تاریخ انتشار: ۰۴:۳۹ - ۱۸ آذر ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد۲۴ اعلام شد؛

ریل‌گذاری برای حضور برندهای مطرح جهانی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)/ برنامه‌ریزی برای تاکسیرانی الکترونیک

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: فرودگاه امام خمینی باید جایگاهی برای برندهای برتر ایران و دنیا باشد، لذا باید آرایش فیزیکی فضای شهر فرودگاهی، خدمات، رویکرد ما در مذاکرات، سامانه‌ها و روش معامله را تغییر بدهیم و متناسب با این هدف تنظیم کنیم.

شهر فرودگاهی امام خمینی

اقتصاد۲۴- فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در سال ١٣٨٤ که به بهره‌برداری رسید تا رسیدن به معیارهای یک شهر فرودگاهی مدرن و استقرار صنایع خلاق نیاز به تحولاتی جدی دارد که شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در حال پیگیری آن است. این روزها مطالعات گسترده ای در این خصوص انجام شده و گام‌های اولیه برای یک استرتژی بلند مدت انجام شده است.

گرشاسب خزائنی، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از تنظیم استراتژی و راهبرد بلند مدت درآمدزایی بازرگانی و کسب و کار این فرودگاه برای تبدیل شدن به دروازه تجارت خارجی خبر داد.

وی در گفتگو با اقتصاد۲۴ با بیان اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان اولین شهر فرودگاهی، فرصت تاریخی در کشور فراهم کرده است که از طریق آن می‌توان تجارت و توسعه منطقه‌ای و خارجی را گسترش داد، گفت: برای تبدیل شدن به شهر فرودگاهی در استانداردهای بین المللی و رقابت با شهرهای فرودگاهی منطقه، نیاز به یک استراتژی مشخص برای جذب کسب و کارهای نوین و توسعه درآمدهای غیرفرودگاهی است. نبود یک استراتژی مشخص باعث شده است تلاش‌ها در حوزه بازرگانی همراستا نشده و فعالان تجاری در برخورد با شهر فرودگاهی سردرگم باشند، امری که منجر به از دست رفتن فرصت‌ها و بی اعتمادی سرمایه گذاران شده است.

خزائنی افزود: با نظر مدیرعامل شهر فرودگاهی اخیراً تلاش شده است که استراتژی بلندمدت برای توسعه بازرگانی مدون و با شرکای تجاری شهر فرودگاهی به اشتراک گذاشته شود. برای این منظور به این پرسش پاسخ دادیم که چطور می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه شهر فرودگاهی جایگاه تجاری فرودگاه حضرت امام را ارتقا داده و درآمدزایی این مجموعه را افزایش داد. سه رویکرد اصلی انتخاب شده است تا ضمن ارتقاء خدمات به کاربران فرودگاهی امام خمینی، تمایزهای استراتژیک نسبت به دیگر فرودگاه‌های کشور را ایجاد کنیم.


بیشتر بخوانید: تاسیس شتابدهنده‌های صادراتی صنایع خلاق در مناطق آزاد/ تشکیل شرکت توسعه گردشگری و صنایع خلاق در هر منطقه


وی افزود: هدف این است که بتوان شهر فرودگاهی امام خمینی را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کرد تا به پایگاهی برای تجارت خارجی کشور تبدیل شود. تاکنون اقدامات اولیه در راستای این استراتژی انجام و مطالعاتی درباره نقاط قوت فرودگاه‌های دنیا انجام شده است. مطالعات مشاورین بین المللی که در احداث فرودگاه حضور داشتند از جمله شرکت ناکو فرانسه درباره کارکردها و مبانی اقتصادی احداث فرودگاهی امام خمینی، عملکردهای فیزیکی و سازماندهی فنی خاصی را پیشنهاد می دهد.

مسیر گسترش صنایع خلاق در شهر فرودگاهی امام خمینی 

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه برای تبدیل شدن به دروازه تجارت خارجی چند رویکرد مهم را باید در پیش گرفت، تصریح کرد: یکی از این مباحث تکنولوژی است. تاکنون در روند تولید، خدمات و عرضه از تکنولوژی استفاده بهینه‌ای انجام نداده‌ایم، درحالی‌که ابزارهایی مثل رزرو الکترونیک، خدمات، اطلاع‌رسانی و مارکتینگ با استفاده از فناوری های مدرن گام مهمی در راستای تبدیل شدن به دروازه تجارت خواهد بود.

شهر فرودگاهی امام خمینی

خزائنی ادامه داد: تاکنون بسیاری از مجموعه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کردند درخواست همکاری داشتند که به علت نداشتن زمینه مناسب با ما همکاری نکردند و فرصت‌ها را از دست داده‌ایم. فناوری‌های جدید می‌تواند بستر خوبی برای ارتباطات بین‌المللی ما باشد.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه بعد از همه‌گیری کرونا هرچه بیشتر ضرورت توسعه تکنولوژی را دریافتیم، گفت: دریافتیم که خیلی از ضعف‌ها را از همین طریق می‌توان پر کرد و خیلی جاها لازم نیست به صورت فیزیکی فضا ایجاد کنیم.

وی یکی از نمونه‌های استفاده از فناوری مدرن را تاکسیرانی الکترونیک خواند و گفت: ما با راه‌اندازی سامانه الکترونیک تاکسیرانی درصدد هستیم تا از ابزارهای جدید استفاده کنیم. تاکنون با سرمایه‌گذاران زیادی صحبت کرده‌ایم.

خزائنی افزود: در بحث تاکسیرانی الکترونیک می‌توانیم در مواردی از جمله رزرو، ارائه خدمات به مسافران و نوبت گرفتن مسافران، شناسایی تاکسی و نحوه پرداخت آن، خدمات و نظرسنجی مشتریان و نظارت بر رضایت مشتریان، ساماندهی تاکسی‌ها و غیره از فضای هوشمند استفاده کنیم. خیلی از این مراحل تاکنون به صورت حضوری انجام می‌شد اما از این پس می‌توانیم تمام فرآیند را مانیتورینگ و اطلاع‌رسانی کنیم.

ضرورت‌های تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی به دروازه تجارت خارجی

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از دیگر ضرورت‌های تبدیل این شهر فرودگاهی به دروازه تجارت خارجی را بحث توسعه برندها عنوان کرد و گفت: در این زمینه توجه ویژه‌ای در هیئت مدیره شهر فرودگاهی وجود دارد. فرودگاه امام خمینی باید جایگاهی برای برندهای برتر ایران و دنیا باشد. امروز نیاز به ایجاد بسترهایی داریم که فضاهای تجاری ما توسط خوش نام‌ها و لیدرهای بازار پر شود. در واقع همان تابلوهایی را در شهر فرودگاهی امام خمینی باشیم که در کشورهای رقیب مانند ترکیه و دوبی نیز مشاهده می‌شود. آرایش فیزیکی فضای شهر فرودگاهی، خدمات، رویکرد ما در مذاکرات، سامانه‌ها و روش معامله را باید تغییر دهیم و متناسب با این هدف تنظیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه چند پروژه جدی برای رسیدن به این هدف تعریف کردیم، گفت: یکی از پروژه‌ها در حوزه مارکتینگ بود که فضاهای کنونی خودمان را با فضاهای تجاری دنیا مقایسه کردیم؛ آرایش فیزیکی فضاها، مدل‌های کسب و کار، مذاکره با شرکای کلیدی و .... به صورت جدی در حال انجام است.

خزائنی با تاکید بر اینکه ما باید شرکایی در صنایع داشته باشیم تا محصولاتشان را در دروازه تجاری‌مان معرفی کنند و بفروشند، گفت: فضای شهر فرودگاهی امام خمینی باید نمایشگاهی برای صنایع و خدمات تولیدی کشور فراهم کند. توسعه مفاهیم مدرن در حوزه نمایشگاهی و تبدیل شهر فرودگاهی به مرکز مذاکرات و معاملات تجاری بین بازرگان‌ها از کشورهای مختلف می‌تواند به تجارت کالاها و خدمات ایرانی رونق دهد و بستری برای توسعه ارتباطات بین‌المللی صنایع کشور ایجاد کند.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه شهر فرودگاهی در حوزه گردشگری سهم جدی ندارد، بیان کرد: شهر فرودگاهی امام خمینی باید بتواند به عنوان دروازه ورود گردشگر به کشور، در زنجیره ارزش صنعت گردشگری نقش بیشتری ایفا کرده و علاوه بر توسعه خدمات گردشگری، به منبعی برای درآمدزایی تبدیل شود.

وی افزود: شهر فرودگاهی می‌تواند جایگاه معرفی و هدایت گردشگران به مراکز و شرکت‌های این صنعت را داشته باشد. معرفی هتل‌ها و تورها، محصولات بومی و محصولات دیگر کشورها و برندهای مطرح جهان باید از دروازه فرودگاه‌ها صورت گیرد. نیازی نیست همه محصولات را هم عرضه کنیم، بلکه می‌توانیم نقش هدایت‌گر داشته باشیم و دست گردشگران را در دست شرکت‌های گردشگری بگذاریم.

تجارت، انگیزه و پیشرانه شهر فرودگاهی امام خمینی است

خزائنی خاطرنشان کرد: مفهوم شهر فرودگاهی توسعه مشاغل و کسب‌وکارها با استفاده از ظرفیت فرودگاه است. فضایی که فرودگاه‌ها برای محیط اقتصادی ایجاد می‌کند باید مورد استفاده قرار گیرد. تنها در این صورت است که شهر فرودگاهی می‌تواند مزیت‌های بازرگانی را به عنوان دروازه تجارت داشته باشد؛ در این میان استارت‌آپ‌ها نیز رونق خواهند گرفت.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) افزود: در شهر فرودگاهی باید تمرکز بر این باشد که صنعتگران بتوانند از این دروازه با تجار بین‌المللی در ارتباط باشند و محصولاتشان را معرفی کنند.

خزائنی با اشاره به اینکه بر اساس این استراتژی ۱۸ برنامه اجرایی تعریف شده است، گفت: ما درصدد هستیم تا در افقی معین به این برنامه‌ها نزدیک شویم. انگیزه و پیشرانه ما تجارت است. صنایع خلاق پشتوانه تجارت هستند. اگر کالاها از دروازه شهر فرودگاهی بهتر بتوانند به فروش برسند، تولیدکننده خودش در کنار این فرآیند حاضر می‌شود. در حالی که اگر با صنعت کار را شروع کنیم، بسیاری از مباحث چون مواد اولیه، کارگر، دانش و غیره را باید برای ایجاد محیط بسترسازی کنیم. ما اعتقاد داریم که اگر انگیزه‌های فروش در بازار را به خوبی ایجاد کنیم تولیدکننده‌ها نیز جذب خواهند شد. هدف ما این است که بتوانیم به صنایع خلاق برسیم و برای بازرگان و تامین کننده خارجی دسترسی ایجاد کنیم و تولیدکننده نیز بتواند به قیمت بین المللی صادرات را انجام دهد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت قایدی نصف سقف بودجه استقلال!

عکس/ دیدار مسعود پزشکیان با اهالی جنوب غرب استان تهران

ریسک بزرگ بورس

فیلم/ اقامه نماز عید قربان در شمال غزه

جاده چالوس کماکان مسدود است

فیلم/ قاضی‌زاده هاشمی: ارز ترجیحی را حذف می‌کنم

جنگ نفتی قالیباف و جلیلی؛ بررسی اظهارات دو نامزد اصولگرا درباره وضعیت فروش نفت در دولت رئیسی

قیمت دام زنده در آستانه عید قربان

اعلام قیمت گوشت قرمز در آستانه عید قربان

بازار میلگرد از رکود خارج شد؟ + جدول

آغاز رشد پلکانی بازار سیمان+ جدول

پیش‌بینی فعالان بازار ارز از نرخ دلار در تیرماه

واریز حقوق بازنشستگان با همسان سازی ۴۰ درصدی قطعی می‌شود؟

بازار طلا مسیر نزولی را ادامه می‌دهد؟

تلاش مضاعف برای افزایش سهم بازار بانک سینا

فیلم/ دروغ زاکانی برملا شد

زمان پاسخگویی درباره کارنامه سه ساله؛ ارزیابی کارشناسان از ضرورت نقد عملکرد دولت سیزدهم در رقابت‌های انتخاباتی

جزئیات جدید از دریافت کالابرگ خرداد ۱۴۰۳

ماجرای یارانه نقدی ۵ میلیون تومانی

بیست روز بعد از بازداشت مدیر منابع طبیعی؛ پرونده سنگین اختلاس و جنگل‌خواری به کجا رسید؟ / سازمان منابع طبیعی منتقدان را تهدید می‌کند؟

فیلم/ پشت پرده رویای فروش ۲ میلیون بشکه نفت سعید جلیلی چیست؟

هاشمی طبا: فساد در فوتبال به تبعیت از فساد گسترده در کشور است/ آنچه که من دیدم گل پرسپولیس آفساید بود

عکس/ پورمحمدی هم سانسور شد

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

عکس/ تعریف عجیب رائفی پور از پزشکیان

توئیت عجیب حسام الدین آشنا که باید رمزگشایی شود+ عکس

قیمت انواع خودرو‌های رنو + جدول

میرسلیم: اصولگرایان به اجماع نمی‌رسند؛ ۱۶ میلیون رأی رئیسی بین همه نامزد‌ها توزیع می‌شود

قیمت انواع لپ تاپ دل + جدول

فیلم/ تردد حجاج ایرانی در مسیر منا

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

قیمت سکه و طلا + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قاضی زاده هاشمی، نامزدی که وعده خصوصی سازی می‌دهد، اما مجموعه‌ای با ۴۰ شرکت تابعه دارد!/ کاندیدایی با وعده‌های آنچنانی؛ از ساماندهی بورس در ۳ روز تا خصوصی سازی صنعت نفت کشور!

کاهش وزن و لاغری با غوره یا آب‌غوره؟

درمان سردی معده

ابر غذایی به نام کلم

ذخایر طلای ایران کفاف مقابله با پیروزی ترامپ را می‌دهد؟/ رویکرد کاهش تنش با دنیا هم دردی از بازار طلای داخلی دوا نمی‌کند

واکنش روحانی به سخنان نامزدهای انتخابات علیه برجام