تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۳ دی ۱۳۹۹

وکیل خوب برای دعاوی ملکی و قراردادها

یک وکیل خوب برای دعاوی ملکی وکیلی است که با داشتن مجوز و پروانه وکالت دادگستری، تخصص و تجربه لازم را نیز در این زمینه داشته باشد.

وکیل خوب برای دعاوی ملکی و قراردادها

اقتصاد۲۴ - دعاوی ملکی در عرف و لسان عامیانه به دعاوی گفته میشود که از املاک و اموال غیر منقول ناشی شده باشد. ملک اعم است از آپارتمان، زمین، مغازه. این دعاوی معمولا حسب موضوع مورد عمدتاً در دادگاه حقوقی رسیدگی میشود و معمولا به سبب یک قرارداد طرح این گونه دعاوی ضرورت پیدا میکند.دعاوی ملکی از جهت ارزش و پیچیدگی جزو مهم ترین دعاوی حقوقی است و ضرورت دارد افراد قبل از طرح این نوع دعاوی حتما با یک وکیل خوب برای دعاوی ملکی و یک وکیل با تجربه در زمینه قراردادها مشورت نموده و بعد از مشاوره حقوقی و انتخاب راه حل مناسب اقدام به طرح دعوا نمایند. البته بهتر است که پیگیری و دفاع از دعوا را هم به یک وکیل دعاوی ملکی بسپارید و در صورت عدم امکان داشتن وکیل میتوانید به طور مستمر در طول دادرسی با یک وکیل دعاوی و امور ملکی مشاره داشته باشید.

 

اطلاع از ضرورت مشاوره با وکیل در تنظیم قراردادها

 

ویژگی های یک وکیل خوب برای دعاوی ملکی

  • یک وکیل خوب برای دعاوی ملکی وکیلی است که با داشتن مجوز و پروانه وکالت دادگستری، تخصص و تجربه لازم را نیز در این زمینه داشته باشد.
  • برای انجام و دفاع و پیگیری دعاوی ملکی، یک وکیل دادگستری باید علاوه بر دانش آکادمیک، تجربه و شم حقوقی و تجربه عملی لازم را در زمینه معاملات ملکی و قراردادها، داشته باشد چرا که این گونه دعاوی به دلیل پیچیدگی و اهمیت در زمره مهمترین دعاوی حقوقی هستند.
  • به تعبیر ساده برای مدیریت یک دعوای ملکی علاوه بر دانش حقوقی تجربه اجتماعی هم لازم است تصور کنید یک قاضی یا وکیل جوان از نظر آکادمیک دارای مدرک دکتری حقوق قراردادها (حقوق خصوصی) باشد اما شخصاً و برای خود حتی یک معامله ملکی هم انجام نداده باشد و به اصطلاح در این خصوص تجربه اجتماعی نداشته باشد!!!
  • یک وکیل خوب برای دعاوی ملکی تلاش میکند موکل را از راحت ترین و کوتاه ترین و کم هزینه ترین راه به مقصود برساند.طرح دعاوی پرهزینه و توسل به روش آزمون و خطا و پرداخت هزینه دادرسی به مبالغ هنگفت، از خصوصیات اقدامات یک وکیل کم تجربه و فاقد تخصص در زمینه دعاوی ملکی و قراردادها است.
  • دعاوی ملکی در دادگاه محل وقوع ملک مطرح شده و جریان می یابند پس آشنایی وکیل به عرف آن منطقه و شهر و آگاهی به رویه دادگاههای آن حوزه قضایی و آشنایی اجمالی با قضات و محاکم و کارمندان قضایی ضرورت دارد.
  • در بسیاری از مواقع در دعاوی ملکی به جهت سکوت قانونگذار، نظریه حقوقدانان و استدلال حقوقی بسیار پر رنگ و مهم است و ضرورت دارد قبل از طرح دعوا از نظرات قاضی احتمالی پرونده آگاهی حاصل و نوع خواسته و کیفیت دعوا با توجه به رویه آن قاضی و شعبه مشخص شود.مثلاً دیده شده است که بعضی از قضات در شهرستان ها (البته نه تهران) طرح دعوای الزام به تظیم سند موضوع یک قرارداد صلحنامه یا بیع نامه عادی را منوط به اثبات مالکیت یا تنفیذ صلحنامه یا مبایعه نامه می دانند.

 

عناوین و تعریف برخی از مهم ترین دعاوی ملکی

1- الزام به تنظیم سند رسمی انتقال ملک

این دعوا که از جمله دعاوی ملکی محسوب می شود، مستقیماً از خرید و فروش راجع به املاک نشأت می گیرد، به این معنا که فردی در قالب یک معامله، ملکی را به دیگری فروخته است و به هر دلیل از تنظیم سند رسمی انتقال ملک و مال غیر منقول امتناع می ورزد در این فرض خریدار با مراجعه به یک وکیل متخصص دعاوی ملکی و قراردادها و سپردن کار و مدیریت پرونده حقوقی در جهت الزام خوانده و فروشنده به تنظیم سند رسمی حرکت می کند.

 

2- الزام به تنظیم سند رسمی اجاره

این دعوا خواسته کسی است که با مالک ملک قرارداد اجاره منعقد نموده و مالک به حکم قانون موظف است یا در قرارداد تعهد نموده که برای مستاجر سند رسمی اجاره تنظیم کند.در این فرض و در صورت امتناع موجر و مالک، مستاجر حق خواهد داشت الزام مالک را به تنظیم سند رسمی اجاره بخواهد مثل مورد مذکور در ماده 47 قانون ثبت و تمامی مواردی که به موجب قرارداد موجر متعهد به تنظیم اجاره نامه رسمی می شود.

 

3- تخلیه مورد اجاره مسکونی

هرگاه ملک یا آپارتمانی برای سکونت اجاره داده شود پس از انقضای مدت اجاره یا مستاجر با میل خود و با احترام به قرارداد ملک موضوع اجاره را تخلیه می نماید و یا با امتناع و خلف وعده برای موجر راهی جز مراجعه به دادگاه و طرح دعوای تخلیه مورد اجاره باقی نمی گذارد.توصیه می شود هم موجر و هم مستاجر جهت حفظ حق خود و جلوگیری از زیاده خواهی طرف مقابل همزمان با انعقاد قراردا اجاره با یک وکیل متخصص قرارداد مشورت نموده و اجاره نامه خود را بطور استاندارد و با پیش بینی وقایع و بدعهدی های احتمالی آینده از سوی طرف مقابل منعقد نماید.

 

4- تخلیه مورد اجاره تجاری

در طول دوره قانونگزاری و در طی حدود 60 سال گذشته قانونگزار ما بین احکام کلی اجاره اماکن مسکونی و اماکن تجاری تمایز قائل شده است و در عین اینکه مقررات اجاره قانون مدنی بطور کلی هم به اجاره اماکن مسکونی اشاره دارد و هم به اجاره اماکن تجاری و هم اجاره اشخاص و اشیاء، قانونگزار ما در قوانین خاص دیگر مثل قانون روابط موجر و مستأجر سال 56 و قانون روابط موجر و مستأجر سال 76 و قانون منسوخ روتبط موجر و مستأجر سال 39 احکام راجع به اجاره اماکن تجاری و مسکونی را از یکدیگر جدا نموده و بعضی مقررات اضافی مثل حق کسب و پیشه و تجارت و سرقفلی را وارد مقررات راجع به اجاره اماکن مسکونی نموده است.

 

5- مطالبه اجور معوقه 

مستأجر مکان تجاری یا مسکونی در صورتی که از پرداخت اجاره بهای مندرج در قرارداد مطابق آنچه بین طرفین توافق شده است امتناع ورزد موجر حق خواهد داشت با طرح دعوای ملکی مطالبه اجور معوقه مستأجر را به پرداخت اجاره های عقب افتاده ملزم و مجبور بنماید.

 

6- تعدیل و به روز کردن اجاره بها

منظور از تعدیل، عادلانه کردن و به عدالت نزدیک کردن است که معنی حقوقی آن به نرخ روز درآوردن یک مبلغ است.در اجاره های با مدت طولانی یا در اجاره اماکن تجاری حقوق مستأجر پس از انقضای مدت اجاره هم حفظ می شود و حق تصرف در ملک پس از انقضای عقد اجاره برای مستأجر حفظ می شود، در صورتی که موجر مدعی باشد که به جهت وجود تورم ارزش اجاره دریافتی در طول زمان کاهش یافته است، می تواند از دادگاه تقاضای تعدیل یا عادلانه کردن یا به روز رسانی مبلغ اجاره را بنماید.تنها جایی که به طور خاص به امکان تعدیل اجاره بها اشاره شده قانون روابط موجر و مستأجر سال 56 است که حتی تعدیل و تجدید مبلغ اجاره را هر 3 سال یکبار برای موجر در نظر گرفته است.

7- رفع تصرف عدوانی

منظور از رفع تصرف عدوانی جلوگیری از تصرف فرردی است که بدون اجازه متصرف سابق یا کسی که سابقه تصرف دارد و با قهر و غلبه و بطور غیر قانونی (عدوانی) ملکی را به تصرف خود درآورده است.دعوای رفع تصرف عدوانی ویژگی ها و خصوصیات جالب و متفاوتی از سایر دعاوی ملکی دارد از جمله اینکه حتی ممکن است علیه مالک مطرح شود یعنی داشتن سند مالکیت مانع طرح این دعوا علیه مالک نیست.یا اینکه خارج از نوبت و بدون تشریفات رسیدگی می شود.یا اینکه حکم صادره قبل از قطعیت و یطور فوری قابل اجرا است.نکته مهم دعوای تصرف عدوانی این است که هدف از ایجاد چنین تخصیصی توسط قانونگزار صرفاً حمایت از متصرف سابق بوده است و نه مدعی مالکیت (تفاوت مهم دعوای تصرف عدوانی و خلع ید).

 

8- رفع ممانعت از حق

منظور از ممانعت از حقف جلوگیری از اعمال حق فردی توسط فرد دیگر است بدون اینکه ایجادکننده مانع خود متصرف مال باشد مثل اینکه کسی بدون اینکه ملکی را تصرف کند مانع ورود مالک شود.در این فرض صاحب حق می تواند رفع و جلوگیری از وجود مانع را از دادگاه صالح که دادگاه محل وقوع حق است بخواهد.دعوای رفع ممانعت از حق از جمله دعاوی تصرف محسوب می شود و فقط در مورد املاک مصداق دارد.(ماده 158 به بعد قانون آیین دادرسی مدنی)

 

9- رفع مزاحمت

زمانی که شخصی مزاحم استفاده و اعمال یک حق ناشی از ملکی بشود می تواند در قالب طرح دعوای رفع مزاحمت، جلوگیری از اقدامات وی را از دادگاه طلب نمود این دعوا نیز از جمله دعاوی تصرف بوده و مشمول مقررات ماده158 به بعد قانون آیین دادرسی مدنی می شود.

 

10- خلع ید از ملک غصب شده

خلع ید یا رفع غصب یا جلوگیری از غصب دعوایی است که مالک ملک علیه غاصب طرح می کند.موضوع دعوای خلع ید می تواند هر نوع مالی باشد اعم از منقول یا غیر منقول در صورتی که غاصب ادعای مالکیت هم داشته باشد به دعوای ایجاد شده خلع ید مالکانه گفته می شود و در صورتی که دعوای خلع ید از طرف یکی از شرکا علیه شریک یا شرکای دیگر مطرح شود به آن خلع ید مشاعی گفته می شود.مستند دعوای خلع ید ماده 308 قانون آیین دادرسی مدنی است.

11- خلع ید مشاعی 

هر گاه چند نفر به هر دلیلی و به هر طریقی و با هر منشأیی شریک مالی باشند اعم از اینکه شراکت جهت رضایت و وقوع معامله باشد یا به جهت ارث و به نحو قهری (غیرارادی) باشد، در صورت عدم رضایت یکی از شرکا به تصرف و استفاده از منافع آن مال، شریک یا شرکای دیگر می توانند با تقاضای خلع ید مشاعی طبق ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی خالی کردن ملک یا خلع ید را بخواهند.

 

12- دستور تخلیه 

قانونگذار ما در قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال 1376 در جهت تسریع انجام پروسه و تشریفات تخلیه املاک امتیازی را برای مالک در نظر گرفته است که به این شرح است:در قراردادهای اجاره اماکن مسکونی در صورتی که قرارداد کتبی باشد و برای آن مدت قید شده باشد و به امضای دو شاهد نیز رسیده باشد و یا اینکه کلاً قرارداد رسمی بوده و در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شده باشد مالک ملک می تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف و بدون طی کردن تشریفات قانونی و بدون نیاز به رسیدگی خاصی تخلیه مستأجر را بخواهد.چون در این خصوص رسیدگی قضایی انجام نمی شود و حکمی صادر نمی شود برای نامگذاری این تأسیس از وازه دستور تخلیه استفاده شده است.

 

ادامه مطلب ........

 

سایت دفتر وکالت دادگران : https://www.dadgaranlawfirm.com

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ افشاگری احمدی‌نژاد درباره نقش جلیلی در قرارداد کرسنت

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

فیلم/رئیس ستاد مردمی کل کشور قالیباف به ستاد پزشکیان پیوست

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ کانال وابسته به رائفی پور حمایت از جلیلی را تکذیب کرد

عکس/ دوئل پزشکیان و جلیلی در راند دوم

فیلم/درخواست روحانی از مردم: به سلطان قطعنامه‌ها رأی ندهید

اینفوگرافی/موضع جلیلی و پزشکیان درباره مذاکرات و تحریم‌ها در مناظره اول

عکس/خودنمایی محمدرضا گلزار با ست نارنجی اش در باشگاه

صدای علیرضا قربانی در تخت جمشید پیچید

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/نامه تند رییس ستاد پزشکیان به قوه قضاییه و مسولان برگزاری انتخابات

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آماده باش دلار برای عصر شنبه بعد از انتخابات/ فرمانده اقتصادی ستاد پزشکیان اقتصاد دوران خاتمی را احیا می‌کند؟

پزشکیان: واردات خودرو را آزاد می‌کنم

آذری جهرمی: امشب، چون پوششی‌ها نبودند، آقای مجری زحمت آن‌ها را می‌کشید

آمار خلاف واقع سعید جلیلی درباره تورم در مناظره زنده

کنایه معنادار پزشکیان به جلیلی: کارشناس شما می‌گوید بین لندکروز و ۴۰۵ هیچ فرقی نیست

اعتراض سعید جلیلی به حدیث و آیه خواندن پزشکیان در مناظره

عکس/صداوسیما بی‌طرف باش!

صداوسیما به‌خاطر مناظره امشب متهم شد!

دفاع جلیلی از مهاجمان به سفارت عربستان

عکس/کنایه تند یک اقتصاددان به سعید جلیلی: دروغ ممنوع!

 بیانیه مجمع مدرسین حوزه علمیه قم درباره اعزام طلاب برای جهاد تبیین: اخبار رسیده حاکیست اعزام‌ برای تبلیغ یک کاندیدا و تخریب کاندیدای دیگر است

سعید جلیلی: برنامه دارم که آمریکا را از تحریم کردن پشیمان کنم

پزشکیان خطاب به جلیلی: آدم‌های «حکومت در سایه» به سفارت انگلیس و سعودی حمله کردند

طعنه‌های سنگین پزشکیان به جلیلی و دولت سایه

گاف جنجالی سعید جلیلی در مناظره با پزشکیان

عکس/قابی از خنده‌های عصبی جلیلی در مناظره امشب

پزشکیان: جلیلی عدد و رقم بلد نیست

پزشکیان:‌ای مردم! در دوره خاتمی زندگیتان بهتر بود یا در دوره رئیسی؟

یک خبر جنجالی درباره رای ندادن قالیباف به جلیلی

پیام پزشکیان به هواداران قبل از رفتن به مناظره دوم

فیلم/آغاز مرحله دوم اخراج اجباری پناهندگان افغانستانی از پاکستان

فیلم/سخنرانی ظریف در مشهد به تشنج کشیده شد

عکس/گوشی آمریکایی قالیباف سوژه شد

اینفوگرافی/اف‌ای تی اف چیست؟

لندکروز در ایران ۴۰ میلیارد در امارات ۴ میلیارد تومان!

فیلم/روایت مدیرعامل سابق یک مرکزنظرسنجی از ریزش رای قالیباف بعد از مصاحبه دخترش!

فیلم/درخواست روحانی از مردم: به سلطان قطعنامه‌ها رأی ندهید

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

آخرین شایعه درباره انتقال پورحمیدی به پرسپولیس

عکسی از ستاد لاکچری جلیلی که پُربازتاب شد

عکس/پیامک امروز پزشکیان به مردم

انتقال مرد سال آسیا به ایران تایید شد

فیلم/اشاره غیرمستقیم ظریف به همسر جلیلی پربازتاب شد

عکس/مسعود فراستی طرفداران جلیلی را سورپرایز کرد

فیلم/رئیس ستاد مردمی کل کشور قالیباف به ستاد پزشکیان پیوست

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

کاپیتان سپاهان قید استقلال را زد

سرپرست مدیریت شعبۀ استان مازندران بیمه سرمد معرفی شد

مدیر عامل بیمه سرمد در دیدار با مدیر شعب بانک صادرات استان آذربایجان غربی: تمام تلاش تیم مدیریتی بیمه سرمد، علاوه بر تثبیت رشد همه‌جانبه و حرکت بر مدار سودآوری، افزایش رضایت بیمه‌شدگان بوده است

ساختمان جدید مدیریت بیمه سرمد شعبۀ استان آذربایجان غربی افتتاح شد

رانت بلیت هواپیما به جیب چه کسانی می‌رود؟

خواص شگفت انگیز نوشیدن آب گرم برای بدن

چرا واردات نفت به آسیا کاهش یافت؟

تجاوز گروهی به دختر جوان در آپارتمان اجاره‌ای!

درباره بیماری وبا بیشتر بدانید

معرفی خودرو سفارشی کیم کارداشیان که یک رنج روور خاص است + عکس

هوش مصنوعی مسیر اقتصاد کره جنوبی را تغییر می‌دهد؟

پروژه بهبود راندمان واحد موم گیری شرکت نفت ایرانول راه اندازی شد

طرح معافیت مالیاتی پزشکیان و طیب نیا برای شهروندان

اظهارات تند و عجیب مشاور جلیل درباره حق اظهارنظر شهروندان