تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۹

اپل تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند از بخش خودرو ۵۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند

گفته می‌شود خودرو الکتریکی اپل می‌تواند به منبع درآمد سخت‌افزاری درخورتوجهی برای اپل تبدیل شود و احتمالا تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمدزایی کند.

خودرو اپل اقتصاد۲۴ - به‌گزارش اپل‌اینسایدر، هارش کومار، تحیلگر ارشد پایپر سَندلر، در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران موضوعات مربوط تولید خودرو اپل و درآمدزایی این بخش را توضیح داده است. به‌اعتقاد وی، اپل تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند با بهره‌گیری از فروش سخت‌افزاری و بخش خدمات خودرو، بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تخمین کومار برمبنای تصاحب تنها ۱ درصد از سهم بازار خودرو است؛ بنابراین، درآمد اپل می‌تواند بسیار بیشتر نیز باشد. او می‌نویسد:

به‌طورکلی، فکر می‌کنم ورود اپل به بازار خودرو کاملا منطقی است. همانند سایر پیشنهاد‌های سخت‌افزاری، این شرکت می‌تواند هم‌زمان با جلوگیری از خطر شکل‌گیری بازار، در زمان اوج اختلال در فناوری وارد این حیطه شود.

تاکنون، شایعات ضدونقیضی درباره‌ی پروژه‌ی تایتان منتشر شده است. طبق پیشی‌بینی برخی گزارش‌ها، پروژه‌ی اپل بر توسعه‌ی فناوری برای تسهیل ساخت خودرو خودران متمرکز است و این احتمال وجود دارد که اپل تصمیم بگیرد اولین خودرو خود را در مقیاس کوچک‌تر و مجهز به سیستم کارپلی (CarPlay) به‌روزشده یا رابط کاربری وسیله‌ی نقلیه با مارک تجاری اپل برای استفاده در محصولات سایر خودروسازان انتخاب کند.

بااین‌حال، کومار معتقد است کوپریتنویی‌ها در حال تولید وسیله‌ی نقلیه‌ی الکتریکی تمام‌عیار با مارک تجاری خود است. به‌ادعای کومار، اپل با تولید خودرو مستقل می‌تواند تمامی جنبه‌های طراحی، ازجمله سخت‌افزار و پلتفورم نرم‌افزاری آن را کنترل کند.

براساس گزارش‌های قبلی، ورود اپل به صنعت خودرو الکتریکی احتمالا به بهبود تجربه‌ی رانندگی با ادغام سخت‌افزار و نرم‌افزار و خدمات منجر خواهد شد. این شرکت می‌تواند وارد صنعتی بزرگ با رشد سریع شود و به‌طرز چشمگیری تجربه‌ی کاربر را بهبود ببخشد. تحلیلگران بر این باورند که فرصت کسب درآمد اضافه از بخش خدمات صنعت خودرو می‌تواند بیش از خود تجارت خودرو باشد.


بیشتر بخوانید: مرسدس بنز کلاس C مدل ۲۰۲۲ رونمایی شد + عکس


طبق گزارش‌های اخیر، کومار خاطرنشان می‌کند اپل ممکن است تولید ۱۰۰ هزار وسیله‌ی نقلیه را در سال ۲۰۲۴ هدف قرار دهد. او تخمین می‌زند اپل با داشتن ۰/۱ درصد از سهم بازار خودرو می‌تواند پنج‌میلیارد دلار درآمد کسب کند و اگر تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۱ درصد افزایش یابد، اپل دست‌کم ۵۰ میلیاد دلار درآمد به‌دست خواهد آورد. هارش کومار بر این باور است که اکنون زمان مناسبی برای ورود اپل به بازار خودرو خواهد بود. بازه‌ی یادشده ظاهرا به‌دلیل شریط مناسب برای ایجاد نوآوری در فناوری در نظر گرفته شده و از قرار معلوم، اهالی کوپرتینو می‌توانند با بهره‌گیری از رشد، بلوغ، تجربه و درآمد حاصل از محصولاتی همچون آیفون و مک، روند توسعه‌ی خودروی مذکور را تسریع کنند.

به‌طورکلی، گفته می‌شود دلیل اصلی علاقه‌ی اپل به صنعت خودرو به این اصل مهم مرتبط می‌شود که کل بازار آدرس‌پذیر (TAM) آن با ارزش تقریبا ۲٫۵۵ تریلیون دلار، بسیار گسترده‌تر از بازار ۴۲۰ میلیارد دلاری گوشی هوشمند است. افزون‌براین، اپل به لطف محبوبیت محصولاتش، از پایگاه کاربری بیش از یک‌میلیارد‌نفری بهره می‌گیرد؛ ازاین‌رو، Apple Car مستقلا می‌تواند خدمات را کاملا ادغام کند و گسترش دهد.

با استناد به‌گفته‌ی تحلیل‌گران پیشین، انتظار می‌رود از نظر درآمد Apple Car وسیله‌ی نقلیه‌ای شاخص باشد و کوپرتینویی‌ها احتمالا در ابتدا فرایند ساخت خارج از شرکت را به ادغام عمودی ترجیح خواهند داد. ظاهرا حاشیه سود ناخالص بسیار کمتر از سایر محصولات سخت‌افزاری اپل خواهد بود؛ اما درآمد ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار از TAM، در رده‌ی خودرو‌های برتر می‌تواند به ۷۰۰ میلیارد دلار برسد. علاوه‌براین، گمان می‌رود مؤلفه‌ی اصلی درآمد خدمات باشد. خدمات می‌تواند حاشیه سود کم صنعت را بهبود بخشد؛ به‌ویژه زمانی‌که پای اکوسیستم اپل در میان باشد؛ بنابراین، وسایل نقلیه کاملا خودران بیشتر از بخش خدمات می‌توانند درآمد کسب کنند.

کومار معتقد است حتی اگر اپل خودرویی با مارک تجاری مستقل تولید کند، برای تولید واقعی‌اش باید از بازوی تولیدی تولیدکننده‌ی شخص ثالث استفاده کند. به‌گفته‌ی او، اپل محصولات سخت‌افزاری خود را مونتاژ نمی‌کند؛ بااین‌حال، توسعه‌ی اپل در زمینه فناوری وسایل نقلیه سال‌ها است که در دست انجام است. به‌همین‌ترتیب، کومار پیش‌بینی می‌کند این خودرو می‌تواند از فناوری پیشرفته‌تر و به‌روز‌تری در‌مقایسه‌با رقبا برخوردار باشد. درپایان، گفته می‌شود بزرگ‌ترین مانع در فرایند تولید خودرو یادشده یافتن شریک تجاری برای برون‌سپاری تولید است؛ زیرا کومار خاطرنشان می‌کند خودروسازان نمی‌خواهند فاکسکان صنعت خودرو باشند.

منبع: زومیت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

همه چیز درباره بانک مرکزی اروپا (ECB)/ نهادی با نقش کلیدی در مدیریت و ثبات اقتصاد اروپا

بیم و امید سهامداران بورس

پیش بینی بورس امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

عکس/استوری احساسی نانسی عجرم با پرچم لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