اقتصاد ۲۴- موضوع فیلترینگ همچنان یکی از مهمترین بحثهایی است که امروزه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال انجام است. از طرفی سخنگوی قوه قضاییه درباره فیلترینگ کلابهاوس مسوولیت آن را برعهده دولت و وزارت ارتباطات گذاشته است و گفته است که چنانچه در انجام وظایف قصور کردند باید پاسخگو باشند و ما هم در این مسیر موضوعات را تعقیب میکنیم. از سوی دیگر سخنگوی دولت اعلام کرد که دیدگاه دولت بر باز بودن کلابهاوس است و کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد. هیچ مسوولی نمیخواهد موضوع فیلترینگ شبکههای اجتماعی را برعهده بگیرد و خود را طرفداران این اپلیکیشنها میدانند و حتی مخالفت خود را با فیلترینگ شبکههای اجتماعی به گونهای اعلام میکنند.
طبق گفته کاربران برنامه کلابهاوس چند روزی است که از دسترس کاربران خارج شده و کاربران نمیتوانند وارد این اپلیکیشن شوند و صحبتها و گفتگوها بر فیلتر شدن این شبکه دلالت دارند.
چند روز پیش هم خبری مبنی بر رفع فیلتر یوتیوب برای گروههای خاص آمده که قرار است برای گروههای خاصی این برنامه رفع فیلتر شود.
بسیاری از مردم شامل این گروههای خاص نمیشوند، ولی شغل و فعالیتی که دارند به گونهای است که هم به این شبکههای اجتماعی احتیاج دارند هم به نوعی باعث اعتراض و نوعی تبعیض بین مردم
شده است.
حال اینکه چگونه میخواهند این گروههای خاص را از باقی مردم جدا کنند و چه مکانیسمی برای این جداسازی تدوین شده است درهالهای از ابهام است.
بیشتر بخوانید: رقابت تلگرام با کلاب هاوس با افزودن گفتگوی صوتی زمانبندیشده
صحبتهای ربیعی در خصوص اختلال در شبکه کلابهاوس
دیدگاه دولت فیلتر کلابهاوس نیست. رییسجمهور به وزیر ارتباطات دستور داد جزئیات را به مردم بگویید و از اختلالکنندگان شکایت و از اهرمهای موجود برای برخورد استفاده شود. کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد. هر کس توانایی گفتگو با مردم و نخبگان را دارد باید از این فضا استفاده کند. اگر نگرانی وجود دارد میتوان آن را بررسی کرد و چارهای اندیشید؛ راهحل فیلتر نیست.
این صحبتها از سخنگوی دولت بار منفی این خبر را از روی دوش دولت و وزارت ارتباطات برمیدارد و به گونهای میگوید که نه تنها دولت و وزارت ارتباطات نمیخواهد چنین شبکههایی فیلتر شود بلکه از به وجود آمدن این اپلیکیشنها طرفداری و استقبال میکند. از طرفی این اپلیکیشن دچار اختلال شده که به گفته سخنگوی قوه قضاییه مسوول آن دولت و وزارت ارتباطات است و باید پاسخگوی این اختلال باشند.
نگاه قوه قضاییه درباره بسته شدن کلابهاوس
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در اولین نشست خبری در سال جدید به سوالات خبرنگاران در مورد دیدگاه قوه قضاییه در خصوص بسته شدن شبکه اجتماعی کلابهاوس پاسخ داد و اعلام کرد: این شبکه بخشی از حوزه فضای مجازی کشور است که بارها اعلام کردهایم نیاز به مدیریت دارد. ما و رهبر انقلاب بارها نسبت به رهاسازی فضای مجازی انتقاد کردهایم و هشدار دادهایم که این فضا نباید رها شود.
اسماعیلی ادامه داد: این مسوولیت به عهده دولت است، آنها باید به همان شکل در فضای حقیقی اقداماتی جهت مدیریت و ساماندهی انجام دهند. در فضای مجازی نیز این فضا را مدیریت کنند و چنانچه قصور و کوتاهی کردند باید پاسخگو باشند. این مبنای قوه قضاییه است.
پاسخ به این سوال که چه کسی مقصر و مسوول این اختلال که بیشتر شبیه فیلتر شدن این اپلیکیشن است تا اختلال در آن، در هالهای از ابهام قرار دارد و هیچکس دوست ندارد مسوول این فیلترینگ باشد و از طرفی عدهای از این فیلترینگ خوشحال میشوند.
