تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
تولید ۶۰۰ هزار تن پیاز مازاد در سال جاری

فساد بخشی از پیاز‌های خریداری شده اجتناب‌ناپذیر است

مدیرکل خرید و فروش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تاکید براینکه فساد بخشی از پیاز‌های خریداری شده از کشاورزان اجتناب ناپذیر است، افزود: در تمام دنیا برای حمایت از کشاورزان که ضامن تامین امنیت غذایی کشور هستند بهای زیادی داده می‌شود، حتی اگر این بها از بین رفتن بخشی از محصول باشد.

اقتصاد۲۴- رامین گیلاشاهی با اشاره به شرایط نامساعد کشاورزان پیازکار در برخی از مناطق جنوبی کشور، اظهار کرد: افزایش بی‌برنامه سطح زیر کشت پیاز از سوی کشاورزان در سال جاری، موجب مازاد ۶۰۰ هزار تنی تولید شد.

وی ادامه داد: مازاد تولید افت قیمت پیاز به زیر هزینه تمام شده را به دنبال داشت و کشاورزان را با زیان روبه‌رو کرد.

به گفته گیلاشاهی؛ سازمان تعاون روستایی با هدف حمایت از کشاورزان به خرید تضمینی ورود و بیش از ۶۹ هزار تن پیاز را تا پایان اردیبهشت از آن‌ها تحویل گرفت.

وی ادامه داد: ورود به خرید تضمینی سازمان تعاون روستایی، قیمت پیاز را در بازار متعادل کرد و اکنون قیمت این محصول در بازار در سطحی قرار دارد که هم از زیان کشاورزان جلوگیری می‌کند و هم تامین کننده منافع مصرف‌کنندگان است.

گیلاشاهی در واکنش به خبر‌های منتشر شده درباره فساد پیاز‌های خریداری شده در برخی از انبار‌های تعاون روستایی، اظهار کرد: در تمام دنیا برای حمایت از کشاورزان که ضامن تامین امنیت غذایی کشور هستند بهای زیادی داده می‌شود، حتی اگر این بها از بین رفتن بخشی از محصول باشد.


بیشتربخوانید:تورم محصولات کشاورزی اعلام شد


وی تصریح کرد: ضایعات محصول در برنامه‌های حمایتی از کشاورزان یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

گیلاشاهی با تاکید بر اینکه رقم کشت شده در برخی مناطق نیز کیفی نبوده است، افزود: کشاورزان در برخی مناطق اقدام به کشت بذر ارقامی از پیاز کردند که خارج از توصیه جهادکشاورزی بوده و این امر خود بر کاهش کیفیت محصول و غیرقابل انبار شدن آن‌ها و فسادشان اثر گذاشته است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که سازمان تعاون روستایی در مناطق مورد بحث امکانات لازم برای حفظ کیفیت و سلامت این حجم از پیاز را نداشته است.

گیلاشاهی یادآور شد: کارگروه‌های استانی این اختیار را دارند که برای پیاز‌های مانده در انبار‌ها قبل از فساد بیشتر، تصمیم مقتضی بگیرند.

منبع: ایلنا
ارسال نظر