تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰
مدیرعامل اسبق ایران‌ایر اعلام کرد

فرصت‌سوزی دولت یازدهم با خرید هواپیما‌های ATR

  مدیرعامل اسبق ایران‌ایر معتقد است که باید FATF را بپذیریم و تحریم‌های ظالمانه برداشته شود تا بتوانیم از طریق روش‌های مختلف تامین مالی موجود در دنیا ناوگان فرسوده هوایی را با خرید هواپیما‌های نو و دست دوم نوسازی کنیم و از این طریق کارایی شرکت‌های هواپیمایی را ارتقاء دهیم و این تنها راه است.

کشاورزیان

اقتصاد ۲۴ - داوود کشاورزیان  اظهار کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از هواپیما‌هایی که در ناوگان شرکت‌های هواپیمایی هستند، زمین‌گیر شدند و وقتی ریشه‌یابی می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که به کمبود نقدینگی بر می‌گردد. با شرکت‌های هواپیمایی که درباره آن صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم که با درآمدی که از محل فروش بلیت دارند، نمی‌توانند دخل و خرج شان را با هم تراز کنند.

وی افزود: در این شرایط قیمت تمام شده برای خرید و واردات یک فروند هواپیمای ایرباس ۱۰ تا ۱۵ ساله به اندازه‌ای است که حداقل هزینه یک ساعت پرواز برای هر مسافر ۵۰ دلار می‌شود که معادل یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است در حالی که در جلسات شورای عالی هواپیمایی صحبت از قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بوده که واقعا جوابگوی این هزینه‌ها نیست.

مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جهموری اسلامی ایران (هما) در واکنش به این مسئله که اخیرا ایرلاین‌ها قیمت را تا همین حدود افزایش داده‌اند، گفت: البته هواپیما‌هایی (مانند هواپیما‌های بوئینگ، ایرباس و MD که سال ساخت آن‌ها بیشتر از ۲۰ سال است) هزینه تمام شده کمتری دارند و ایرلاین‌ها با این ناوگان بهتر می‌توانند دخل و خرجشان را مدیریت کنند.

کشاورزیان ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی داخلی از نظر ساختاری، نیروی انسانی و آموزش به گونه‌ای نیستند که بتوانند خدماتی بهتر از این ارائه کنند. از شرکتی که پنج هواپیما از پنج تایپ مختلف دارد نمی‌توان انتظار معجزه داشت چرا که هر هواپیما بسته به کروی پروازی، ظرفیت و کترینگ دارای ویژگی‌های خاص خودش است. به عنوان مثال وقتی یک هواپیمای فوکر برای پرواز مشهد برنامه‌ریزی می‌شود، نمی‌توان در صورت بروز مشکل یا نقص فنی MD یا ایرباس را با آن جایگزین کرد بنابراین یا باید پرواز لغو شود یا با تاخیر چند ساعته مجدادا برقرار شود.

فرصت سوزی دولت گذشته با خرید هواپیمای ATR

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از فرصت نوسازی که در دولت قبلی به وجود آمد، به درستی استفاده نشد. چرا که با تحلیل نادرست منابعی صرف خرید هواپیما‌های ATR برای ایران شد که با وجود باکیفیت بودن این هواپیماها، از نظر فنی چندان برای ایران مناسب نبود چرا که نهایتا ۷۰ مسافر با ATR آنهم در مسیر‌های کوتاه و با ارتفاع کمتر قابل جابه‌جایی است. اما می‌توانستیم به جای آن‌ها هواپیمای ۳۰۰ نفره یا هواپیمای توربو پلاس خریداری و وارد کرد.

مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جهموری اسلامی ایران (هما) با اشاره به اینکه صرف منابع دولت برای خرید هواپیما‌های ATR اشتباه بود، تصریح کرد: به نظر من اگر هواپیما‌های دست دوم با عمر ۱۰ تا ۱۵ ساله به جای ATR می‌خریدند بهتر بود و هیچ مشکلی نداشت چرا که در این زمینه نگهداری مهمتر است و اگر درست نگه‌داری شود هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد و در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی داخلی توان خرید هواپیما‌های نو را ندارند و ساز و کار‌های مالی موجود نیز اجازه آن را نمی‌دهد. البته ممکن است کشور دیگری هواپیمایی به ارزش ۷۰ میلیون دلار خریداری کند و ۳۰ میلیون دلار آن را چهار ساله پرداخت کرده و نهایتا آن را فاینانس کند یا بفروشد.


بیشتربخوانید:نفت بسوزانید نه فرصت‌


کشاورزیان اضافه کرد: روش‌های مالی بسیاری در دنیا برای خرید هواپیما وجود دارد که فشار زیادی به شرکت‌های هواپیمایی وارد نمی‌شود، اما در ایران با شرایط کنونی چنین امکاناتی برای ایرلاین‌ها فراهم نیست و تنها منبع مالی که وجود دارد این است که ایرلاین‌های داخلی می‌توانند حدود ۱۰ میلیون دلار پول بدهند تا هواپیمای ۱۵ ساله خریداری کنند. البته اگر تحریم‌ها برداشته شود روابط بین بانکی‌مان درست شود و اجازه دهیم شرکت‌هایی که تامین مالی می‌کنند، آنقدر روش‌های تامین مالی متعدد وجود دارد که ایرلاین‌های داخلی می‌توانند هواپیما نو و دست دوم خریداری کنند.

