تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد

تناقض قیمت‌گذاری دستوری و ارزش سهام خودروسازی‌ها

نزدیک به ۱۱ سال است که وظیفه تعیین قیمت خودرو بر‌عهده شورای رقابت است، طبق وظیفه‌ای که برای این شورا تعیین شده، قیمت کالا‌ها در بازار‌های انحصاری توسط شورای رقابت تعیین می‌شود و خودرو نیز در این دسته از کالا‌ها قرار می‌گیرد.

تناقض قیمت‌گذاری دستوری و ارزش سهام خودروسازی‌ها

اقتصاد۲۴ - در این میان طی ماه‌های گذشته از سوی این شورا اخباری مبنی بر تغییر قیمت خودرو با فرمول جدید قیمت‌گذاری مطرح شد و قرار بر این بود از ابتدای بهمن ماه این تغییرات اعمال شود که با مخالفت‌هایی که از سوی نمایندگان مجلس صورت گرفت این موضوع فعلا به تعویق افتاده، اما به نظر می‌رسد این نرخ‌های جدید در سال ۱۴۰۰ اجرایی شوند.

رضا شیوا رییس شورای رقابت در این باره گفته است: فرمول جدید قیمت‌گذاری به نفع مصرف‌کننده است و در صورتی قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند که عرضه و تولید خودرو افزایش یابد و تولید‌کننده نباید در شرایط انحصاری سوءاستفاده کند و حقوق مصرف‌کننده ضایع شود. قیمت‌گذاری دستوری همیشه مورد انتقاد فعالین این حوزه بوده و اولین تاثیر منفی این اقدام را روی سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروساز عنوان می‌کنند، به گفته فعالین بازار سرمایه این موضوع موجب زیان سهامداران شرکت‌های خودروساز خواهد شد، چر‌اکه گفته می‌شود قیمت روز قطعات و مواد اولیه به صورت دستوری تعیین نمی‌شوند و در نتیجه خودرو‌ها با حاشیه سود کمی به فروش می‌رسند و باتوجه به شرایط تورمی، مبالغ حاصل از فروش نمی‌تواند نقدینگی خودروسازان را تامین کند.

اما اگر بازار رقابتی باشد و قیمت خودرو‌ها به صورت دستوری تعیین نشود، شرکت‌های خودروسازی داخلی برای رقابت با برند‌های خارجی و تولید خودرو‌های قابل رقابت با نمونه‌های وارداتی، سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

براساس صورت‌های مالی ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۹، شرکت سرمایه ایران‌خودرو در مقایسه با شش ماهه سال گذشته افزایش ۹۳درصدی درآمد‌های عملیاتی، ۸۸درصد زیان عملیاتی، افزایش ۸۲درصدی زیان خالص و افزایش ۶۶درصد را در زیان انباشه تجربه کرده است. سرمایه شرکت ایران‌خودرو ۳۰۱ هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال است و این شرکت در ۶ماهه ابتدایی سال ۳۰۱ میلیارد و ۶۵۶ میلیون برگه سهم منتشر کرده است.

کنترل بازار با قیمت‌گذاری دستوری دولت

مهیار بقایی، کارشناس بازار سرمایه در این باره معتقد است: قیمت‌گذاری دستوری یکی از ابزار‌های دولت برای کنترل بازار‌های انحصاری و غیررقابتی است و دولت با استفاده از این روش و بدون توجه به عرضه و تقاضا، قیمت کالا‌ها را در یک محدوده مشخص نگه می‌دارد و اجازه افزایش یا کاهش آن را نمی‌دهد در ایران نیز برای مدیریت بازار خودرو، به‌خصوص بازار خودرو‌های داخلی قیمت‌ها را به‌صورت دستوری تعیین می‌کنند.


بیشتر بخوانید: افت تولید دی ماه علیرغم افزایش آمار تولید خودروسازان اصلی


بقایی بر این باور است که قیمت‌گذاری‌ها در بخش خودرو بیشتر از اینکه مساله‌ای اقتصادی باشد مساله‌ای سیاسی است و یک موضوع بین دو خودروساز بزرگ کشور مغفول مانده و آن نظرسنجی در بازار خودروی ایران است و اینکه مردم به دنبال چه خودرو‌هایی هستند؟ این کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت‌گذاری دستوری ممکن است به صورت غیرمستقیم در بورس تاثیرگذار باشد، بازار خودروی ایران به دلیل مداخله دولت و نیرو‌های خارج از بازار، یک بازار غیررقابتی است. در بازار غیررقابتی و انحصاری عموما یک یا دو تولیدکننده و عرضه‌کننده اصلی وجود دارند که با نظارت دولت فعالیت می‌کنند و دولت با وضع قوانین و مقررات از این عرضه‌کنندگان خاص حمایت می‌کند که این قوانین می‌تواند شامل ممنوعیت واردات کالا‌های مشابه، افزایش تعرفه کالا‌های مشابه، اعطای یارانه به شرکت‌های تولیدکننده کالا و خدمات و در آخر تعیین قیمت دستوری برای کالا‌ها باشد.

