تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۷ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

خودرو ري را كپي چيني يا محصول داخلي؟

گروه اقتصادی |روز یکشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۱ گروه صنعتی ایران خودرو با حضور سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت، از اولین کراس اوور ملی خود با نام «ری را» رونمایی کرد.

ري را، كراس اوور جمع و جور اين خودروساز ايراني است

اقتصاد۲۴- ري را، كراس اوور جمع و جور اين خودروساز ايراني بوده كه بر اساس پلتفرم IKP1 توسعه پيدا كرده است، اين پلتفرم كه نمونه ايرانيزه پلتفرم PF1 گروه PSA به حساب مي‌آيد، در پروژه تارا هم ديده مي‌شود. قرار است تا اولين كراس اوور ايران خودرو در كارخانه مازندران اين خودروساز مونتاژ شود.اين نسخه اوليه ري را بوده و به عنوان نسخه قبل از توليد با قالب‌هاي صنعتي شناخته مي‌شود.

ابعاد و اندازه اولين كراس اوور ملي ايران خودرو، در دسته كراس اوورهايB پلاس بازار جهاني قرار مي‌گيرد و مي‌توان ري را را در ابعاد و اندازه به پژو ۲۰۰۸، سيتروئن C3-XR…نزديك ديد. اما اينكه اين خودرو چقدر صرفه اقتصادي دارد و چه ميزان مردم از آن استقبال خواهند كرد به زودي مشخص خواهد شد. البته عكس‌ها و فيلم‌هاي لو رفته از اين خودرو نشان مي‌دهد كه «خودروي ملي» تازه رونمايي شده، كاملا شبيه يك خودروي چيني است. موضوعي كه به‌ شدت در شبكه‌هاي اجتماعي حاشيه‌ساز شده و عده‌اي از كاربران، خودروساز ايراني را به كپي‌كاري از روي يك خودروي چيني متهم كرده‌اند.

«ري را» شباهت زيادي به پژو 2008 دارد

اميرحسن كاكايي، كارشناس صنعت خودرو در واكنش به ساخت اولين كراس اوور ملي شركت ايران خودرو با نام «ري را» گفت: خودروي «ري را» با استفاده از پلتفرم پژو 301 طراحي شده و در خودروسازي همه كشورها هم شاهد آنيم كه برخي خودروها اورجينال هستند و برخي ديگر بر اساس پلتفرم‌هاي موجود طراحي مي‌شوند.


كاكايي با بيان اينكه كانسپت «ري را» شباهت زيادي به پژو 2008 دارد، افزود: البته در طراحي اين خودرو به‌روزتر كار شده است و ما شاهد آنيم كه حتي در خودروهاي چيني هم كه تنوع بالايي وجود دارد باز هم شباهت‌هايي ميان خودروها وجود دارد و اينكه اين خودرو هم شباهت‌هايي به پژو 2008 دارد اما چندان اهميتي ندارد و مهم اين است كه آيا المان‌هاي جديد در آن به‌ كار رفته يا خير و چه ميزان مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.

او تصريح كرد: اين خودرو نيم شاسي «سي يو وي» است و به نظر مي‌رسد پتانسيل مناسبي براي جذب مشتري‌هاي خودرو در محدوده قيمتي يك ميليارد تومان داشته باشد و اگر موتورEF7 توربو روي آن بگذارند خودروي خوبي خواهد شد البته در حال حاضر موتور TU5 روي آن گذاشته شده است.

«ري را» يور انكپ 3 ستاره است و با 5 ستاره فاصله دارد

اين كارشناس بازار خودرو در مورد ايمني اين خودرو نيز تصريح كرد: سعي بر آن است تا «ري را» به سمت انكپ 5 ستاره حركت كند البته هنوز اين توانايي وجود ندارد و هم‌اكنون يورو انكپ 3 ستاره است كه براي ارتقا نيازمند يكسري از تجهيزات الكترونيكي است كه فعلا به دليل تحريم‌ها امكان دسترسي به آن وجود ندارد و بايد فناروي آن را در داخل كشور توسعه دهند، اما به لحاظ موتوري خودروي مناسبي است كه مي‌تواند تا يورو انكپ 5 ستاره ارتقا پيدا كند، البته نيازمند تجهيزات الكترونيكي پيشرفته‌اي هستيم كه وارداتي هستند و تنها در انحصار امريكاست، البته در ايران در خصوص داخلي‌سازي آن كار مي‌كنيم.

كاكايي در پاسخ به اين پرسش كه چرا بايد خودرويي كه شباهت زيادي به خودروهاي چيني دارد در داخل مونتاژ شود و بهتر نيست اين قبيل از خودروها را وارد كرد؟ گفت: ابتدا بايد تكليف مدل حكمراني روشن و بالاخره بايد تكليف اين قضيه يك زماني مشخص شود كه ما مي‌خواهيم شبيه قطر و امارات كشور را اداره كنيم يا مي‌خواهيم كشوري صنعتي باشيم، البته در هر دو راه مي‌توان موفق بود، اما اگر قرار است كه كشوري صنعتي باشيم و توسعه پيدا كنيم بايد مشكلات را حل كنيم و با پاك كردن صورت مساله مشكل حل نخواهد شد ضمن آنكه نيازمند منابع زيادي هستيم، اما متخصصان بايد بگويند كدام راه براي خودرو بهتر است و هر كدام كه انتخاب شد بايد كامل اجرا شود.

اين كارشناس صنعت خودرو خاطرنشان كرد: يك راه‌حل، فروش منابع معدني و نفتي و گازي و ... براي اداره كشور است و اينكه اين نسل خوش باشد تا نسل‌هاي بعدي خودشان فكري به حال خودشان كنند، اما راه‌حل ديگر كه حكمراني هم به دنبال آن است، مبنا را بر توسعه صنعتي گذاشته است، اما متاسفانه در اين قسمت تاكنون به قدري ضعيف عمل شده كه شرايط به صورت كامل دنبال نمي‌شود و هر زماني كه صنعت با مشكلي روبه‌رو مي‌شود بر سر صنعت هم ضربه مي‌زنيم.به عنوان مثال وزير صمت به جاي آنكه مشكل صنعت را حل كند به دنبال واردات «سي‌كي‌دي» و واردات خودرو و سركوب اين صنعت است.

در اغلب صنايع با كمبود مواجه هستيم

اين كارشناس خودرو تصريح كرد: البته ما در صنايعي نظير برق، گاز، آب و ... هم امروز دچار كمبود شده‌ايم و علت اصلي آن هم اين است كه از تكنولوژي‌هايي كه وجود دارد هم به درستي استفاده نمي‌كنيم. سوال اين است كه آيا توليد برق ما در كشور كم است؟ پاسخ خير، مشكل اصلي مصرف برق، يا آب است ضمن آنكه از تكنولوژي‌هاي جديد نيز بهره‌اي نبرده‌ايم و برنامه منسجمي براي توسعه اين صنايع در دست نيست و با اين حجم از مصرف گاز و نفت تا ده سال ديگر واردكننده خواهيم شد.

كاكايي در ادامه گفت: اينكه بيشتر اوقات سوال مي‌شود چرا كيفيت خودروها عالي نيستند آن هم دليل دارد و علت اصلي آن هم تحريم‌هاست، در صورتي كه تحريم‌ها را بردارند مسلما خودروها هم باكيفيت‌تر خواهند شد، به عنوان مثال كشورهاي اروپايي و ژاپن به ما ورق فولاد نمي‌دهند و ما هم آن را از فولاد مباركه تهيه مي‌كنيم و در اين قضيه محدوديت داريم و رنگ را هم نمي‌توانيم به صورت مستقيم تهيه كرده و دانه‌هاي رنگ را از كشورهاي ديگر تهيه مي‌كنيم و در ايران با مواد ديگري تركيب مي‌كنيم تا رنگ نهايي به دست آيد كه همه اينها باعث پايين آمدن كيفيت خودرو مي‌شود.

برنامه‌ها را نصفه و نيمه اجرا مي‌كنيم

اين كارشناس خودرو با بيان اينكه زيرمجموعه صنعت خودرو بسياري از صنايع ديگر قرار دارند، افزود: صنايع ديگري نظير فلز، شيشه و پليمر و الكترونيك و... در صنعت خودروسازي ما دخيل هستند و اگر صنعت خودروي ما پيشرفتي نداشته به اين دليل بوده كه ساير صنايع هم پيشرفتي نداشته‌اند.

او با بيان اينكه در شرايط كنوني دست‌مان از زنجيره جهاني كوتاه است، ادامه داد: ما بايد به فكر تحرك صنايع باشيم، اما متاسفانه به دليل شرايط موجود تحركات نصفه و نيمه انجام مي‌شود و در نتيجه مردم هم ناراضي مي‌شوند.

كاكايي گفت: آنچه مسلم است در توسعه صنعتي ضعيف عمل كرده‌ايم و عده‌اي به راحتي كل اين مسير را زير سوال برده‌اند كه مقصر اصلي سياستگذاران هستند و نه صنعت خودرو.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
F
0
0
سه‌شنبه ۰۷ تير ۱۴۰۱
چینی های فرصت طلب را از کشور بیرون کنید دست آنها را که منابع و معادن کشور را به غارت میبرند قطع کنید!!!!!سهل انگاری بس است کشور و معادن آن را قبضه کردند!!!!و هیچ نظارتی روی آنها نیست!!!!چرا؟
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت گوسفند و گوساله تغییر کرد

سطح گردش معاملات بورسی چنگی به دل نمی‌زند

عکس/ تغییر عجیب چهره همسر اول جومونگ در ۴۳ سالگی

ماجرای برخورد مرگبار قطار با نوجوان قائمشهری چه بود؟

با بودجه ۱.۵ تا ۵ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم؟ + جدول قیمت‌ها

واژگونی سرویس مدرسه و سرنوشت ۱۳ دانش‌آموز در کردستان

ادعای عجیب عضو جبهه پایداری درباره عریان شدن زنان

فیلم/ وضعیت خودرو‌های کوروش کمپانی با ارزش چند ده میلیاردی

فیلم/ ادعای عجیب سخنگوی دولت درباره کلینیک ترک بی حجابی

عکس/ سفر شمسایی، دبیر و عزیزی به بیروت

طعنه سنگین یک روزنامه اصولگرا به سعید جلیلی

متهم ردیف اول بنگاه‌داری بانک‌ها کیست؟

عکس/ استایل شیک الناز شاکردوست در جشن حافظ

عکس/ پوشش خاص بسیجیان در دیدار با رهبری

سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳/ دستمزد کارگر عربستانی ۱۰ برابر و کارگران اماراتی و ترکیه‌ای، ۴ برابر دستمزد کارگر ایرانی +جدول

عکس/ قیمت فیش حج در ۵۰ سال پیش

فیلم/ توضیحات مهم سخنگو دولت درباره مذاکرات ژنو

انتظارات منفی بازار دلار کاهش پیدا کرد؟

اینفوگرافی/ ترافیک تهران بیشتر از نیویورک

فیلم/ تذکر قالیباف به بی‌نظمی نمایندگان

توییت سخنگوی دولت درباره خشونت علیه زنان

ماجرای عجیب عکس پرسنلی شناسنامه امیر تتلو

فیلم/ ۶۰ درصد ایرانیان تمایل به مهاجرت دارند

فیلم/ چمران: فاکتور پوستر‌های زاکانی را دیدم ولی رسمی نبود

معادن در ایران؛ بهشت کارفرمایان، جهنم اهالی و کارگران / بازخوانی پرونده حوادث کارگری در ایران

معنای بازگشت ترامپ برای ایران، روسیه و چین

شرط عربستان برای تعامل با آمریکای ترامپ

تاثیر اصلاح ساختار صندوق بازنشستگی بر معیشت بازنشستگان

انتقاد تند روزنامه اصلاح طلب از عارف

ابهام در سخنان علی لاریجانی؛ زمان مذاکرات رسیده است؟

هیهات تخلفات بودجه ‏ای دولت سیزدهم؛ کسری بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به رقم یک‏ هزار هزار میلیارد تومان رسید

آیین‌نامه جدید واردات خودرو برقی با تاریخ مصرف چهارماهه

نظر متفاوت دو عضو جبهه پایداری درباره کلینیک ترک بی حجابی

جزئیات دستور همتی به رئیس‌کل جدید گمرک

روشنایی به شرط مازوت سوزی

۹ ماه سرنوشت‌ساز برای تهران، ایران و اروپا در مسیر دوگانه توافق یا فعال شدن مکانیسم ماشه!

تعیین زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱

قیمت دلار در انتظار اخبار آتش‌بس و توافق

مرگ سالانه ۷ میلیون نفر به‌دلیل آلودگی هوا در کشور ۷۲ ملت

فیلم/ رونمایی از گلکسی اس ۲۵ اولترا سامسونگ

ضد و نقیض گویی درباره اجرای قانون حجاب؛ تعلیق ابلاغ قانون عفاف تا نیمه آذر به روایت معاون حقوقی دولت

صعود سخت در انتظار استقلال و پرسپولیس

دستگیری قاتل سریالی زنان با قرص برنج در مشهد

دلار آمریکا ضعیف شد

مشکل صنعت خودرو سازی ایران چیست؟

علت توقف کاهش قیمت دلار در کانال ۶۸ هزار تومان چه بود؟

زخم بالکان بر گونه کیانوش رستمی

آغاز واریز علی الحساب ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان

بازار طلا و سکه در سردرگمی

۶ منطقه پایتخت در معرض خطر فرونشست زمین