تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد:

خودروسازان تقاضای افزایش قیمت دارند/ افزایش مجدد قیمت، ظلم به مردم است

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اگر نظم و نسق دادن به بازار خودرو کار راحتی بود ۴۰ سال این بحث‌ها ادامه پیدا نمی‌کرد. به هر تقدیر، هر مدیر دیگری هم که بیاید و فهم مشتری‌مداری و رقابت نداشته باشد این داستان ادامه پیدا می‌کند.

خودرو

اقتصاد ۲۴ - محمد آیتی: یکی از دستورات اصلی کار مجلس یازدهم، برگشت ثبات و آرامش به بازار خودرو بود، اما گذشت بیش از یک سال از عمر این مجلس نشان می‌دهد خیلی خبری از اراده برای تحقق این مطالبه عمومی نیست.

بیش از دو سال است که خرید خودرو هم به مانند خرید خانه به رویا بسیاری از توده‌های مردم تبدیل شده است و از طرفی، افزایش چندباره قیمت خودرو در سال‌های اخیر این حق را برای خودروسازان ایجاد کرده که مرتباً بگویند تولید خودرو با قیمت‌های کنونی یعنی ضرر.

اینکه بالاخره مجلس یازدهم و به‌طور خاص کمیسیون صنایع چه خواهند کرد تا به لطف قانون و نظارت بتوانند فضای ملتهب بازار خودرو را سامان دهند، سوالی است که ذهن بسیاری را به خود معطوف کرده است.

در همین رابطه، لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: خودروسازان همچنان اعتقاد دارند که قیمت‌ها باید افزایش پیدا کند و این ظلمی است که به مردم روا داشته می‌شود.


بیشتر بخوانید: مهرعلیزاده: با بازار انحصاری خودرو در داخل موافق نیستم


وی با بیان اینکه خودروساز می‌گوید با این قیمت من ضرر می‌کنم، افزود: جالب است که ۴۰ ساله مردم خودروساز‌ها را حمایت می‌کنند، ولی خودروساز‌ها نه خودروی با کیفیت و نه خودرویی با قیمت مناسب تحویل جامعه می‌دهند.

نماینده قزوین اظهار داشت: شاید به‌طور کلی بحث خودروسازان در برخی ابعاد کارشناسی هم باشد، ولی سبک مدیریت و هزینه‌هایی که دارند، اضافه است و معنی ندارد که خسارت ضعف مدیریتی را مردم بدهند.

این چهره اصولگرای مجلس یازدهم تصریح کرد: ضعف مدیریتی شامل استفاده‌ نکردن از تکنولوژی‌های نوین، بروزنکردن خودرو، مصرف بالای خودرو و... است. تکنولوژی‌های ایران کهنه است و همین امر هزینه‌های تولید را بالا می‌برد.

سیاهکلی در ادامه گفت: خودروسازان می‌گویند فعالیتشان حدود ۳۰ درصد به ارز وابسته است، ولی با این حال باز هم قیمت خودرو قابل قبول نیست. از این‌رو ما در حال انجام بحث کارشناسی با خودروسازان هستیم، ولی هنوز قانع نشده‌ایم و این موضوع کار ساده‌ای نیست. اگر نظم و نسق دادن به این بازار کار راحتی بود ۴۰ سال این بحث‌ها ادامه پیدا نمی‌کرد. به هر تقدیر، هر مدیر دیگری هم که بیاید و فهم مشتری‌مداری و رقابت نداشته باشد این داستان ادامه پیدا می‌کند. اصل موضوع درک رقابت در بازار و اشباع بازار و تنظیم عرضه و تقاضا است و این‌ها اگر حل نشود هر دولت دیگری هم که بیاید به مشکل برمی‌خورد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد: دولت کمتر از ۱۰ درصد در خودروسازی سهم دارد، ولی در این حوزه صد درصد دخالت و حکومت دارد و این یک اشتباه بزرگ است.

وی در پاسخ به اینکه جلوگیری از واردات خودرو چاره کار است؟ گفت: بحث ما ترکیبی از تولید و واردات منطقی و هوشمند است، چون واردات بی‌رویه حتماً به تولید لطمه می‌زند. باید سبد عرضه و تقاضای بازار درست باشد تا بازار تنظیم شود.

سیاهکلی در پایان خاطرنشان کرد: ما امیدواریم قبل از اتمام مجلس یازدهم اتفاقات خوبی بیفتد و اثرات آن برای مردم ملموس باشد. طرح ساماندهی بازار خودرو هم یکی از فرصت‌هایی است که اگر به نتیجه برسد، شرایط به مراتب بهتر خواهد شد، ولی یادمان باشد برای ایجاد ثبات و آرامش می‌باید مجموعه‌ای از کار‌ها انجام شود و با یک طرح نمی‌توان به آینده بسیار بهتر امیدوار بود. بخش‌های زیادی در این بین نقش دارند که همه آن‌ها باید دیده شوند و پرقدرت پای کار بیایند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز

قیمت All-in-One اپل

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

خسارات ناشی از آلودگی هوا به ۸ میلیارد دلار در سال می‌رسد!/ سرنوشت ۲۵۰ همت بودجه توسعه زیرساخت‌های کاهش آلودگی چه می‌شود؟

وضعیت هواشناسی امروز

وضعیت آلودگی هوای تهران در۳ آذر۱۴۰۳

همه چیز درباره بانک مرکزی اروپا (ECB)/ نهادی با نقش کلیدی در مدیریت و ثبات اقتصاد اروپا

بیم و امید سهامداران بورس

پیش بینی بورس امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

عکس/استوری احساسی نانسی عجرم با پرچم لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد