اقتصاد۲۴- یکی از مشکلاتی که امروزه رانندگان ماشینهای ترانزیتی سنگین در مرز بازرگان با آن دچار هستند، نبود یک تیرپارک مناسب برای توقف در زمان افزایش تردد کامیونها و ایجاد صف طولانی در این مرز است.
این صف در برخی موارد به کیلومترها افزایش مییابد که زمینه ایجاد مشکل را برای رانندگان، اقلام داخل تریلیها و همچنین عابران از این مسیر را فراهم میکند.
این صفهای طولانی باعث اخلال در ترافیک جادهای منتهی به شهر بازرگان و جامعه محلی نیز شده و مشکلاتی از جمله تصادف و مسائل دیگر را برای رانندگان رقم زده است.
بیشتر بخوانید: اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اتمام پروژه شبکه و تصفیه خانه فاضلاب منطقه آزاد ماکو
ایجاد و احداث یک تیر پارک در بزرگترین منطقه آزاد و مرز زمینی در دروازه ورودی کشور ترکیه و اروپا، نیاز اساسی و خواسته به جا و از زیر ساختهای مهم لجستیکی بوده و این امر سبب شده که بخش خصوصی با مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو طرحی برای پارک تریلرها ارائه کند که احداث آن طی روزهای آتی به بهره برداری میرسد.
در این پایانه که با هماهنگیهای انجام شده با سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و گمرک جمهوری اسلامی ایران، سامانه طرح ساماندهی و هوشمند سازی مدیریت ترافیک مرزی در بازرگان با سایر سامانههای ذیربط از جمله سامانه پنجره واحد گمرک متصل شده، ضمن تبادل اطلاعات یکپارچگی فرایندهای سازمانی بین منطقه آزاد، گمرک و پایانه مرزی را تضمین خواهد کرد.
معاون لجسیتک و حمل ونقل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه پایانه نوبت دهی ناوگان خروجی از مرز بازرگان اولین تیرپارک استاندارد در مرزهای کشور است که با چنین سطحی از استانداردهای کیفی در ارایه خدمات و زیرساختهای ایمنی و امنیتی احداث شده است، گفت: بهره برداری از این پایانه اولین حلقه از مجموعه اقداماتی دانست که سازمان منطقه آزاد ماکو با هدف ساماندهی مرز بازرگان و پسکرانه آن آغاز کرده است.
مهدی صفری با بیان اینکه طرح اولیه ایجاد این پایانه از سال ۱۳۹۵ آغاز و مقرر بود در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری برسد، ولی تا ابتدای سال جاری پیشرفت قابل ملاحظهای نداشت، افزود: متاسفانه به دلیل تغییرات مدیریتی، عدم پیگیری موثر و سایر اقداماتی که موجب سلب اعتماد سرمایه گذار شده، این طرح در مقاطعی رها شده و یا با شک و تردید و با حداقل ظرفیت و سرعت ممکن از سوی سرمایه گذار دنبال شده بود.
وی با اشاره به اینکه حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد بخش خصوصی به دولت بخصوص در مناطق آزاد که بدون استفاده از منابع و بودجه دولتی فعالیتهای توسعه را پیگیری میکنند، یکی از ارکان سیاست گذاری توسعه است، ادامه داد: با درک مدیریت ارشد سازمان نسبت به اهمیت سرمایه اجتماعی در مناطق آزاد تلاش شد تا با مجموعهای از اقدامات ضمن اثبات تعهد سازمان به توافق و احترام به سرمایه گذاری بخش خصوصی و صیانت از آن، اعتماد از دست رفته را بازسازی کنیم.
وی با بیان اینکه با بهره برداری از این تیرپارک ضمن حذف صفهای طولانی در جادههای منتهی به پایانه مرزی بازرگان، رانندگان میتوانند با استقرار در این تیرپارک و استفاده از امکانات رفاهی آن و امنیت خاطر، زمان انتظار تا رسیدن نوبت و فراخوانی به گمرک را سپری کنند، ادامه داد: با ایجاد زیرساختهای امنیتی و سیستم نظارت تصویری و طراحی سامانه هوشمند و امکاناتی که در این سامانه مد نظر قرار گرفته است، راننده و صاحبان ناوگان میتوانند در هر لحظه از زمان تخمینی انتظار تا فراخوانی به گمرک مطلع شده و بر این اساس نسبت به برنامه ریزی استفاده مفید از زمان در دسترس و بهره مندی از امکانات رفاهی موجود اقدام کرده و به واسطه اطمینان خاطری که امکانات و زیرساختهای امنیتی تیرپارک فراهم مینماید با خیال آسوده به استراحت و یا سایر امور شخصی بپردازند.
معاون لجستیک سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه مجموعه اقدامات سازمان در ساماندهی مرز بازرگان و پسکرانه آن از جمله ایجاد تیرپارک و سامانه هوشمند نوبت دهی و مدیریت ناوگان خروجی از مرز با هماهنگی شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور و دبیرخانه آن در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دست اجراست، اضافه کرد: این طرح میتواند مرز بازرگان را طرح پایلوت و الگویی برای ساماندهی و هوشمندسازی مدیریت پایانههای مرزی کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی تبدیل کند که با پیشگامی منطقه آزاد ماکو در دست اجراست و تجارب موفق این الگو میتواند در سایر مرزهای کشور پیاده سازی و الگوبرداری شود.
صفری، با اعلام اینکه این تیرپارک و سامانه هوشمند به زودی و طی چند هفته آتی آماده بهره برداری خواهد شد، اظهار داشت: برای اجرای طرح با مشارکت و سرمایه گذاری مشترک سازمان منطقه آزاد و بخش خصوصی مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شده، عمده هزینههای آن توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به قرار گرفتن بزرگترین منطقه آزاد کشور در دروازه ورودی اروپا و کشور ترکیه که از لحاظ تردد مسافر، تجارت بازرگانی و ترانزیت خارجی و بین المللی از جمله مرزهای رده نخست کشور محسوب میشود، ایجاد زیرساختهایی برای توسعه فعالیتهای مبادله خارجی از ضرورتهای منطقه به شمار میرود.
محمدرضا عبدالرحیمی ادامه داد: هم اینک ۲ هزار کامیوندار و ۲۱ شرکت حمل و نقل بین المللی در منطقه آزاد ماکو فعالیت میکنند که طبق آمار، ۳۵ درصد حمل و نقل بین المللی کشور توسط این شرکتها صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در زیرساختهای مربوط به لجستیک و حمل و نقل بین المللی در محدوده منطقه آزاد ماکو دستور کار جدی در این سازمان است، اضافه کرد: استانداردسازی و توسعه راهها و جادههای واقع در محدوده منطقه از عمده فعالیتهای منطقه آزاد ماکو بوده که در این راستا ۵۰ کیلومتر از مسیر سنتی ترانزیت منطقه در حال تبدیل شدن به بزرگراه است که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: زیرساختهای دیگر لجستیکی از قبیل احداث تیر پارکها و مجموعههای لجستیکی شامل انبار که از طریق سازمان و با مشارکت بخش خصوصی از گذشته شروع شده، در حال انجام است که نمونه بازر آن مجموعه لجستیکی «آنا وطن» بوده که در حال آمادهسازی است و طی روزهای آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود.
عبدالرحیمی تصریح کرد: با افتتاح مجموعه «آنا وطن» ظرفیت قابل توجه پارک تریلیهای ترانزیتی را شاهد خواهیم بود که این مجموعه ظرفیت پذیرش شبانه روزی بیش از ۵۰۰ کامیون را دارد و باعث میشود تا صف کامیونها را دیگر شاهد نباشیم.
وی همچنین ایجاد دهکده بینالمللی لجستیک در منطقه را ضروری برشمرد و گفت: این دهکده میتواند در نقش آفرینی انتقال تجارت بین المللی و لجستیک بین المللی سهم کشورمان را افزایش دهد.
مدیر پایانه مرزی بازرگان با اشاره به اینکه این مرز یکی از پایانههای مهم زمینی کشور است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۵ هزار و ۱۹۹ دستگاه کامیون از این مرز تردد کرده که نشان دهنده تداوم فعالیت تجاری بینالمللی در این خطه از کشور با شروع فعالیت مجدد است.
جابر اکبرزاده متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز را ۴۴۰ دستگاه عنوان کرد و افزود: در این مدت ۶۷ هزار و ۱۲۵ دستگاه کامیون از کشور خارج شده که به علت شیوع بیماری کرونا و محدودیتهای تجاری ناشی از آن، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۳ درصد کاهش نشان میدهد.
وی در ادامه تعداد کامیون ورودی به کشور از این پایانه نیز امسال ۷۸ هزار و ۷۴ دستگاه عنوان کرد و افزود: در حالی که سال گذشته در این مدت ۱۵۳ هزار و ۸۴۷ دستگاه بود.
وی اظهار داشت: عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شد.
مدیر پایانه مرزی بازرگان همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق این پایانه مرزی را انواع ماشین آلات صنعتی، رنگ، اسکلت فلزی، انواع پارچه، لوازم و قطعات یدکی عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت آنا وطن منطقه آزاد ماکو نیز شروع احداث این مجموعه را در سال ۱۳۹۵ ذکر کردو گفت: این مجموعه به بزودی به بهره برداری خواهد رسید.
علی مهدیزاده اضافه کرد: با راه اندازی این مجموعه برای ۳۰ نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد و با راه اندازی رستوران و بوفه، این تعداد به ۵۰ نفر خواهد رسید.
وی بیان کرد: در این مجموعه همزمان ۵۵۰ کامیون میتواند از خدمات آن بهرهمند شود که صف کامیونها را در مرز که در برخی موارد به کیلومترها میرسد، صفر خواهد کرد.
مساحت منطقه آزاد ماکو حدود پنج هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است که با این آمار، این منطقه عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور را به خود اختصاص داده و در بسیاری محافل مرتبط به عنوان «شانگهای ایران» شناخته میشود که باید برای رسیدن به اهداف این حوزه، شاهد تلاش بیشتر مسووولان باشیم.
ماکو یکی از شهرهای شمالی آذربایجانغربی است که در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و به ترتیب دارای ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشورهاست.