تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
اقتصاد24 گزارش می‌دهد:

کارفرمای شرکت واحد: بازبینی طبقه‌بندی مشاغل تا پایان سال/ نهاد صنفی کارگران: دلیلی برای روز تاخیر هم وجود ندارد

هفته گذشته شماری از کارگران شرکت واحد با تجمع در مقابل شورای شهر تهران خواستار بازبینی در طرح طبقه بندی مشاغل خود شدند. مدیریت این شرکت در واکنش وعده انجام این کار را برای پایان سال داده است در مقابل، اما نهاد صنفی کارگران شرکت واحد مدعی است که این اتفاق باید از ابتدای سال جاری رخ می‌داد.

اقتصاد۲۴- به فاصله سه روز از برپایی تجمع گروهی از کارگران شرکت واحد در مقابل شورای شهر تهران و پیگیری آن‌ها برای مورد بازنگری قرارگرفتن طرح طبقه بندی مشاغل این سازمان، مدیرعامل شرکت واحد‌ها اعلام کرد که براساس مجوز‌های صادر شده هم اکنون بازنگری این طرح در دستور کار قرار دارد و تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

از آنجا که از این صحبت‌های مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه این مفهوم متبادر می‌شود که به رغم شرایط دشوار معیشتی، کارگران شاغل در شرکت واحد باید دست کم تا ۱۰ ماه دیگر منتظر فراهم شدن مقدمات نهایی برای تامین اعتبار و افزایش مزایای مربوط به طرح طبقه بندی مشاغل خود بمانند، شورای اسلامی شرکت واحد در مقام نهاد صنفی کارگری این مجموعه نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و یادآور شد در شرایطی که حقوق و مزایای کارمندان این مجموعه به راحتی مورد بازبینی و افزایش قرار می‌گیرد دلیل موجهی برای موکول کردن بازبینی طرح طبقه بندی مشاغل و به تاخیر انداختن حتی برای یک روز وجود ندارد.

در بخشی از اطلاعیه مربوط به شورای اسلامی کار شرکت واحد آمده است: در حالی که مدیران شهرداری تهران پس از اخذ مجوز‌های لازم از سوی شورای اداری استخدامی شهرداری تهران و کشور و پس از مصوبه هیات محترم وزیران، از اسفندماه ۱۳۹۸ لغایت شهریور ماه ۱۳۹۹ در سه مرحله حقوق مدیران و کارمندان خود را (به استثنای افزایش سالیانه) ترمیم و در حداقل زمان ممکن عملیاتی و اجرایی کرده اند، متاسفانه تاکنون تصمیم قطعی برای همسان سازی حقوق و مزایای کارگران شهرداری تهران اتخاذ ننموده اند.


بیشتر بخوانید: تجمع کارگران شرکت واحد مقابل شورای شهر تهران


به گزارش اقتصاد۲۴ از میانه دهه ۸۰ به این سو دو جریان صنفی جدا از یکدیگر در مجموعه شرکت واحد شکل گرفته است؛ یکی نهاد رسمی شورای اسلامی کار است و دیگر تشکل مستقلی که خواست بازگشایی مجدد سندیکای کارگری شرکت واحد است؛ باوجود تقابلی که میان این تشکل وجود دارد، اما در برخی موضوعات مثل بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل نوعی فهم و منطق مشترک از سوی هر دو تشکل مدعی در رابطه با پیگیری مطالبات صنفی کارگران شرکت واحد به چشم می‌خورد.

به صورت مشخص در بحث بازبینی طرح طبقه بندی مشاغل اقداماتی از سوی فعالان هر دو طیف برای مراجعه به شهرداری تهران و شورای اسلامی پایتخت صورت گرفته است.

صرفه نظر از پیگیری‌های که تا به امروز سندیکای کارگری شرکت واحد مدعی انجام آن برای بازبینی طرح طبقه بندی مشاغل هستند، شورای اسلامی کار شرکت واحد نیز مدعی است که بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل کارگران این شرکت یکی از اقداماتی است که براساس مجوز‌های صادر باید به منظور همسان سازی حقوق کارگران و کارمندان شاغل در شرکت واحد انجام شود؛ این اتفاقی بود که می‌بایست از ابتدای سال ۱۴۰۰ و در قالب افزایش دست کم ۲۰ درصدی مزد و مزایا صورت می‌گرفت.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه مانند سایر موسسات وابسته به شهرداری تهران ماهیت حقوقی دولتی دارند و برای همین در بخش‌های مختلف آن گروه‌های کارگر و کارمند در کنار هم مشغول فعالیت هستند.

به باور نهاد صنفی رسمی شرکت واحد با وجود همه حسن نیت‌هایی که تاکنون در رویکرد مدیران کنونی شهرداری تهران و به ویژه شرکت واحد وجود دارد؛ این نگرانی هم وجود دارد که مبادا اجرای مصوبه مربوط به بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل کارگران شرکت واحد در سایه انتخابات پیشروی شورای شهر تهران و تغییرات احتمالی مدیران شهری به تاخیر بیفتد.

طرح طبقه بندی مشاغل که مقررات آن منبعث از قانون کار است یکی از راه‌های افزایش درآمد مزدی کارگران شاغل در کارگاه‌های بزرگ محسوب می‌شود؛ به موجب این طرح افراد شاغل در قسمت‌های مختلف حسب سابقه، تخصص، تجربه و آموزش‌های سپری شده واجد دریافت امتیازاتی خواهند بود که در نهایت به اختلاف مشهود دستمزدشان با حداقل دستمزد تعیین شده منجر خواهد شد.

ارسال نظر