش

اطلاعیه پلیس: فوت دختر جوان در ساختمان وزرا کذب است

نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

معلمان در دایره فقر؛ روایتی سیاه و کدر از وضعیت معیشت و حقوق‌های ناچیز آموزگاران

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس

شایعات جدید و جنجالی درباره فیلم «مست عشق»

احضار یک استقلالی به خاطر استوری جنجالی اش+ عکس

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای

۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

آمریکا درباره حمله به ایران برای اسراییل چه شرطی گذاشت؟

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

ماجرای احضار مدافع استقلال به کمیته انضباطی

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

زمان صدور کارت سوخت تغییر کرد

عکس/ سلفی مثلا بی‌حواسی حدیثه تهرانی در ماشین

عکس/احترام نظامی به محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس

قرارداد اوسمار با پرسپولیس تمدید می شود؟

طرح کالابرگ ادامه‌دار می‌شود؟

مخالفت اتاق بازرگانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

موافقت رهبر انقلاب با عفو تعدای از محکومان تعزیرات

مخمل کوه در گستره زاگرس - لرستان

خواهر پیمان معادی کیست؟ + عکس

سکه امامی یک کانال بالا رفت