اقتصاد۲۴- هرچند فصل جابجاییها در سال ۱۴۰۰ خیلی پُررونق نیست، اما پایتخت نشینان همچنان از فضای حمل و نقل کالای شهری دور نمانده اند. هر چند جابجایی مستأجران حال و هوای سالهای گذشته را ندارد، اما انتقاد به وضعیت حمل و نقل کالای شهری ادامه دارد.
حسین زندی رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای شهری تهران درگفت وگو با اقتصاد ۲۴ گفت: امسال نیز مانند سال گذشته وبا توجه به ادامه شیوع کرونا موجران و مستأجران با توافق یکدیگر هیچ اقدامی جهت جابجایی محل سکونت و یا محل کار (واحدهای صنفی) ندارند.
وی تصریح داشت: رکود در بازار مسکن باعث تعطیلی ۸۰ درصد از بنگاههای حمل و نقل کالای شهری شده است. هرساله خردادماه و تیرماه پیک کاری نقل و انتقالات است و اکنون در آستانه فصل جا به جاییها نمیتوان چشم انداز خوبی برای رونق فعالیت صنف متصورشد.
زندی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۹ تا کنون فصل جابجایی دیگر معنا ندارد. تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا و همچنین هماهنگی مالکان و مستأجران شرایط واحدهای صنفی این رسته شغلی را به خطر انداخته است.
این فعال صنفی در پاسخ به اینکه در سال ۱۴۰۰ فعالیت و خدمات رسانی این رسته شغلی افزایش قیمت داشته است؟ گفت: طی دو سال گذشته تا کنون خدمات این بخش علی رغم افزایش سایر هزینههای جانبی هیچ افزایش قیمتی نداشته وواحدهای صنفی این رسته طبق قیمت مصوب گذشته فعالیت دارند.
زندی تأکیدداشت: در سال جاری با توجه به رکود صنفی و تورم کشور هزینه خدمات در این صنف افزایش نداشته وخدمات رسانی به شهروندان با تعرفه سال گذشته ادامه دارد.
وی ادامه داد: طبق اعلام به اتاق اصناف، خدمات خودروهای معمولی حمل بار به مدت سه ساعت ۲۷۰ هزار تومان و هر کارگرجهت حمل اسباب و اثاثیه معمولی از طبقه همکف به همکف نیز به مدت سه ساعت ۹۰ هزار تومان درخواست شده است.
زندی تصریح داشت: البته برای خودروهای بزرگتر هر سه ساعت حمل بار تا ۳۰۰ هزار تومان نیز محاسبه میشود و کارگر برای حمل جهت طبقههای بالاساعتی ۲۰ هزار تومان علاوه بر سه ساعت ۹۰ هزار تومان افزایش مییابد.
به گفته این مسئول صنفی؛ حمل یخچال فریزر ساید بای ساید، پیانو، گاوصندوق و کتابخانه بزرگ هر کدام به طور جداگانه و توافقی قرارداد میشود.
زندی گفت: بیمه حمل بسته بندی اسباب و اثاثیه منزل به هیچ وجه قابل رویت نیست. از این رو بیمه حمل و نقل این وسایل غیر قابل اجراست. زمانی حمل این وسایل میتواند تحت پوشش بیمه قرار بگیرد که حدود ۶-۷ ساعت قبل از بارزدن اثاثیه مأمور بیمه اقدام به ریز برداری وسایل بسته بندی شده کند که این نه در اختیار واحدهای صنفی و نه قابل اجراست!.
آسیب فضای مجازی به صنف حمل و نقل کالا
به گفته رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای شهری تهران؛ این روزها اگر مردم به دلایل مختلف اقدام به جابجایی محل سکونت و یاکار خود داشته باشند از سرویسهای حمل و نقل کالا که در فضای مجازی تبلیغات زیادی به راه انداخته اند، استفاده میکنند.
زندی گفت: بیش از ۸۰ درصد کارگران فعال در اعضای مجاز این صنف به نوع کار خود آگاه و متخصص هستند ن و به دلیل تضمین کار اگر مشکلی هم پیش بیاید قطعاً پاسخگو میباشند.
وی تصریح داشت: سایتهای مجازی مسئول تبلیغ شرکتها وافراد ناآگاه و بی تخصص در این رسته شغلی میباشند که تخلفات زیادی را به وجود آورده اند.
رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای شهری تهران با تأکید بر اینکه از ۳۰۰ مورد تخلف اعلام شده به اتحادیه متعلق به غیر مجازها بودند گفت: این شرکتهای صوری و غیر مجاز از کارگران ساختمانی و خودروهای غیر از خودروهای در نظر گرفته جهت حمل بار استفاده میکنند. این روش خسارت زیادی به اسباب و اثاثیه مردم وارد میکند.
زندی گفت: ناسامی بیش از ۳۰۰ موردباربری غیر مجازها به اداره آگاهی، پیشگیری قوه قضائیه و اداره اماکن اعلام شده که امیدوار هستیم هرچه سریعترجلوی این تخلفات گرفته شود.
این فعال صنفی گفت: در حال حاضر ۳۶۰ واحد باربری مجاز درسطح شهر تهران فعال است که از دو دستگاه تا صد دستگاه خودرو جهت حمل بار، آمادگی خدمت رسانی به مردم را دارند. اما حدود ۳۵ باربری غیر مجاز هم در تهران میباشند که اسامی این شرکتها نیز در اختیار سازمانهای ذی ربط اعلام شده و تا کنون هیچ برخوردی با آنها نداشته اند.
مشکلات صنف حمل و نقل کالای شهری کدام است؟
رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای شهری تهران شهرداری درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این رسته شغلی با چه مشکلاتی مواجه میباشد تأکید کرد: به غیر از رکود اقتصادی و کاهش فعالیتها در این صنف یکی دیگر از عمده مشکلات این رسته شغلی دخالتهای شهرداری است.
وی تصریح داشت: این صنف بیش از ۱۰ سال با شهرداری درگیر است. مدیریت شهری همچنان اصرار دارد که خدمات شهری باید زیرنظر شهرداری باشد و صنف حمل و نقل کالا شهری تحت نظر وزارت صمت است.
این مسئول صنفی تأکیدداشت: فعالان این صنف بارها تأکید کرده اند که با نظارت شهرداری هیچ مشکلی ندارند، اما با دخالت شهرداری در صدور بارنامه و اجاره کامیون مخالفت دارند. چراکه ماجرای دخالیت شهرداری تنها اخذ هزینه بیشتر از مردم است .
بیشتربخوانید:جزییات طرح حمایت مالیاتی، بیمهای و تسهیلاتی از کسبوکارها در ۱۴۰۰
وی با اشاره به سایرمشکلات اعضای این صنف گفت: کرونا تا حدودی فعالیت این صنف را متوقف کرده و تا کنون واحدهای صنفی حمل و نقل کالای شهری تهران هیچ گونه وام کرونا دریافت نکرده اند و تمام وعدههای حمایتی در حد حرف باقی مانده است.
این فعال صنفی تأکیدداشت: فعالان این عرصه با توجه به مشکلات رکود خواستارکاهش وتخفیف مالیات شده اند. پرداخت مالیات در شرایط فعلی برای هیچ صنفی از جمله صنف حمل و نقل کالای شهری تهران مقدور نیست.