تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
جزییات پیشنهاد خودروسازان برای قیمت‌گذاری

صنعت خودرو در حال آب شدن است

  مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: برعکس اتفاقی که در دنیا می‌افتد و خودروسازان دنیا خود را تجهیز می‌کنند، صنعت خودرو در کشور در حال آب شدن است و فعالیت‌ها توسعه‌ای خودروسازی خود را فدا می‌کنیم. فروش کالا به حداقل قیمت تمام شده حق هر بنگاه اقتصادی است که متاسفانه نادیده گرفته شد.

اقتصاد۲۴- سهیل معمارباشی در مورد پیشنهاد خودروسازان برای قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: پیشنهاد خودروسازان همان پیشنهادی است که وزارت صمت در بسته جهش تولیدی خود در سال گذشته ارائه داد. حداقل درخواست این است که خودرو‌ها به دو دسته تقسیم شوند؛ یک دسته خودرو‌هایی که مصرف عامه و تیراژ بالا دارند باشد که این دسته را کماکان شورای رقابت قیمت گذاری کند و زیان آن نیز مورد قبول شرکت‌های خودروسازی قرار می‌گیرد و بر اساس برنامه اعلامی تولید و عرضه می‌کنند.

دسته دیگر خودرو‌هایی که بخش خاصی از بازار را مورد هدف قرار می‌دهند و قیمت بالاتری دارند که هیئت مدیره شرکت‌ها به استناد ضوابط قیمت‌گذاری هیئت تعیین و تثبیت، قیمت را مشخص کنند و در بازار به فروش برسانند.

وی افزود: خودروسازان از این طریق می‌توانند بخشی از زیان خودرو‌های عمومی خود را پوشش دهند. با احتساب‌هایی که سال گذشته داشتیم نمی‌توانستند با این کار همه زیان را پوشش دهند، ولی تا حد زیادی می‌تواند این کار را کند. این طرح هرگز اجرایی نشد و الان درخواست خودروسازان این است که این اتفاق رخ دهد.


بیشتربخوانید:آزادسازی واردات خودرو در دولت سیزدهم/ ممنوعیت واردات خودرو روی موج سیاست


معمارباشی تصریح کرد: البته شرکت‌های خودروساز نباید محصولات خود را با زیان بفروشند. هیچ یک از محصولات شرکت خودروسازی نباید با زیان به فروش برسد، ما باید این موضوع را باید بپذیریم که در شرایطی تولید می‌کنیم که قیمت مواد اولیه افزایش قیمت پیدا کرده و متناسب با این افزایش قیمت مواد اولیه مانند ورق، پتروشیمی، فولاد‌های آلیاژی و موارد دیگر باید خودرو هم افزایش قیمت پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: هر خودرویی که قیمت آن براساس تصمیم شورای رقابتی باشد حتما تامین منابع مالی برای زنجیره تامین این بخش از خودرو‌ها دچار اشکال خواهد شد چراکه به هر ترتیب خودرو زیان‌ده است. به تبع این موضوع تامین‌کنندگان قطعات خودرو‌ها نمی‌توانند پول قطعات خود را به موقع دریافت کنند. این موضوع بر کیفیت قطعات تاثیر خواهد گذاشت و تیراژ تولید کاهش یافت؛ بنابراین فضای کسب‌وکار اجازه تولید خودروی با کیفیت و در تیراژ متناسب و مورد نیاز بازار را به خودروساز نخواهند داد. خودروساز‌ها به میزانی که پول دریافت می‌کنند به کیفیت خواهند پرداخت؛ این‌ها واقعیت‌های فضای کسب و کار است.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان کرد: لذا پیشنهاد ما این است که شرکت‌های خودروساز، با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه بتوانند محصولات خود را افزایش بدهند و خودرو را دست کم با قیمت تمام شده به بازار عرضه کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد امکان عملی شدن این طرح گفت: اینکه چقدر این پیشنهاد امکان عملی شدن دارد به این بستگی دارد که تصمیم‌گیرندگان چقدر در این مورد جدی باشند. برعکس اتفاقی که در دنیا می‌افتد و خودروسازان دنیا خود را تجهیز می‌کنند، صنعت خودرو در کشور در حال آب شدن است و فعالیت‌ها توسعه‌ای خودروسازی خود را فدا می‌کنیم. فروش کالا به حداقل قیمت تمام شده حق هر بنگاه اقتصادی است که متاسفانه نادیده گرفته شد.

وی تصریح کرد: اگر در این مورد فکر جدی نشود، هیچ گریزی از اینکه صنعت خودرو آسیب جدی ببیند نیست. احتمال تعطیلی گسترده خودروسازان به هیچ وجه بعید نیست. ما در جلسات مختلف این نکات را یادآور شدیم، اما بحث‌های دیگری مطرح است که با وجود آنکه درست است، اما به نظر می‌رسد الان زمان آن نیست. برای مثال اینکه خودرو بنزین کمی مصرف کند؛ موضوعاتی هستند که در طی زمان باید برنامه‌ریزی کرد، اما آنچه الان برای خودروسازان واجب است تکلیف قیمت خودرو‌ها مشخص شود. اگر این مشخص نشود عقبگرد بسیار زیادی در صنعت خودرو خواهیم داشت، همین اتفاق به صورت تدریجی در حال رخ دادن است. امیدوار هستیم که برای تعیین درست قیمت فروش خودرو گرفته شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظر