اقتصاد24- نوراله بیرانوند با اشاره به اینکه در بازار سرمایه ابزارهای متنوعی برای تامین مالی پروژههای ریلی وجود دارد گفت: در این زمینه قرارداد کلی با سازمان بورس وجود دارد تا برحسب شرایط هر پروژه بتوان ابزارهای بورسی را با پروژه راهآهن همراستا کرده و به فراخور زمان و پروژهها از این ابزار استفاده کرد.
وی افزود: یکی از ابزارها انتشار اوراق است که توسط شرکتهای ریلی در حال انجام بوده و راه آهن در فراهم کردن شرایط اقتصادی شدن این پروژهها نقش مهمی دارد. کار اصلی این است که شرکتها در وضعیت مناسبی قرار گیرد تا صورتهای مالی آنها مثبت شود و در ادامه بتوانند سهام را عرضه کنند که بصورت تدریجی در حال انجام است.
این مقام مسئول ادامه داد: مسئله دوم استفاده از ابزارهای بدهی تحت عنوان اوراق بدهی، استثنا و... است که عملیاتی و چهار پروژه بزرگ از محل این ابزارها تامین مالی شده است. طراحی و آماده سازی ابزارها کار بسیار پیچیدهای است که توسط شرکتهای تامین سرمایه، سرمایهگذاران و راه آهن انجام شده است.
بیرانوند اضافه کرد: صندوق پروژه ابزار دیگری است که راه آهن به دنبال آن بود و موافقت اصولی را هم گرفت، اما این ابزار به دلیل انصراف سرمایه گذاران در استفاده از این ابزار که بازدهی اقتصادی را نمیتوانست فراهم کند و ریسکهایی را به همراه داشت، عملیاتی نشد. اکنون راه آهن به دنبال استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ مبنی بر فراهم کردن بازدهی مناسب برای بهره گیری از صندوق پروژه جهت اجرای طرحها است. طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، افرادی که در راه آهن صرفه جویی میکنند میتوانند صرفه جویی ناشی از مصرف سوخت را دریافت کنند که به ازای هر تن کیلومتر ۱.۲ سنت دلار پرداخت میشود. این ماده باعث شده بهره وری راه آهن حداقل ۲ برابر شود.