اختلال کلابهاوس از کجاست
پس از انتشار اظهاراتی مبنی بر ایجاد اختلال از سوی اپراتورها در شبکه اجتماعی کلابهاوس و اخطار و شکایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه، مخابرات ایران اعلام کرد اختلال و محدودیتی در راستای استفاده از این پلتفرم در شبکه داخلی این شرکت مشاهده نمیشود.
کلابهاوس یک اپلیکیشن چت صوتی است که این روزها در ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است و مانند هر اپلیکیشن خارجی دیگری، شایعاتی مبنی بر مسدود شدن آن به گوش میرسد. هفته گذشته محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور درباره اینکه آیا فیلتر «کلابهاوس» در دستور کار قرار دارد یا خیر گفته بود: هنوز راجع به این مساله تصمیمگیری نشده است.
از سوی دیگر محمدجواد آذریجهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پاسخ به سوالی در مورد کلابهاوس و احتمال فیلتر آن، گفت: اینکه فضای مجازی، مجادلات و فحاشی را به گفتگو و تعامل اجتماعی سوق داده، امیدبخش است.
باید از ایجاد فضای گفتگو استقبال کرد. گفتگوهای صوتی یک نوآوری جدید در فضای مجازی دنیا است و ضمن استفاده از آن، از توسعه در پلتفرمهای ایرانی هم استقبال و حمایت میکنیم.
پس از آن و هنگام یکی از گفتگوهایی که در کلابهاوس در جریان بود، این اپلیکیشن دچار اختلال شد و اینگونه شد که کاربران باز هم شائبه فیلترینگ آن را مطرح کردند، اما آذریجهرمی در واکنش به قطع مکرر ارتباط اعضای نشست و مطرح شدن گمانه فیلتر شدن کلابهاوس، گفت: کلابهاوس فیلتر نیست و مشکلاتی که برای کاربران ایجاد شده ممکن است ناشی از مسائل فنی باشد. او حتی اظهار کرد: این اختلال فقط در زمان ۴ عصر روز پنجشنبه رخ داد، ولی اکنون کلابهاوس فیلتر نیست و همه بدون فیلترشکن میتوانند وارد شوند. هماکنون ۶۴۰۰ نفر در این روم حضور دارند و به نظر میرسد ماجرای فیلتر بودن، بیشتر یک فرافکنی است. این در حالی است که «فیلتر کردن»، قواعد خاص خودش را دارد و نباید با مطرح کردن «فیلتر شدن کلابهاوس»، اقدام به تشویش اذهان عمومی کرد.
با وجود این، این اختلالات ادامه داشت تا زمانی که یکشنبه ۲۲ فروردین، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیرمجموعه وزارت ارتباطات با ارسال هشداری به سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران، ۲۴ ساعت فرصت داد تا اختلال مشهود در شبکه اجتماعی کلابهاوس را برطرف کنند.
در این هشدار، ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی که ایجاد اختلال در ارتباطات را جرمانگاری کرده، مورد استناد قرار گرفته بود و اینکه طبق بند ف ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این وزارتخانه را طبق قانون مامور حراست و حفاظت از تبادل اطلاعات در شبکههای اطلاعرسانی میکند. در متن نامه همچنین متذکر شده بود که در صورت استمرار این اختلال و با توجه به جمعآوری ادله فنی، گزارش رخداد جرم برای پیگیری قضایی به دادسرا ارائه و درخواست پیگرد قضایی آمران و عاملان این اختلال ثبت و پیگیری خواهد شد.
با پایان اولتیماتوم ۲۴ ساعته وزارت ارتباطات به اپراتورها نیز روز گذشته اعلام شد شکایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با موضوع اختلال عمدی اپراتورها در سامانههای رایانهای و مخابراتی و با استناد به ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران تسلیم شده است.
این در حالی است که محمدرضا بیدخام مدیر کل ارتباطات و امور بینالملل شرکت مخابرات ایران در این باره به ایسنا گفت: موضوع ایجاد محدودیت برای پلتفرم کلابهاوس در شبکه شرکت مخابرات ایران بررسی شد و در حال حاضر هیچگونه اختلال و محدودیتی در راستای استفاده از این پلتفرم در شبکه داخلی شرکت مخابرات ایران مشاهده نمیشود. سایر موارد در حال بررسی است.