وی تاکید کرد: شرط آن احیای برجام و پذیرش FATF است در غیر این صورت کشور‌های دوست ما هم نمی‌توانند با ما در شرایط تحریم کار کنند. اگر بهتر بخواهیم این ادعا را ثابت کنیم می‌توانیم به چین به عنوان یکی از قدرتمندترین کشور‌ها از نظر اقتصادی و عراق به عنوان نزدیک‌ترین کشور به ایران اشاره کنیم که در شرایط تحریم نمی‌توانند با ایران همکاری کنند. عراق حتی پول برقی که از ما می‌گیرد را نمی‌تواند پرداخت کند.

مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جهموری اسلامی ایران (هما) اظهار کرد: منظور از نشدن این است که نفت را باید با هزار واسطه و زیر قیمت بفروشید و برای واردات هم با هزینه‌های اضافه بسیار باید این کار را انجام دهیم و ما در این شرایط منابع محدودی داریم؛ بنابراین باید در راستای رفع تحریم‌ها گام برداریم. چرا که در شرایط کنونی حتی اگر شرکت‌ها به ما هواپیما بفروشند، پول خرید هواپیمای نو را نداریم. البته خرید هواپیما‌های دست دوم هم با نگهداری مناسب مشکلی ندارد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

درخواست افزایش حقوق فرهنگیان از مرز ۱۸ هزار امضا گذشت

فیلم/ مبارزه مجری معروف با سرمربی تیم ملی بوکس روی آنتن زنده

جزئیات تازه از ترور قاضی مقیسه و رازینی

عکس تکان دهنده از غزه

پرشدگی ۱۷ درصدی سد‌های تهران

کدام استان‌ها فردا دوشنبه ۱ بهمن تعطیل هستند؟

زمانبندی مراسم تحلیف ترامپ به وقت ایران + جزییات

نخستین تصویر از کابینه پیشنهادی دونالد ترامپ

واکنش دختر سید حسن نصرالله به خبر زنده بودن پدرش

عکس/ دروازه ارگ سمنان نشانی از شکوه معماری قاجار

دولت در فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی ناتوان است؟

عکس/ بهاره رهنما با این متن دل همه را برد

گزارش بورس امروز یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳

فیلم/ قاضی شهریاری تهدید به قتل شده؟!

فیلم/ تشنج در صحن شورای شهر تهران

امکان صدور چک دیجیتال بانک سپه فراهم شد

عکس/ مراسم عروسی زری و رضا بابک در دهه ۵۰

مهلت شرکت در مزایده سراسری املاک مازاد بانک رفاه کارگران تمدید شد

آخرین مهلت از وکالتی نمودن حساب‌ها در موسسه اعتباری ملل جهت خرید محصولات ایران‌خودرو

آغاز بازگشت آوارگان به نوار غزه

اینفوگرافی/ مهم‌ترین ریسک‌های جهان در سال ۲۰۲۵

اوراق گام؛ ابزاری نوین در خدمت تولیدکنندگان

۹ دستور اجرایی دونالد ترامپ در نخستین روز کاری

تقدیر مسرور از تشکیل کارگروه رفع موانع در کیش

فیلم/ روایت جدید از ضریب هوشی کلثوم اکبری قاتل سریالی

هشدار جدی سرمربی اینتر به مهدی طارمی

بیمه زندگی ارکیده گل سرسبد سرمایه گذاری

عکس/ شمس العماره کاخ گلستان بازمانده از دوران قاجار

حضور بیمه تعاون در دومین نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی در بوشهر

سخنگوی دولت در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد

از غروب تا طلوع دوباره پلاسکو

فیلم/ شهلا جاهد واقعا قاتل بود؟!

رئیس شورای شهر شاهرود بازداشت شد

عکس/ ارائه مستند حمایت از فیلترینگ در یوتیوپ

تصویر سه گروگان زن اسرائیلی که امروز آزاد می‌شوند

فیلم/ سخنان عجیب حمید نوری بعد از ترور قاضی مقیسه و رازینی

اعلام خبر مهم سردار قاآنی از یک حادثه درباره اسرائیل

حال و هوای تهران با اولین برف زمستانی

اعلام آمار عجیب مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا در ایران

عکس/ استوری عاشقانه فرشته حسینی برای همسرش حسابی سروصدا کرد

بن‌گویر و وزرای حزبش استعفا کردند

عکس/ سه گروگانی که حماس آزاد خواهد کرد

اینفوگرافی/ قضات مشهوری که ترور شدند

تغییر ساعت بازی استقلال و شمس آذر

فیلم/ نیرو‌های حماس در خان‌یونس پس از اعلام آتش بس

فیلم/ سردار قاآنی: امروز از بزرگترین شکست اسرائیل رونمایی می‌شود

پرسپولیس به دنبال توافق با اسماعیل کارتال

فیلم/ افشاگری گوینده سابق خبر: عمدا من را زشت گریم می‌کردند

خداحافظی با سامانه نیما در اولین روز بهمن

ماجرای تاخیر در واریز فیش حقوقی بازنشستگان چه بود؟