تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۹

اپل تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند از بخش خودرو ۵۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند

گفته می‌شود خودرو الکتریکی اپل می‌تواند به منبع درآمد سخت‌افزاری درخورتوجهی برای اپل تبدیل شود و احتمالا تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمدزایی کند.

خودرو اپل اقتصاد۲۴ - به‌گزارش اپل‌اینسایدر، هارش کومار، تحیلگر ارشد پایپر سَندلر، در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران موضوعات مربوط تولید خودرو اپل و درآمدزایی این بخش را توضیح داده است. به‌اعتقاد وی، اپل تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند با بهره‌گیری از فروش سخت‌افزاری و بخش خدمات خودرو، بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تخمین کومار برمبنای تصاحب تنها ۱ درصد از سهم بازار خودرو است؛ بنابراین، درآمد اپل می‌تواند بسیار بیشتر نیز باشد. او می‌نویسد:

به‌طورکلی، فکر می‌کنم ورود اپل به بازار خودرو کاملا منطقی است. همانند سایر پیشنهاد‌های سخت‌افزاری، این شرکت می‌تواند هم‌زمان با جلوگیری از خطر شکل‌گیری بازار، در زمان اوج اختلال در فناوری وارد این حیطه شود.

تاکنون، شایعات ضدونقیضی درباره‌ی پروژه‌ی تایتان منتشر شده است. طبق پیشی‌بینی برخی گزارش‌ها، پروژه‌ی اپل بر توسعه‌ی فناوری برای تسهیل ساخت خودرو خودران متمرکز است و این احتمال وجود دارد که اپل تصمیم بگیرد اولین خودرو خود را در مقیاس کوچک‌تر و مجهز به سیستم کارپلی (CarPlay) به‌روزشده یا رابط کاربری وسیله‌ی نقلیه با مارک تجاری اپل برای استفاده در محصولات سایر خودروسازان انتخاب کند.

بااین‌حال، کومار معتقد است کوپریتنویی‌ها در حال تولید وسیله‌ی نقلیه‌ی الکتریکی تمام‌عیار با مارک تجاری خود است. به‌ادعای کومار، اپل با تولید خودرو مستقل می‌تواند تمامی جنبه‌های طراحی، ازجمله سخت‌افزار و پلتفورم نرم‌افزاری آن را کنترل کند.

براساس گزارش‌های قبلی، ورود اپل به صنعت خودرو الکتریکی احتمالا به بهبود تجربه‌ی رانندگی با ادغام سخت‌افزار و نرم‌افزار و خدمات منجر خواهد شد. این شرکت می‌تواند وارد صنعتی بزرگ با رشد سریع شود و به‌طرز چشمگیری تجربه‌ی کاربر را بهبود ببخشد. تحلیلگران بر این باورند که فرصت کسب درآمد اضافه از بخش خدمات صنعت خودرو می‌تواند بیش از خود تجارت خودرو باشد.


بیشتر بخوانید: مرسدس بنز کلاس C مدل ۲۰۲۲ رونمایی شد + عکس


طبق گزارش‌های اخیر، کومار خاطرنشان می‌کند اپل ممکن است تولید ۱۰۰ هزار وسیله‌ی نقلیه را در سال ۲۰۲۴ هدف قرار دهد. او تخمین می‌زند اپل با داشتن ۰/۱ درصد از سهم بازار خودرو می‌تواند پنج‌میلیارد دلار درآمد کسب کند و اگر تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۱ درصد افزایش یابد، اپل دست‌کم ۵۰ میلیاد دلار درآمد به‌دست خواهد آورد. هارش کومار بر این باور است که اکنون زمان مناسبی برای ورود اپل به بازار خودرو خواهد بود. بازه‌ی یادشده ظاهرا به‌دلیل شریط مناسب برای ایجاد نوآوری در فناوری در نظر گرفته شده و از قرار معلوم، اهالی کوپرتینو می‌توانند با بهره‌گیری از رشد، بلوغ، تجربه و درآمد حاصل از محصولاتی همچون آیفون و مک، روند توسعه‌ی خودروی مذکور را تسریع کنند.

به‌طورکلی، گفته می‌شود دلیل اصلی علاقه‌ی اپل به صنعت خودرو به این اصل مهم مرتبط می‌شود که کل بازار آدرس‌پذیر (TAM) آن با ارزش تقریبا ۲٫۵۵ تریلیون دلار، بسیار گسترده‌تر از بازار ۴۲۰ میلیارد دلاری گوشی هوشمند است. افزون‌براین، اپل به لطف محبوبیت محصولاتش، از پایگاه کاربری بیش از یک‌میلیارد‌نفری بهره می‌گیرد؛ ازاین‌رو، Apple Car مستقلا می‌تواند خدمات را کاملا ادغام کند و گسترش دهد.

با استناد به‌گفته‌ی تحلیل‌گران پیشین، انتظار می‌رود از نظر درآمد Apple Car وسیله‌ی نقلیه‌ای شاخص باشد و کوپرتینویی‌ها احتمالا در ابتدا فرایند ساخت خارج از شرکت را به ادغام عمودی ترجیح خواهند داد. ظاهرا حاشیه سود ناخالص بسیار کمتر از سایر محصولات سخت‌افزاری اپل خواهد بود؛ اما درآمد ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار از TAM، در رده‌ی خودرو‌های برتر می‌تواند به ۷۰۰ میلیارد دلار برسد. علاوه‌براین، گمان می‌رود مؤلفه‌ی اصلی درآمد خدمات باشد. خدمات می‌تواند حاشیه سود کم صنعت را بهبود بخشد؛ به‌ویژه زمانی‌که پای اکوسیستم اپل در میان باشد؛ بنابراین، وسایل نقلیه کاملا خودران بیشتر از بخش خدمات می‌توانند درآمد کسب کنند.

کومار معتقد است حتی اگر اپل خودرویی با مارک تجاری مستقل تولید کند، برای تولید واقعی‌اش باید از بازوی تولیدی تولیدکننده‌ی شخص ثالث استفاده کند. به‌گفته‌ی او، اپل محصولات سخت‌افزاری خود را مونتاژ نمی‌کند؛ بااین‌حال، توسعه‌ی اپل در زمینه فناوری وسایل نقلیه سال‌ها است که در دست انجام است. به‌همین‌ترتیب، کومار پیش‌بینی می‌کند این خودرو می‌تواند از فناوری پیشرفته‌تر و به‌روز‌تری در‌مقایسه‌با رقبا برخوردار باشد. درپایان، گفته می‌شود بزرگ‌ترین مانع در فرایند تولید خودرو یادشده یافتن شریک تجاری برای برون‌سپاری تولید است؛ زیرا کومار خاطرنشان می‌کند خودروسازان نمی‌خواهند فاکسکان صنعت خودرو باشند.

منبع: زومیت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

درخواست افزایش حقوق فرهنگیان از مرز ۱۸ هزار امضا گذشت

فیلم/ مبارزه مجری معروف با سرمربی تیم ملی بوکس روی آنتن زنده

جزئیات تازه از ترور قاضی مقیسه و رازینی

عکس تکان دهنده از غزه

پرشدگی ۱۷ درصدی سد‌های تهران

کدام استان‌ها فردا دوشنبه ۱ بهمن تعطیل هستند؟

زمانبندی مراسم تحلیف ترامپ به وقت ایران + جزییات

نخستین تصویر از کابینه پیشنهادی دونالد ترامپ

واکنش دختر سید حسن نصرالله به خبر زنده بودن پدرش

عکس/ دروازه ارگ سمنان نشانی از شکوه معماری قاجار

دولت در فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی ناتوان است؟

عکس/ بهاره رهنما با این متن دل همه را برد

گزارش بورس امروز یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳

فیلم/ قاضی شهریاری تهدید به قتل شده؟!

فیلم/ تشنج در صحن شورای شهر تهران

امکان صدور چک دیجیتال بانک سپه فراهم شد

عکس/ مراسم عروسی زری و رضا بابک در دهه ۵۰

مهلت شرکت در مزایده سراسری املاک مازاد بانک رفاه کارگران تمدید شد

آخرین مهلت از وکالتی نمودن حساب‌ها در موسسه اعتباری ملل جهت خرید محصولات ایران‌خودرو

آغاز بازگشت آوارگان به نوار غزه

اینفوگرافی/ مهم‌ترین ریسک‌های جهان در سال ۲۰۲۵

اوراق گام؛ ابزاری نوین در خدمت تولیدکنندگان

۹ دستور اجرایی دونالد ترامپ در نخستین روز کاری

تقدیر مسرور از تشکیل کارگروه رفع موانع در کیش

فیلم/ روایت جدید از ضریب هوشی کلثوم اکبری قاتل سریالی

هشدار جدی سرمربی اینتر به مهدی طارمی

بیمه زندگی ارکیده گل سرسبد سرمایه گذاری

عکس/ شمس العماره کاخ گلستان بازمانده از دوران قاجار

حضور بیمه تعاون در دومین نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی در بوشهر

سخنگوی دولت در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد

از غروب تا طلوع دوباره پلاسکو

فیلم/ شهلا جاهد واقعا قاتل بود؟!

رئیس شورای شهر شاهرود بازداشت شد

عکس/ ارائه مستند حمایت از فیلترینگ در یوتیوپ

تصویر سه گروگان زن اسرائیلی که امروز آزاد می‌شوند

فیلم/ سخنان عجیب حمید نوری بعد از ترور قاضی مقیسه و رازینی

اعلام خبر مهم سردار قاآنی از یک حادثه درباره اسرائیل

حال و هوای تهران با اولین برف زمستانی

اعلام آمار عجیب مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا در ایران

عکس/ استوری عاشقانه فرشته حسینی برای همسرش حسابی سروصدا کرد

بن‌گویر و وزرای حزبش استعفا کردند

عکس/ سه گروگانی که حماس آزاد خواهد کرد

اینفوگرافی/ قضات مشهوری که ترور شدند

تغییر ساعت بازی استقلال و شمس آذر

فیلم/ نیرو‌های حماس در خان‌یونس پس از اعلام آتش بس

فیلم/ سردار قاآنی: امروز از بزرگترین شکست اسرائیل رونمایی می‌شود

پرسپولیس به دنبال توافق با اسماعیل کارتال

فیلم/ افشاگری گوینده سابق خبر: عمدا من را زشت گریم می‌کردند

خداحافظی با سامانه نیما در اولین روز بهمن

ماجرای تاخیر در واریز فیش حقوقی بازنشستگان چه بود؟