اقتصاد ۲۴ - طبق تحقیقات انجام شده توسط گروه ارائه دهنده بینش خدمات مالی، ۷۱ درصد از مشتریان بانکها درسطح جهان ازکانالهای دیجیتال بانکی استفاده میکنند.
حال آنکه این میزان نسبت به آمارسال گذشته سه درصد افزایش داشته است.
ناگفته پیداست که به تنهایی عامل شیوع کرونا باعث افزایش اقبال عمومی به انجام تراکنشهای مالی به صورت دیجیتال نبوده بلکه به آن، سرعت بخشیده است.
طبق اطلاعات مالی انگلستان، تنها ۲۳ درصد از کل خریدهای انجام شده درسال ۲۰۱۹ شامل پول نقد بوده و ۷۰ درصد از مردم درسال گذشته به صورت آنلاین خرید کرده اند.
بیشتر بخوانید: ورود بزرگترین بانک آمریکایی به بازار رمزارزها
همچنین یو. کی فایننس انتظار داردکه تا سال ۲۰۲۸ فقط ۹ درصد پرداختها در انگلیس با استفاده از ارز فیزیکی انجام شود.
هرچندکه با کمرنگتر شدن کووید، بازهم انسانها در لحظات مهم زندگی نیازبه مراجعه به شعب بانکهاخواهند داشت.
درمواقعی مثل اعزام فرزندان توسط والدین به خارج ازکشور برای ادامه تحصیل و همچنین اقدامات مهم دیگری مثل خرید خانه یا انتقال داراییهای خود به نسل بعد.
احتمالا بازگشت به حالت عادی را با مراجعه مشتریان به شعب تجربه خواهیم کرد.
البته احتمال دارد افراد مایل باشند بخشی از این امور را از طریق کنفرانس ویدیویی هم انجام دهند.
افزایش میزان روی آوردن مشتریان به حوزه دیجیتال باعث ایجاد مشارکت بین بانکهای رقیب و همچنین میان بانکها و خرده فروشان آنلاین خواهد شد.
به طور کلی در آینده نزدیک، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل دادهها زمینههای اصلی برای سرمایه گذاری درقالب ظرفیتهای دیجیتال خواهد بود.
بانکهایی مانند اچ. اس. بی. سی، مسیرهای انسانی و دیجیتال را با هم ادغام میکنند تا بتوانند سریعتر و با هزینه کمتری به مشتریان کمک کنند.
به عنوان مثال، مشتریان میتوانند مکالمهای را در یک نرم افزار تلفن همراه با یک ربات آغاز کنندکه توانایی پاسخگویی سریع به سوالات ساده را دارد.
اما مشتریان جهت مطرح کردن سوالات پیچیدهتر به همکاران خط مقدم متصل خواهند شد.
با محبوبیت روز افزان خدمات بانکی ۲۴ ساعته که در ۷ روز هفته ارائه میشود، بانکداری مکالمهای که شامل رباتهای چت هوش مصنوعی است، بانکها میتوانند سریعتر و موثرتر با مشتریان درارتباط قرار بگیرند.
دربانک اچ. اس. بی. سی طی سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۰ میلیون مکالمه (چت) به صورت برخط انجام شده و بانک انتظار دارد تا سال ۲۰۲۴ به رقم ماهانه ۱۰ میلیون چت برسد.
هرچندکه برخی ازبخشهای صنایع خدماتی نظیربانکداری تغییرخواهدکرد، اما بی تردید، روند فعالیت انسانها همچنان پابرجا خواهد ماند.