تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است/ بیمه‌گرانی که اعتقادی به تبلیغات ندارند

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 97 شرکت‌های مورد بررسی در جامعة آماری حدود 86 میلیارد تومان در زمینة تبلیغات و بازاریابی هزینه کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 43 درصد رشد داشته است.
بیمه
سحر گلی‌زاده، اقتصاد24 - ضریب نفوذ بیمه در ایران نسبت به کشورهای شاخص و حتی متوسط جهانی در صنعت بیمه، رقم قابل توجهی است. ضریب نفوذ بیمه در هلند به جز سال ۲۰۱۷ که به رقم ۹.۶ درصد رسیده است، پیوسته بیش از ۱۰ درصد بوده و این ضریب در آمریکا نیز در مرز ۸ درصد در نوسان است. همچنین متوسط ضریب نفوذ بیمه در جهان نیز در سال های اخیر در حدود ۶ درصد بوده است. اما ضریب نفوذ بیمه در ایران طی سال‌های مورد بررسی اگرچه با افزایش 2 برابری مواجه شده اما همچنان پایین است.

پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران عوامل مختلفی دارد از فرهنگ عامه مردم و عدم اعتقادشان به بیمه گرفته تا ضعف شرکت‌های بیمه در افزایش این ضریب. یکی از ضعف های شرکت های بیمه به عدم برنامه ریزی و سرمایه گذاری آنها در بحث تبلیغات و اطلاع رسانی محصولات و خدماتشان است. آمارها نشان می دهد شرکت های بیمه کمتر از دو درصد درآمدهای خود را به بحث تبلیغات اختصاص داده اند و این مسئله حاکی از آن است که مدیران صنعت بیمه اعتقادی به تبلیغات ندارند و هزینه های مربوط به آن را هزینه می دانند تا فایده.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 97 شرکت‌های مورد بررسی در جامعه آماری حدود 86 میلیارد تومان در زمینه تبلیغات و بازاریابی هزینه کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 43 درصد رشد داشته است. در این میان شرکت بیمه آسیا با بیش از 10 میلیارد تومان، بیشترین هزینه تبلیغات و بازاریابی را داشت. شرکت‌های بیمه سرمد، کوثر، سامان و البرز نیز رتبه‌های بعدی از لحاظ تبلیغات و بازاریابی را در اختیار دارند.

در این میان شرکت‌های نوپایی مثل بیمه زندگی خاورمیانه و بیمه حکمت صبا پیشتاز سایر شرکت‌ها بودند به گونه‌ای که نسبتِ هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی به درآمد حق بیمه در این شرکت‌ها به ترتیب 2/3 و 2/2 درصد بود.





اما چرا ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است و مدیران صنعت بیمه کمترین توجه را به بحث تبلیغات و اطلاع رسانی دارند. آیا در کشورهای شاخص و حتی متوسط جهان هم میزان تبلیغات و اطلاع رسانی به این میزان پایین است؟

در کشوری که ضریب نفوذ بیمه به قدرت خرید مردم بستگی دارد، با تبلیغات مشکلی حل نمی شود


در همین رابطه عزیز اله بیات کارشناس بیمه به خبرنگار اقتصاد24 گفت: در کشورهای پیشرفته مردم درگیر نیازهای اولیه خود نیستند و می توانند به نیازهای ثانویه خود فکر کنند به همین دلیل است که ضریب نفوذ بیمه در آن کشورها بالاست. در کشورهایی مانند سوئد و نروژ که مردم به فکر تامین رفاه خود هستند ضریب نفوذ بسیار بالاست اما در کشوری که مردم با نیازهای اولیه خود دست و پنجه نرم می کنند هیچوقت به نیازهای ثانویه خود فکر نمی کنند.

وی افزود: بسیاری از مردم ایران، نیازهای اساسی دارند که در مقابل آنها بیمه جزو نیاز ثانویه محسوب می شود. در این شرایط مردم فقط توان گرفتن بیمه اجباری را دارند اما بسیاری از مردم توان خرید همان بیمه های اجباری را هم ندارند و خود را در معرض خطرات گوناگون قرار می دهند.

این کارشناس بیمه با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در ایران، به قدرت خرید مردم برمی گردد و برای عده‌ای کالای لوکس محسوب می شود، به خبرنگار اقتصاد 24 گفت: ضریب نفوذ بیمه در ایران، به قدرت خرید مردم برمی گردد و مردم درآمد خود را صرف خرج و مخارج زندگی خود می کنند و دیگر پولی برای پرداخت بیمه نامه ندارند. تا نیاز های اساس مردم در گام اول حل نشود، به نیازهای ثانویه خود فکر نمی کنند و ضریب نفوذ بیمه همچنان پایین است.

عزیز اله بیات بیان کرد: در کشوری که ضریب نفوذ بیمه به قدرت خرید و سطح درآمد مردم بستگی دارد، با تبلیغات و بازاریابی مشکلی حل نمی شود.

علیرضا رنجبر عضو شورای فنی بیمه دانا و کارشناس رسمی دادگستری در رشته بیمه نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد24 ضمن تایید اظهارات بیات گفت: با وجود هزینه های انجام شده در سال ۹۷ و سال های قبل‌تر در شرکت‌های دولتی و خصوصی جهت تبلیغات، ضریب نفوذ بیمه(نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی) رابطه مستقیمی با درجه توسعه یافتگی کشور در تمام زمینه ها دارد.

وی افزود: با بررسی های انجام شده می توان به تعدادی از آنها شامل عدم فرهنگ سازی مناسب توسط خانواده، سیستم آموزشی و...، سطح درآمد و رفاه عموم مردم و خانواده، عدم ویژگی ملموس خدمت بیمه نسبت به سایر خدمات و کالاها، عدم ارائه محصولات جدید بیمه ای متناسب با نیازها جامعه امروزی، تحریم ها و اثرات آن در تمام بخش ها (ورود دانش، رقابت و...) و در آخر هدفمند نبودن هزینه های انجام شده بابت تبلیغات اشاره کرد که این امر خود باعث ورود شرکت ها به جنگ قیمت برای حفظ سهم بازار شده است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری