تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۹

Mobileye، زیرشاخه اینتل، در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین رقیب تسلا

Mobileye، شرکت تابعه‌ی اینتل در صنعت خودروی خودران، می‌گوید در پی ترکیب سیستم ویدئومحور و سیستم لایدار است تا به فناوری خودران همه‌جانبه دست پیدا کند. 

Mobileye، زیرشاخه اینتل، در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین رقیب تسلا

اقتصاد۲۴ -  تسلا سال‌ها است که تیتر اول اخبار مربوط به خودروهای خودران را تصاحب کرده، بااین‌حال واحد تجاری اینتل در حوزه‌ی خودروهای خودران که با نام موبایلای (Intel Mobileye) شناخته می‌شود در حال فراهم‌سازی بسترهای مناسب است تا کم‌کم به بزرگ‌ترین رقیب تسلا تبدیل شود.براساس گزارش خبرگزاری تک‌اسپات، مدیرعامل Mobileye در همین راستا جدیدترین فناوری مبتنی‌بر لایدار (LiDAR) این شرکت را معرفی کرد تا نشان دهد دو شرکت برتر حوزه‌ی خودروهای خودران قرار است استراتژی‌های هیجان‌انگیزی داشته باشند.

دنیای خودروهای خودران تقریبا به‌طور کامل به دو جناح تقسیم شده است؛ نخست، شرکت‌هایی هستند که باور دارند خودروهای کاملا خودران در نتیجه‌ی تکامل سیستم‌های پیشرفته‌ی کمک‌راننده (DAS) ایجاد می‌شوند. دسته‌ی دوم شرکت‌هایی هستند که می‌گویند فناوری خودران و سیستم‌های پیشرفته‌ی کمک‌راننده به‌صورت مشترک در بازار حضور خواهند داشت و اهداف متفاوتی در پیش خواهند گرفت. 
یکی از زیرمجموعه‌های آلفابت با نام Waymo تاکنون موفق شده است به پیشرفت‌های محسوسی در صنعت خودروی خودران دست پیدا کند. Waymo از مدتی پیش آزمایش تاکسی‌های خودران را در حومه‌ی شهر فینیکس ایالات متحده آغاز کرده است. این شرکت همچنین تاکنون چندین آزمایش پراکنده در سان فرانسیسکو انجام داده است.


بیشتر بخوانید:حضور جدی مایکروسافت در صنعت خودرو خودران با قرارداد کروز


ازطرفی دیگر شرکت‌هایی نظیر تسلا را داریم که بیشتر روی ایده‌ی اول تمرکز دارند و در پی بهبود بخشیدن سیست‌های پیشرفته‌ی کمک‌راننده برای دستیابی به سیستم کاملا خودران هستند. زیرشاخه‌ی اینتل یعنی Mobileye در این حوزه به‌میزان کمتری شناخته شده است، اما این شرکت نیز اهدافی مثل تسلا در سر می‌پروراند.Mobileye، زیرشاخه اینتل، در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین رقیب تسلا

دو گروه از شرکت‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم در فضایی رقابتی مشغول تلاش هستند تا بتوانند آینده‌ی صنعت حمل‌و‌نقل را که با فناوری خودران گره خورده است به‌تصاحب خود دربیاورند. احتمال دارد تمامی شرکت‌ها پتانسیل‌های آینده‌ی این صنعت را به‌شکلی درست بشناسند، اما به‌نظر می‌رسد هر یک از آن‌ها برای دستیابی به هدف نهایی استراتژی متفاوتی در پیش گرفته است.

 Mobileye در سال ۲۰۱۷ با قراردادی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به‌تصاحب اینتل درآمد. از آن زمان تاکنون، Mobileye به‌ بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی ADAS (سیستم پیشرفته‌ی کمک‌راننده) در خودروهای مدرن تبدیل شده است. Mobileye در نمایشگاه CES 2021 حضور پررنگی داشت تا استراتژی‌های خود را شرح دهد.
مجموعه‌داده‌های تسلا شاهد ساعت‌ها اطلاعات ویدئویی است که ناوگان خودروهای این شرکت ضبط کرده‌اند. وقتی که وای فای در دسترس باشد، خودروهای تسلا منتخبی از این ویدئوها را برای مهندسین شرکت می‌فرستند. سپس اعضای تیم تسلا می‌توانند این اطلاعات را تفسیر و بهینه‌ترین کلیپ‌ها را به‌منظور تعلیم دادن پلتفرم خودروی خودران خود استخراج کنند. روشی دیگر برای جایگزینی با این روش ویدئو محور تسلا وجود دارد؛ این روش، استفاده از حسگرهای گران‌قیمت لایدار است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در سال ۲۰۱۹ گفته بود هر کس از لایدار استفاده کند تلا‌ش‌هایش را بر باد می‌دهد. 

مدیرعامل Mobileye اعتقاد دارد که سیستمی عملی‌تر و قابل‌اتکاتر می‌تواند از هر دو روش استفاده کند. سیستم‌های پیشرفته‌‌ی کمک‌راننده‌ی Mobileye که امروزه در همه‌جا یافت می‌شوند از لایدار استفاده نمی‌کنند، اما این شرکت در پی استفاده از لایدار است. مدیرعامل Mobileye چند روز پیش مدل اولیه‌ی سیستم لایدار موردبحث را به‌نمایش گذاشت و گفت این قابلیت تا سال ۲۰۲۵ به درون خودروهای مجهز به سیستم پیشرفته‌ی کمک‌راننده‌ی Mobileye وارد ی‌شود. Mobileye تا سال ۲۰۱۶ یکی از شرکای تجاری تسلا محسوب می‌شد، بااین‌حال امروزه با چندین شرکت معروف خودروساز شامل فولکس واگن و فورد و نیسان و بی‌ام‌و کار می‌کند.Mobileye، زیرشاخه اینتل، در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین رقیب تسلا

مدیران Mobileye می‌گویند به روش مبتنی‌بر ویدئوی تسلا به‌منظور تعلیم دادن سیستم خودران نیازی ندارند و به اعتقاد آن‌ها فهم جاده ازطریق حسگر لایدار به نتیجه‌ی بهتری ختم می‌شود. در نظر داشته باشید که سیستم فعلی Mobileye داده‌های ویدئویی را ضبط و سپس به‌صورت محلی آن را پردازش می‌کند تا از هندسه‌ی محیط باخبر شود. در مرحله‌ی بعد داده‌های به‌دست‌آمده برای Mobileye فرستاده می‌شوند تا این شرکت نقشه‌های عظیم سه‌بعدی از روی آن‌ها بسازد. این نقشه‌ها داده‌های هندسی پرجزئیاتی در بر دارند. Mobileye می‌گوید تا زمانی‌که سیستم لایدار و سیستم تصویربرداری این شرکت به پیشرفت مناسبی نرسند آن‌ها را ترکیب نمی‌کند. درصورت آماده شدن هر دو سیستم، درنهایت سیستمی واحد ازسوی Mobileye برای خودروهای خودران ارائه می‌شود که بسیار همه‌جانبه است. اینکه استراتژی Mobileye برای همکاری با خودروسازان بزرگ به‌منظور تهیه‌ی داده‌های ویدئویی از جاده‌ها می‌تواند به نتیجه‌ی مثبتی ختم شود یا نه، سؤالی است که گذر زمان پاسخ آن را مشخص خواهد کرد. 

منبع: زومیت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ استایل شیک الناز شاکردوست در جشن حافظ

عکس/ پوشش خاص بسیجیان در دیدار با رهبری

سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳/ دستمزد کارگر عربستانی ۱۰ برابر و کارگران اماراتی و ترکیه‌ای، ۴ برابر دستمزد کارگر ایرانی +جدول

عکس/ قیمت فیش حج در ۵۰ سال پیش

فیلم/ توضیحات مهم سخنگو دولت درباره مذاکرات ژنو

انتظارات منفی بازار دلار کاهش پیدا کرد؟

اینفوگرافی/ ترافیک تهران بیشتر از نیویورک

فیلم/ تذکر قالیباف به بی‌نظمی نمایندگان

توییت سخنگوی دولت درباره خشونت علیه زنان

ماجرای عجیب عکس پرسنلی شناسنامه امیر تتلو

فیلم/ ۶۰ درصد ایرانیان تمایل به مهاجرت دارند

فیلم/ چمران: فاکتور پوستر‌های زاکانی را دیدم ولی رسمی نبود

معادن در ایران؛ بهشت کارفرمایان، جهنم اهالی و کارگران / بازخوانی پرونده حوادث کارگری در ایران

معنای بازگشت ترامپ برای ایران، روسیه و چین

شرط عربستان برای تعامل با آمریکای ترامپ

تاثیر اصلاح ساختار صندوق بازنشستگی بر معیشت بازنشستگان

انتقاد تند روزنامه اصلاح طلب از عارف

ابهام در سخنان علی لاریجانی؛ زمان مذاکرات رسیده است؟

هیهات تخلفات بودجه ‏ای دولت سیزدهم؛ کسری بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به رقم یک‏ هزار هزار میلیارد تومان رسید

آیین‌نامه جدید واردات خودرو برقی با تاریخ مصرف چهارماهه

نظر متفاوت دو عضو جبهه پایداری درباره کلینیک ترک بی حجابی

جزئیات دستور همتی به رئیس‌کل جدید گمرک

روشنایی به شرط مازوت سوزی

۹ ماه سرنوشت‌ساز برای تهران، ایران و اروپا در مسیر دوگانه توافق یا فعال شدن مکانیسم ماشه!

تعیین زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱

قیمت دلار در انتظار اخبار آتش‌بس و توافق

مرگ سالانه ۷ میلیون نفر به‌دلیل آلودگی هوا در کشور ۷۲ ملت

فیلم/ رونمایی از گلکسی اس ۲۵ اولترا سامسونگ

ضد و نقیض گویی درباره اجرای قانون حجاب؛ تعلیق ابلاغ قانون عفاف تا نیمه آذر به روایت معاون حقوقی دولت

صعود سخت در انتظار استقلال و پرسپولیس

دستگیری قاتل سریالی زنان با قرص برنج در مشهد

دلار آمریکا ضعیف شد

مشکل صنعت خودرو سازی ایران چیست؟

علت توقف کاهش قیمت دلار در کانال ۶۸ هزار تومان چه بود؟

زخم بالکان بر گونه کیانوش رستمی

آغاز واریز علی الحساب ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان

بازار طلا و سکه در سردرگمی

۶ منطقه پایتخت در معرض خطر فرونشست زمین

عکس/ تغییر عجیب «سوگند» سریال لحظه گرگ و میش بعد ۶ سال

واردات تاثیری بر قیمت گوشت قرمز در بازار نداشت

در حال حاضر خاموشی‌ها اعمال نمی‌شود

قیمت روغن خوراکی امروز + جدول

امید عالیشاه کاپیتان پرسپولیس ضربه مغزی شد؟

ماجرای ضرب و شتم یک شهروند در راسک چه بود؟

قیمت روز لپ تاپ لنوو LENOVO

قیمت مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول