مدیر عامل بیمه امید در گفتوگو با اقتصاد۲۴ پاسخ داد؛
چرا مردم به استارت آپ های بیمه ای اعتماد نمیکنند؟
یک فعال در صنعت بیمه گفت: استارت آپ ها هیچ وقت نمی توانند مردم را ملزم به خرید اینترنتی بیمه نامه از نمایندگان شرکت های بیمه کنند که این امر به سلب اعتماد آنها نسبت به خریدهای اینترنتی بازمی گردد.
سحر گلیزاده، اقتصاد24 - بر اساس آمارهای ارائه شده سهم استارت آپ های بیمه ای در کشور تنها یک درصد است که این رقم با توجه به ورود جوامع به عصر مدرن امروز، بسیار ناچیز بشمار می آید.
اما چه عوامل باعث سهم پایین استارت آپ های بیمه ای در صنعت بیمه کشور شده است؟ آیا مردم ایران هنوز با عصر تکنولوژی خو نگرفته اند یا کلاهبرداری ها و سوءاستفاده های مطرح در خریدهای آنلاین آنها را محافظ کرده است تا حاضر شوند به خود زحمت دهند و مسافتی را تا نماینده شرکت بیمه مستقر در کوچه و خیابان طی کنند و به صورت حضوری اقدام به خرید بیمه نامه کنند؟
اگرچه صنعت بیمه و متولی آن یعنی بانک مرکزی بارها چراغ سبز خود را برای توسعه فعالیت استارت آپ های بیمه ای در کشور نشان داده است اما عدم اقبال عمومی به این استارت آپ ها ریشه در خیلی از مسائل دارد.
صنعت بیمه یک حوزه بزرگ و مهم در اقتصاد کشور است که هنوز به طور جدی با فضای مجازی درگیر نشده است. بیمه مرکزی به عنوان نهادی که ناظر بر کل فضای بیمهای کشور است حالا ظاهرا عزم خود را جزم کرده است تا صنعت بیمه را با کمک ابزارهای مدرن ارتباطی به طور جدیتری وارد فضای رقابتی کند.
در همین رابطه علی اکبر اکرامی عضو هیات مدیره و مدیر عامل بیمه امید در خصوص فعالیت استارت آپ های بیمه ای در کشور به خبرنگار اقتصاد 24 گفت: اگر از هر ابزاری برای توسعه فرهنگ بیمه و رواج فروش بیمه نامه در کشور استفاده شود در ضریب نفوذ بیمه بسیار تاثیرگذار است و باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور می شود.
وی خاطرنشان کرد: برای راه اندازی و استفاده مردم از این استارت آپ های بیمه ای ، باید زیرساخت های فنی آن به درستی مهیا شود.
مدیر عامل بیمه امید عنوان کرد: عدم اعتماد مردم به استارت آپ های بیمه ای در کشور باعث شده است مردم خرید بیمه نامه حضوری را به غیر حضوری ترجیح دهند.
اکرامی با بیان اینکه استارت آپ های بیمه ای به شرکت های بیمه و نمایندگان بیمه آسیبی وارد نمی کند، اظهار کرد: استارت آپ ها هیچ وقت نمی توانند مردم را ملزم به خرید اینترنتی بیمه نامه از نمایندگان شرکت های بیمه کنند که این امر به سلب اعتماد آنها نسبت به خریدهای اینترنتی بازمی گردد، زیرا اگر تجربه نکرده باشند حتما اخبار مربوط به کلاهبرداری از طریق اینگونه خریدها را دنبال کرده اند.
وی در پایان توسعه و بهروز بودن محصولات صنعت بیمه را از جمله الزامات رشد استارت آپ های بیمه ای در کشور عنوان کرد و گفت: با بهروز بودن و تنوع محصولات بیمه ای می توان به افزایش ضریب نفوذ بیمه در ایران از طریق خرید آنلاین بیمه نامه امیدوار بود.