تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
درگفتگو با اقتصاد۲۴ ارزیابی شد؛

نیاز صنعت قطعه سازی به تبادل تکنولوژی با دنیا /چین فرصتی برای تقویت زنجیره خودرو سازی کشور

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید:ایران برای توسعه زنجیره صنعت خودرو سازی نیاز به تعامل و ارتباط با سایر کشور‌ها را دارد.

اقتصاد۲۴ - شاید در سال های تحریم، قطعه سازان با دستیابی به دانش بومی، صنعت خودرو را سر پا نگه داشتنداما حفظ این توسعگی و افزایش سطح تولیدات در این صنعت مستلزم مشارکت و تبادل تکنولوژی با سایر کشورها است.

محمدرضا نجفی منش در گفت و گوبا اقتصاد 24 درخصوص تأثیر سند همکاری ایران و چین بر صنعت قطعه سازی گفت :ابعاد سند همکاری 25 ساله ایران و چین هنوز مشخص نیست .اماباید در نظر داشت که درهر قراردادی طرفین منافع خود را پیگیر خواهند بود .

به گفته نجفی منش ؛آنچه امروز به عنوان سند همکاری چین با ایران مطرح شده تنها یک توافق کلی است . اعداد و رقم و نحوه همکاری در حوزه های مختلف زمانی که سند به قرارداد همکاری تبدیل شود قابل بحث وبررسی است .

وی تصریح داشت : در این صورت بخش خصوصی و فعالان این عرصه نیز مطالبات خود را بیان خواهند داشت و تحلیل زوایای مختلف این نوع سنددر حال حاضر دور از واقعیت است .

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران باتأکید براینکه برای توسعه صنایع مختلف به ویژه صنعت قطعه سازی باید با دنیا ارتباط داشت ،گفت: صنعت خودرو سازی کشورباید برای تحقق برنامه های خود با غربی ها ،هند ،چین و سایر کشورها ارتباط داشته باشد .

وی تصریح داشت :ارتباط ایران با چین باید در اولویت قرار بگیرد . چین طی سال های اخیر در حوزه صنعت خودرو سازی پیشرفت های چشم گیری داشته است .

به گفته نجفی منش ؛مدت هاست که ایران نیز به یکی از بازار مصرف خودرو های چینی تبدیل شده است و با توجه به پیشینه مشارکت صنعت خودرویی چین در ایران فرصت مناسبی برای صنعت خودرویی ایران خواهد بود.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی یادآور شد؛اقتصاد چین همچنان در حال رشد است . امتیاز مشارکت با این کشور می تواند در کنار تعامل با سایر کشورهای جهان شرایط صنعت خودرو را برای ایران تسهیل و تسریع دهد .

به اعتقاد این فعال بخش خصوصی ؛ ضرورت دارد در کنار همکاری با چین با سایر کشورهای جهان هم تعامل برقرارشود .صنعت قطعه سازی کشور نباید تنها به همکاری با یک کشور بسنده کند .

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بااشاره به اینکه تجربه نشان داده که چینی‌ها در هر توافقی به دنبال منافع خود هستند،گفت :این قضیه قطعاً برای ایران نیز حائز اهمیت است .ایران نیزدر قراردادها به ویژه با طرف چین باید به منافع خود بیشتر از هر موضوع دیگری اهمیت دهد .


بیشتربخوانید:از سند همکاری ایران و چین چه خبر؟


رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد:طبیعی است برای توسعه صنعت خودرو تولیدکنندگان این زنجیره باید با کشورهای دیگر در ارتباط باشند . امروز صنعت قطعه سازی و خودرو سازی کشور علی رغم مشکلات از جمله تحریم توانسته با سرعت تولیدات داشته باشد و این چرخه همچنان در حال حرکت است .

وی تصریح داشت :صنعت قطعه سازی کشور طی سال های اخیر که تحریم مانع بزرگی برای واردات قطعه بود بادشواری های زیاد تولیدات خودرو سازان را ادامه داد .

کاهش وابستگی به واردات قطعه

به گفته نجفی منش ؛ واردات مواد اولیه صنعت قطعه سازی کشور همچنان ادامه دارد . اما باید پذیرفت که شرایط صنعت قطعه سازی کشور مانند سال های گذشته نیست .این صنعت توسعه یافته و تا حد زیادی از وابستگی به واردات قطعه دور شده است .

این فعال اقتصادی بااشاره به اینکه زنجیره خودرو سازی کشور باید پوست اندازی کند، گفت:پس از تحریم های آمریکا علیه ایران صنعت قطعه سازی کشور اقدام به افزایش تولید داشته و ازوابستگی به واردات کاسته است.


وی تصریح داشت :امروز باید با توجه به نیازصنعت کشور به تکنولوژی و حفظ این فرصت ایجاد شده با سایر کشورها به ویژه کشورهایی که قطب صنعت خودرو محسوب می شوند تعامل و همکاری داشته باشد .

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی تأکیدداشت :برای مشارکت و همکاری با سایر کشورها مطالبات بخش خصوصی به عنوان پیشتازان عرصه صنعت خودرو سازی باید در نظر گرفته شود .

ارسال نظر