تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
قدم‌هایی که برداشته شد؛

کمک به تامین معاش از طریق دنیای مجازی

 با شیوع کرونا، پلتفرم‌های بزرگ به مدد فضای مجازی و ابتکار عملی که داشتند بستری را فراهم کردند تا کسب و کار‌های کوچک بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

اقتصاد۲۴ - شیوع کرونا در جهان، تقریبا اغلب کسب و کار‌ها و صنایع را با مشکل رو به رو کرد. رکود اقتصادی که به واسطه این بیماری به وقوع پیوست کم‌نظیر است. قرنطینه‌های طولانی، تعطیلی کسب و کار‌ها و آموزش باعث شد، دنیای اینترنت به تمامی نیاز‌های روزمره انسان‌ها گره بخورد.

ایران نیز از این موضوع، مستثنی نبود. از همان روز‌های ابتدایی آغاز کرونا، دسترسی برای خرید اینترنتی، آموزش مدارس و دانشگاه‌ها و سلامت افراد همگی بر بستر اینترنت فراهم شد. هر کدام از کسب و کار‌ها برای این‌که موانع سر راه خود را از بین ببرند یا نیاز بیشتری از مردم را مرتفع کنند، ابتکاراتی به خرج دادند.

فضای مجازی و کمک به ارائه خدمت

نقشه و مسیریاب‌های بومی در همان روز‌های ابتدایی، مراکزی که در آن از بیماران کرونایی آزمایش می‌گرفتند را به نقشه خود اضافه کردند. پس از مدت کوتاهی در مسیر‌های پیاده‌روی حضور افرادی که مبتلا به کرونا هستند در نقشه‌ها مشخص شد و به این ترتیب افراد می‌توانستند بهترین و کم‌خطرترین مسیر برای پیاده‌روی را انتخاب کنند.

دولت برای کمک به معیشت مردم در این مدت وام‌هایی در نظر گرفت که باید سرپرست‌های خانوار برای ثبت‌نام در آن از سیم‌کارت‌هایی که به نام خودشان بود استفاده می‌کردند. در ساعات ابتدایی اعلام این خبر، دفاتر پیشخوان دولت به حدی شلوغ شدند که عکس‌های آن در فضای مجازی منتشر شد. در همان زمان وزیر ارتباطات به اپراتور‌ها دستور داد با همکاری شرکت ملی پست سرپرست‌های خانوار را احراز هویت کرده و سیم‌کارت‌ها را به آن‌ها تحویل دهند.

استفاده از بستر فضای مجازی صرفا به خدمات دولتی محدود نشد. صاحبان پلتفرم‌های ارائه دهنده اپلیکیشن‌های مورد نیاز کاربران و سایت‌های فروش کالا نیز تصمیم گرفتند با ایجاد امکاناتی که برای‌شان مقدور بود، موانعی که سر راه شهروندان بود را مرتفع کنند.

سهم پرداختی بازی‌ساز‌ها نصف شد

بر اساس گزارشی که مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک)، منتشر کرده است، در سال ۹۸، بازیکن‌های ایرانی (گیمرها) ۱۳۱ میلیارد تومان برای خرید نرم‌افزار بازی هزینه کرده‌اند که از این میزان ۲۱ میلیارد تومان خرج بازی‌های بومی شده است. بر اساس آمار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در کشور ۳۲ میلیون گیمر وجود دارد که ۹۲ درصد از آن‌ها از گوشی هوشمند به عنوان پلتفرم اصلی استفاده می‌کنند.

ابتدای امسال «کافه بازار» به عنوان تنها پلتفرم ایرانی برای فروش و ارائه بازی‌های موبایلی اندروید، برای رونق بخشیدن به کسب و کار بازی‌سازها، تصمیم گرفت ۱۵ درصد از سود خود را کاهش دهد. این کار با هدف حمایت از صنعت و کمک به رشد توسعه‌دهنده‌ها، انجام خواهد شد و به واسطه آن بازار سهم خود از فروش تا سقف سالانه ده میلیارد ریال از هر توسعه‌دهنده را نصف می‌کند.

به این صورت که سهم این پلتفرم از فروش اولین ده میلیارد ریال هر توسعه‌دهنده در سال از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب، در سال ۱۴۰۰ کمیسیون پرداخت‌شده از سوی ۹۹ درصد توسعه‌دهندگان نصف خواهد شد.

در گذشته بازی‌ساز‌ها برای فروش یک میلیارد تومانی خود باید ۳۰۰ میلیون به بازار سهم پرداخت می‌کردند، اما اکنون این سهم نصف شده است و می‌تواند برای بازی‌ساز‌های نوپایی که وارد این عرصه شده‌اند رقم قابل توجهی باشد.

«مهدی امیری» مدیرعامل این‌مجموعه که ۴۵ میلیون کاربر فعال دارد، در این باره گفت: بازار در قالب میزبان برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی مسئولیت و مأموریت خود را کمک به توسعه‌دهنده و رشد صنعت اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایل می‌داند و بر این باور است که با کمک به توسعه‌دهنده، مسئولیتی را که در قبال کاربر‌ها دارد به جا می‌آورد. امیدواریم این تصمیم، به‌ویژه برای توسعه‌دهندگانی که در مراحل اولیه رشد خود هستند و به منابع بیشتری برای سرمایه‌گذاری و خلاقیت و بودجه جهت رساندن محصول خود به دست کاربران ایرانی نیاز دارند، مفید باشد.

فرصتی برای خدمت به کسب و کار‌های محلی

یک پلتفرم فروش اینترنتی کالا نیز در این بین دست به اقدام جالبی زده است که روستاییان می‌توانند بدون واسطه محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند. «افشین خاکی» مدیر پروژه کارآفرینی بومی این پلتفرم با هدف توسعه کسب و کار‌های بومی و محلی درباره این امکان تازه به ایرنا گفت: هدف ما در این پروژه، این است که کسب‌وکار‌های خرد، محلی، کوچک، روستایی و خانگی که در شهر‌ها و روستا‌های کوچک مستقر هستند بتواند با توجه به پتانسیلی در فضای مجازی وجود دارد، محصولات خود را به فروش برسانند.


بیشتربخوانید:کالاهای اساسی را اینترنتی نخرید


وی افزود: معمولا تولیدکنندگان خانگی خوراکی، صنایع دستی و محصولاتی که به صورت غیر صنعتی تولید می‌کنند و معمولا از کیفیت برخوردار هستند و برای سلامتی ضرر کمتری دارند را با قیمت بسیار اندک به واسطه‌ها می‌فروشند و همین مسئله باعث شده گاهی حتی در تامین هزینه‌های زندگی خود هم بمانند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با این امکان تازه، فضایی را در اختیار تولیدکنندگان کوچک محلی قرار بدهیم تا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر