تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۱۹ دی ۱۳۹۷
مدیرعامل منطقه آزاد اروند در گفت‌وگو با اقتصاد24:

کشتی‌های تفریحی کروز در راه آب‌های اروند/ مصائب حاکمیت چندگانه در مناطق آزاد

مدیرعامل منطقه آزاد اروند در مورد حاکمیت چندگانه در مناطق آزاد، برندینگ کالاها و اقدامات مختلف برای توسعه گردشگری با اقتصاد24 صحبت کرد و خبر از توسعه گردشگری دریایی و استفاده از کشتی های کروز در بین آبهای خلیج فارس و دریای عمان تا سال آینده داد.
کروز
 اقتصاد24- اروند در شمال غربی خلیج فارس به وسعت 172 کیلومتر مربع در منطقه تلاقی دو رودخانه بزرگ و سرشار از آب اروندرود و کارون، دربرگیرنده بخش‌هایی از شهرهای آبادان و خرمشهر است و دارای مرز مشترک با کشورهای عراق و کویت است. این منطقه با داشتن ظرفیت‌های عظیم حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و هوایی و دسترسی آسان به آب‌های بین‌المللی و دریایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به خصوص اینکه مجاورت با بصره -دومین استان بزرگ عراق- این منطقه را به دروازه بزرگ تجارت با عراق و سپس امتداد آن تا کشورهای سواحل مدیترانه تبدیل کرده است. به همین جهت منطقه آزاد اروند دارای جذابیت های گردشگری و همچنین مکان مناسبی برای سرمایه گذاری های مالی است که این روزها مورد توجه کشورهای همسایه و حتی تجار داخلی شده است.

در همین ارتباط خبرنگار اقتصاد24 گفت‌وگویی با اسماعیل زمانی مدیرعامل منطقه آزاد اروند داشته که مشروح آن در پی می آید:

* موضوعی که اکثر مناطق آزاد از آن رنج می‌برند مسئله حاکمیت چندگانه و اجرا نشدن قانون منطقه آزاد در عمل است. فکر می کنید این مسئله چقدر از توان مناطق کم کرده است؟

- موضوع وحدت مدیریت در مناطق آزاد یکی از موضوعات مورد توجه قانونگذار بوده است. البته وجود شباهت بین ساختارهای سنتی در مناطق آزاد و سرزمین اصلی باعث شده تا کارکردن با شیوه جدید برای مسئولان تبدیل به امری دشوار شود. از طرف دیگر دستگاه های ملی اصرار بر این دارند که بخش های استانی و منطقه ای خود را  با اصول سنتی اداره کنند به جای آنکه نگاه کلان و ملی به مسائل داشته باشند و به نوعی تعصب بخشی دارند؛ همین مسائل باعث شده است تا در ساختارهای اداری بیشتر دنبال این باشند که به حفظ وضع موجود بپردازند بنابراین فهم کمتری درمورد مسائل جدید و موضوعات غیرمتمرکز دارند در حالی که قانون‌گذار ساختارها را در مناطق آزاد با رویکرد استقلال در تصمیم‌گیری‌ها وضع کرده است که امیدواریم به آرامی ساختارهای جدید جایگزین ساختارهای سنتی شوند.
دستگاه های ملی اصرار بر این دارند که بخش‌های استانی و منطقه‌ای خود را  با اصول سنتی اداره کنند، به جای آنکه نگاه کلان و ملی به مسائل داشته باشند و به نوعی تعصب بخشی دارند؛ همین مسائل باعث شده به حفظ وضع موجود بپردازند

البته برای رسیدن به این مقصود لازم است که دستگاه های دیگر نظیر دستگاه های نظارتی در حوزه اجرا به قانون خوب عمل کنند در حالی که تابه‌حال دستگاه های نظارتی در حوزه اجرای قانون وارد عمل نشده و از هیچ کسی هم سوال نمی شود که چرا دستگاه های دیگر آن را اجرا نمی کنند و آنها هم توجهی به خوب اجرا شدن این قانون ندارند که امید می رود با تعامل صورت گرفته این مسئله آرام آرام حل شود.

* منطقه آزاد اروند در حال حاضر در برندینگ چه کالاهایی فعالیت می کند؟

- اگر منظور برند تولیدی باشد که این مسئله بیشتر به بخش خصوصی ارتباط پیدا می کند اما تولیداتی که عمدتا هدف آن صادرات به کشورهای دیگر است که بیشتر در شهرک های صنعتی مانند مرز شلمچه، بندر خرمشهر و بندر آبادان فعال هستند؛ برای مثال بندر خشک شلمچه تنها به امور صادراتی می پردازد به طوری که این بندر فاقد کد وارداتی است و تنها فعالیتش صادرات کالا به دیگر کشورهاست.

از سوی دیگر تلاشمان بر این است که با فراهم کردن زیرساخت های اقتصادی به خصوص برای بخش خصوصی، فعالیت آنها را در کارهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی تسهیل کنیم که احداث شهرک های صنعتی گواهی بر این مسئله است.

* با توجه به دسترسی این منطقه به آب، در حوزه برندینگ، برنامه‌ای برای صادرات ماهی و میگو ندارید؟

- در حوزه شیلات، ماهی و میگو صادرات داریم اما میزان آن به اندازه صادرات کالاهای صنعتی نمی رسد به عبارت دیگر اولویت صادرات ما در حوزه صنعت، بیشتر حول فولادسازی، صادرات انرژی، تولید مصالح ساختمانی و بسته بندی مواد غذایی است.

برای مثال روزانه 400 مگابایت انرژی از بندر خرمشهر به عراق صادر می شود یا عمده فعالیت کارخانه فولاد کاوه از نوع صادراتی است. البته شرکت های دیگری هستند که مصالح ساختمانی تولید کرده و به عراق و کشورهای همسایه صادرات می کنند به اضافه موارد ذکر شده شرکت های پتروشیمی و بسته بندی مواد غذایی را هم به گروه برندینگ اروند در صادرات می توان اضافه کرد.
برنامه ویژه ای برای استفاده از امکانات آبی منطقه داریم که به جرات می‌توان گفت در کمتر منطقه‌ای از ایران این امکانات آبی وجود دارد

* چه اقداماتی برای توسعه گردشگری انجام داده اید؟

- در حال حاضر شروع به ساخت اسکله های تفریحی کرده‌ایم. همچنین در حال آماده سازی مناطق تفریحی و گردشگری هستیم. از سوی دیگر با بازسازی مناطق قصد داریم تا این مناطق را به مناطق گردشگری و تفریحی و تجاری تبدیل کنیم. از سوی دیگر برنامه ویژه ای برای استفاده از امکانات آبی منطقه داریم که به جرات می توان گفت در کمتر منطقه ای از ایران این امکانات آبی وجود دارد. همچنین در مورد ساخت هتل با ارائه انواع مشوق های مختلف نظیر ارائه زمین و معافیت های مختلف سعی در ایجاد زمینه های لازم برای حضور بخش خصوصی داریم که البته تاکنون مواردی از بخش خصوصی برای ساخت هتل به منطقه آمده اند که امید می رود با ساخت هتل های جدید حوزه گردشگری توسعه اساسی پیدا کند.


* اخیرا با مسئولان سازمان بنادر جلساتی داشتید. نتیجه این جلسات چه بود و قرار است در حوزه بنادر چه برنامه هایی اجرا کنید؟

- قرار ما بر این شد که بنادر موجود در منطقه را فعال کرده و به خصوص تمرکزمان را روی بنادری بگذاریم که امکان گردشگری دارند. از سوی دیگر به عقیده من حوزه ای که بیشتر در کشور مغفول مانده حوزه گردشگری دریایی است چرا که سواحل جنوب کشور بیش از 2 هزار کیلومتر است و متاسفانه از این ظرفیت آنگونه که باید استفاده مطلوب نشده است، به همین خاطر طرحی را برای حوزه گردشگری دریایی تدوین کرده ایم که قرار است به زودی اجرایی شود.
در نظر داریم تا از کشتی‌های کروز از مبدا اروند استفاده کنیم و بدین ترتیب این کشتی‌های تفریحی در سواحل آب‌های خلیج فارس و دریای عمان به صورت یک پروژه دریایی از اروند تا چابهار در مناطق آزاد جنوب کشور مستقر شوند

برای این طرح در نظر داریم تا از کشتی های کروز در برنامه های ترکیبی گردشگری دریایی، زمینی و هوایی از مبدا اروند استفاده کنیم و بدین ترتیب این کشتی های تفریحی در سواحل آب های خلیج فارس و دریای عمان به صورت یک پروژه دریایی از اروند تا چابهار در مناطق آزاد جنوب کشور مستقر شوند و هرجا که گردشگران تمایل داشتند آنها را سوار یا پیاده کند. پیش بینی ما از این طرح این است که همانند تجربه سایر کشورها قادر خواهد بود علاقه مندان زیادی از سراسر دنیا و کشور به منطقه بکشاند که به تبع آن تجارت پول سازی هم فراهم خواهد کرد.

* چه تعداد کشتی برای خرید در نظر دارید و هزینه خرید این کشتی ها را سازمان منطقه آزاد اروند پرداخت می کند یا بخش خصوصی؟

- برنامه ریزی ما این بوده که حداقل برای واردات 10 فروند کشتی کروز اقدام کنیم که در این زمینه با سازمان بنادر و موسسات سرمایه گذاری مذاکراتی انجام شده و در نهایت در حال آماده سازی زیرساخت های لازم برای حضور بخش خصوصی در این زمینه هستیم.
حداقل برای واردات 10 فروند کشتی کروز اقدام خواهیم کرد که در این زمینه با سازمان بنادر و موسسات سرمایه‌گذاری مذاکراتی انجام شده است

* در خصوص خرید ایرلاین برای مسیر اختصاصی به آبادان نیز برنامه ای تدارک دیده‌اید؟

- بله و خوشبختانه با چند ایرلاین خصوصی مذاکرات انجام شده که در نهایت با یک ایرلاین به نام «اکسین اروند» قرار است همکاری داشته باشیم که در حال حاضر مجوزهای لازم صادر شده و مذاکرات با بخش خصوصی به منظور اجاره یا خرید هواپیما در حال انجام است و قرار است که ایستگاه اصلی آن در فرودگاه آبادان باشد.

* چه برنامه هایی برای حضور استارت آپ‌ها در منطقه آزاد اروند دارید؟

- استارت آپ ها یک پدیده جدید توسعه ای هستند که در دنیا بسیار شناخته شده هستند. جای خوشحالی است که در کشور ما نیز مسئولان توجه خوبی به استارت آپ ها داشته اند به خصوص معاونت فناوری ریاست جمهوری که در حال اجرای برنامه های خوبی برای این شرکت ها دارند. البته منطقه آزاد اروند نیز از حضور استارت آپ ها و شرکت های فناورانه استقبال کرده و با اختصاص دادن یک ساختمان جدید در خرمشهر به معاونت فناوری ریاست جمهوری، حمایت خود را از شرکت های دانش بنیان نشان داده ایم.
اکثر استارت‌آپ‌هایی که در اروند شروع به کار کرده‌اند در حوزه‌های الکترونیکی، دیجیتالی و تعدادی هم شرکت‌هایی هستند که در حوزه ذخیره انرژی فعالیت می‌کنند

* چه نوع استارت آپ هایی تابه‌حال به اروند وارد شده اند؟

- اکثر استارت آپ هایی که در اروند شروع به کار کرده اند در حوزه های الکترونیکی، دیجیتالی و تعدادی هم شرکت هایی هستند که در حوزه ذخیره انرژی فعالیت می کنند که این امید می رود در آینده رشد قابل ملاحظه ای در منطقه داشته باشند.

* قرار است نمایشگاه خودروهای لوکس در منطقه آزاد اروند اجرا شود. به نظر شما این منطقه پتانسیل برگزاری دائمی این نمایشگاه را در سال های بعد نیز دارد؟

- در اروند تابه‌حال چندین بار نمایشگاه خودروهای لوکس برپا شده است. البته جشنواره های مختلفی جز این مورد هم برگزار کرده ایم که امیدواریم سال آینده نیز چنین نمایشگاه هایی برگزار شود و این روند تداوم داشته باشد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ایران با چه موشک‌هایی به اسرائیل حمله کرد+ مشخصات

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند