وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در شهرها دچار بحران هویت و امنیت هستیم گفت: موضوع مهم که امروز در برخی از شهرها با آن مواجه شدهایم بحث به خطر افتادن زیستپذیری است که بحث کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بحران آب به دلیل بیتوجهی نسبت به این نعمت خدادادی در چند دوره اخیر به وجودآمده است گفت: باید تلاش کنیم که کیفیت زندگی در شهرها دچار مخاطره نشود و ما در چند سال آینده قطعا با جابجایی جمعیت به دلیل بحران آب در کشور مواجه خواهیم شد.
ایزدی ادامه داد: حداقل 30 درصد از مساحت شهرها دچار بافت ناکارآمد و انباشت مشکلات ناشی از وجود بافتهای فرسوده هستند که باید رویکرد و نگاهمان به نوسازی این بافتها تغییر کند البته سه دوره نظام برنامهریزی شهری در قالب طرح جامع و طرح تفصیلی برای ساماندهی وضعیت شهری پشت سر گذاشتهایم که باید ببینیم در این برنامهها رویکرد نسبت به شهر چه بوده است.
معاون معماری و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل عدم توجه به نظامهای برنامهریزی شاهد آن هستیم که شهری قطبی شدهاند گفت: گروههای با درآمد بالا در یک بخش از شهر متمرکز هستند و گروههای با درآمد پایین هم باعث ایجاد حاشیه نشین در شهرها شدهاند و متاسفانه امروز با شهرهای قطبی مواجه هستیم.
وی تاکید کرد: شاهد آن بودیم که در یک دورهای شهرداریها در تقابل با نظام برنامهریزی شهری چه عملکردی داشتند و با افت کیفیت شهری در آن دوره مواجه بودیم و نتیجه تقابل شهرداری تهران با نظام برنامهریزی شهری به زیان شهروندان تهرانی تمام شد و امروز شاهد بیانضباطیهای شهری هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینگه نگاهمان در تدوین برنامههای توسعه شهری باید با رویکرد بازآفرینی شهری باشد اظهار داشت: متاسفانه شاهد این هستیم که بسیاری از ساختمانها و بناهای حساس مانند ذخایر انرژی و سوخت و حتی بیمارستانها بر روی گسل های فعال تهران ساخته شدهاند که این نتیجه بی توجهی به نظامهای برنامه ریزی شهری است.
ایزدی با بیان اینکه مسکن مهر در اراک بر روی گسلهای فعال ساخته شده است گفت: در بسیاری از بازدیدها در شهرها شاهد افت کیفیت زندگی شهری مردم هستم.
وی افزود: برداشت بیرویه از سفرههای زیرزمینی ما را با موضوع فرونشستها مواجه کرده است و در دشت کبوترآهنگ همدان میبینیم که هر روز حفرههای عجیب و قریبی به وجود میآید که هرکدام از این حفرهها و فرونشستها در مناطق شهری رخ دهند خسارتهای جبرانناپذیری به مردم وارد میآید. البته یک مورد فرونشست ناشی از خط 7 مترو را در تهران هم تجربه کردیم که مشکلات اساسی برای شهر به بار آمد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه متاسفانه در مسیر جریان طبیعی رودخانهها ساخت و ساز انجام شده که با هر بار بارش شاهد وقوع مشکلاتی هستیم گفت: در مسیر رودخانهها، خیابان و پاساژ ساختهایم و هر بار که بارش باران در سطح وسیعی رخ میدهد آب در مسیر طبیعی رودخانه جریان پیدا میکند و مشکلاتی را برای سازههایی که در این مسیر ساخته شدهاند ایجاد میکند.
ایزدی با تاکید بر اینکه اعتراف میکنم سیستم در گذشته در شهرسازی ها و اجرای سیاستهای شهری دچار اشتباهاتی دشده است گفت: امروز به اشتباهات خود پی برده ایم و اگر به 20 سال قبل برگردیم شاید اقدامات کالبد محور را در انتهای برنامههای خود قرار میدادیم.
وی ادامه داد: نگاهمان در محلهها کاملاً ماشینی بوده است و همین باعث شده که هیچ اثر قابل دفاعی در معماری در 30 سال گذشته ارائه نداده باشیم که امروز بتوانیم به آن افتخار کنیم. میراث فرهنگی چیزی نیست که از گذشته به ما برسد بلکه چیزی است که ما باید آن را به نسل آینده ارائه کنیم.
ایزدی با تاکید بر اینکه هدف اصلی در سیاست بازآفرینی شهری ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و قابلیت زیست شهری است گفت: 18 رکن اصلی در سیاستهای بازآفرینی شهری وجود دارد که خوشبختانه برنامه ششم توسعه شرایطی را فراهم کرده این سیاستها به اجرا برسد.
وی با بیان اینکه در جنوب تهران با مشکلات بسیار جدی از جمله فرونشستها مواجه هستیم گفت: مسئولان باید به این مشکلات و رفع آن توجه داشته باشند و باید به دنبال راههای پیشگیری از افزایش مشکلات باشند اما متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که کمیسیونهای ماده 5 و 100 به محلی برای درآمد شهرداریها تبدیل شدهاند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به چهار مولفه مهم در بازآفرینی شهری گفت: تحول در اقتصاد محلی، کالبدی- محیطی و اجتماعی و هر مسائل و چالش های شهری و همچنین خلق فرآیندهای مستمر و پویا از جمله مولفههای مهم در بازآفرینی شهری هستند.
ایزدی همچنین درباره 18 راهکار مهم در اجرای سیاستهای بازآفرینی شهری گفت: محله محوری، مشارکتمحوری، ایجاد شبکههای همکاری، تقویت نهادهای پشتیبان، فراهم کردن ابزارهای مالی و قانونی، ارتقای رضایتمندی ساکنان همه شمولی در اجرای برنامهها، حفاظت از محدودههای فرهنگی و تاریخی، حفاظت از محیط طبیعی، توسعه درونی و پایدار اجتماع محلی، رعایت حقوق شهروندی، ایجاد تعادل و استفاده بهینه از زمین، بهبود نظام حرکت، رعایت الزامات تابآوری، مدیریت سیمای شهری، نهادینهسازی سیاست ها از جمله راهکارهای مهم برای پیادهسازی سیاستهای بازآفرینی شهری هستند.
منبع: ایلنا