تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

سازمان تامین اجتماعی چند نفر مستمری بگیر دارد؟ + جداول آماری

این روز‌ها که هنوز بحث مطالبات صنفی کارگران بازنشسته مطرح است و از گوشه و کنار گاه و بیگاه صدای اعتراضاتی از این دست به گوش می‌رسد. دانستن اینکه سازمان تامین اجتماعی دقیقا به چند نفر مستمری پرداخت می‌کند خالی از فایده نیست.

اقتصاد۲۴ - محض یادآوری در یک سال گذشته از نحوه افزایش سالانه مستمری‌ها و اجرای مقررات متناسب سازی تا پاسخگویی به نیاز‌های درمانی مستمریبگیران سازمان تامین اجتماعی همواره منشاء مناقشه، اعتراض و اختلاف بوده است و برای همین دانستن اینکه سازمان تامین اجتماعی به چند نفر خدمات بازنشستگی ارائه می‌کند مهم و حائز اهمیت است.

جدیدترین داده‌های رسمی نشان می‌دهد که در پایان سال ۹۹ جمعیت مستمری بیگیران سازمان تامین اجتماعی با رشدی شش درصدی به عدد ۳.۳ میلیون نفر رسیده است. به تازگی مرکز فناوری آمار و اطلاعات ومحاسبات سازمان تامین اجتماعی آمار به روز شده مربوط به جمعیت بیمه شدگان مستمری بگیر این سازمان را منتشر کرده است.

این آمار بیانگر رشد هفت درصدی مجمع بیمه شدگانی است که به عنوان بازنشسته، از کار افتاده و بازماندگان فوت شده هم اکنون در فهرست مستمریبگیران سازمان تامین اجتماعی قرار دارند. بدیهی است که در محاسبه این آمار بیمه شدگان غیر مستمری بگیر یعنی گروه‌های شاغلان بیمه پرداز و بیکاران مقرری بیگر لحاظ نشده باشند.

براساس این آمار به روز شده تا پایان اسفند ماه سال ۹۹ سازمان تامین اجتماعی به ترتیب به بیش از ۲.۲ میلیون بازنشسته، ۹۵۹ هزار بازمانده فوت شده و ۱۴۱ هزار از کارافتاده مستمری پرداخت کرده است.


بیشتر بخوانید: کارگران بازنشسته چرا تجمع می کنند؟


بنابر ادعای مرکز مدیریت آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین اجتماعی در دو گروه بازنشستگان و فوت شدگان تعداد بیمه شدگان مستمری بگیر رشدی ۶ درصدی را در سال ۹۹ پشت سرگذاشته است، اما در مورد گروه از کار افتادگان عدد مستمری بیگیران به میزان ۲- درصد کاهش یافته است.


بیشتر بخوانید: سازمان تامین اجتماعی چقدر بیمه‌پرداز دارد؟ + جداول آماری


سازمان تامین اجتماعی مدعی است که کاهش جمعیت بیمه شدگان از کارافتاده به دلایل مختلفی از جمله شیوع بیماری کرونا و کاهش مراجعات به کمیسیون‌های پزشکی، راه اندازی سیستم متمرکز و تبدیل وضعیت شماری از بیمه شدگان به فوت و بازنشستگی باز می‌گردد.

همچنین نمودار‌های مربوط به آمار‌های تفکیک شده ماهیانه برقراری مستمری بیگیران سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که در رابطه با با برقراری مستمری بازنشستگی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۹۹ به ترتیب کمترین و بیشترین موارد برقراری پرداخت مستمری صورت گرفته است؛ این آمار به همین ترتیب برای سال ۹۸ مربوط به ماه‌های شهریور و اردیبهشت بوده است.

درخصوص برقراری مستمری ازکارافتادگی، اما کمترین و بیشترین موارد برقراری مستمری سال ۹۹ به ترتیب مربوط به ماه‌های خرداد و مرداد بوده است؛ آماری که برای سال ۹۸ به ترتیب به ماه‌های فروردین و دی تعلق داشته است.

در رابطه با برقراری مستمری بازماندگان بیمه شدگان فوتی نیز طبق این داده‌ها در فروردین و تیرماه سال ۹۹ به ترتیب کمترین و بیشترین موارد ثبت شده است؛ آماری که در بیلان کاری سال ۹۸ به ترتیب به ماه‌های خرداد و اردیبهشت مربوط می‌شود.

ارسال نظر