او ادامه داد: این در حالی است که در یک اقتصاد سالم قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین و اقتصاد آزاد در جریان است، اما اگر به دنبال آزاد‌سازی قیمت‌ها هستیم باید دید این آزادسازی به چه صورت خواهد بود و آیا افراد با نرخ‌گذاری‌های آزاد تصمیم به خرید خواهند گرفت؟ او با بیان اینکه این همه آزمون و خطا منجر به خروج سرمایه از کشور شده گفت: هیچ‌کس موافق قیمت‌های دستوری نیست، اما برای کنترل بازار خودرو چه باید کرد؟ شاهدیم که برخی تنها به دنبال پروپاگاندا و شعار هستند، اما در این شرایط چه فعالیت مفیدی واقعا می‌توان برای این موضوع انجام داد؟ آیا سیاستگذاری درستی در این ارتباط وجود دارد؟ خودروسازان اگر قیمت‌گذاری‌ها را آزاد کنند کسی توان خرید دارد؟

خودروسازان رقیبی ندارند

او ادامه داد: در حال حاضر به لحاظ ارزی موقعیت مناسبی برای واردات خودرو وجود ندارد و چنین وارداتی هم به صلاح کشور نیست و تا زمانی که رقیبی برای خودوسازان نباشد وضعیت آن‌ها به همین منوال خواهد بود و متاسفانه در خودروسازی‌های ما ارزش افزوده‌ای اضافه نمی‌کنیم و مدیریت هزینه هم نمی‌شود. بقایی تصریح کرد: از آبان ماه سال گذشته که بنزین گران شد مصرف بنزین حدود ۲۰درصد افت کرد و این موضوع باید از قبل پیش‌بینی می‌شد، اما می‌بینیم که خودروسازان ما برنامه‌ای برای این موضوع نداشتند و اینکه اصلا خودروسازان طرح توسعه‌ای ندارند حال اگر آقایان مدعی هستند که تحریم‌ها را دور می‌زنند چرا خط تولید جدید راه‌اندازی نمی‌کنند؟

تصمیم‌گیری‌ها اغلب لحظه‌ای هستند

او افزود: به اعتقاد من نباید صورت مساله را پاک کرد در بحث خودروسازی‌ها تنها بحث قیمت‌گذاری مطرح نیست بلکه کنترل هزینه‌ها و مدیریت آن‌ها بسیار مهم‌تر است. این در حالی است که هیچ برنامه کلی و جامعی در سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور وجود دارد و به نظر می‌رسد سیاستگذاری‌ها اغلب لحظه‌ای هستند این در حالی است که اقتصاد کشور دومینووار به هم متصل است.

بقایی تصریح کرد: در حال حاضر بودجه سال ۱۴۰۰ رد شده و به دولت برگشت خورده است که این اتفاق هم به دلیل تورم‌زا بودن این بودجه بوده، اما با توجه به شواهد موجود تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به نظر می‌رسد وضعیت بورس شاهد نوسانات مثبتی باشد و احتمال رشد بورس تا انتخابات وجود دارد البته ممکن است در روز‌هایی نیز با نوسان کوچکی هم همراه باشد، اما در صورتی که ریسک‌های داخلی کنترل شود و مصاحبه‌های جنجالی در این خصوص صورت نگیرد می‌توان به ثبات بورس امیدوار بود. او گفت: متاسفانه سهامداران در حال حاضر واکنش‌های آنی دارند و با یک تلنگر مستعد خرید سهم هستند و با یک مصاحبه ممکن است احساس ترس کنند و سهم خود را بفروشند و این روز‌ها حرفه‌ای‌ها در بورس بسیار کم به چشم می‌خورند و مردم عادی که چندان با روند بورس آشنایی ندارند سهامداری می‌کنند.

منبع: اعتمادآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هیاهوی پلتفرم‌ها برای بلک فرایدی و جیب خالی مردم/ تخفیفات کذایی جمعه سیاه به اوج خود رسید/ مراقب اجناس بنجل باشید!

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ آذر۱۴۰۳

عکس/ الیکا عبدالرزاقی با لباس کردی در جشنواره

اینفوگرافی/ مخالفان و موافقان فیلترینگ را بشناسید

وضعیت هواشناسی امروز

جهش بورس با پابند

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

معجزه‌ای برای پیش‌گیری از پیری

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان