تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران اعلام کرد؛

بسته حمایتی دولت از اصناف کامل نیست

  تشریح جزئیات بسته حمایتی دولت برای کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده ناشی از شیوع بیماری کرونا توسط محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری با واکنش تشکل‌های صنفی مواجه شده است.

اصناف اقتصاد۲۴- در این بسته که ۸ خرداد‌ماه جاری به تصویب ستاد ملی مدیریت مقابله با بیماری کرونا رسیده است، بخشودگی‌هایی مانند مهلت ۲ماهه در رابطه با اوراق مالیاتی و اجرای احکام برای کسب‌وکار‌ها و اشخاص حقیقی، مهلت پرداخت بدهی مالیاتی اشخاص آسیب‌دیده از کرونا تا پایان شهریور‌ماه بدون محاسبه جریمه دیر کرد، تعویق اقساط بانکی تا ۴‌ماه برای کسب‌وکار‌هایی که درآمدی ندارند، مهلت یک‌ماهه برای چک‌های برگشتی تا پایان تیر ماه، تمدید ثبت‌نام تسهیلات کرونایی تا پایان شهریور‌ماه برای رسته‌های ۱۴گانه و مهلت ۲ ماهه پرداخت حق بیمه سهم کارفرما برای اردیبهشت و خرداد‌ماه درنظر گرفته شده است.


با ابراهیم درستی، مشاور و نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران و نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران گفتگو کرده‌ایم.

بسته حمایتی مشاغل آسیب‌دیده ناشی از شیوع کرونا تا چه حد مشکلات واحد‌های صنفی را مرتفع می‌کند؟

واقعیت آن است که میزان ضرر و زیان اصناف در دوره طولانی مدت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کسب‌وکارشان به‌مراتب بیش از حمایت‌هایی است که دولت در بسته اخیر خود برای اینگونه مشاغل درنظر گرفته است. اما پیش‌شرط این حداقل حمایت نیز اجرایی شدن درست آن است چرا که تجربه نشان داده اینگونه بسته‌های حمایتی در مرحله اجرا گرفتار دیوانسالاری اداری می‌شود. همچنین درصورتی که بسته حمایتی اخیر دولت به درستی اجرا شود نیز تنها گوشه‌ای از مشکلات اصناف را حل خواهد کرد و آنگونه نیست که این بسته همه مشکلات اصناف را حل کند.

علت مخالفت اصناف با تخفیف مالیاتی پیش‌بینی شده در بسته حمایتی دولت چیست؟

در این بسته مهلت ۲ماهه در رابطه با اوراق مالیاتی و اجرای احکام برای کسب‌وکار‌ها و اشخاص حقیقی و مهلت پرداخت بدهی مالیاتی اشخاص آسیب‌دیده از کرونا تا پایان شهریور‌ماه بدون محاسبه جریمه دیر کرد درنظر گرفته شده است؛ این در حالی است که در سال گذشته که مشکلات واحد‌های صنفی کمتر بود مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی ۱۴ ماهه تعیین شد، اما امسال با وجود تشدید مشکلات اصناف این مهلت تا پایان خرداد‌ماه تعیین شده است.

از سوی دیگر تبصره ماده ۱۰۰ در مورد توافق مالیاتی را نیمه دوم خرداد‌ماه امسال به اتاق اصناف ایران اعلام کردند. این در حالی است که تعطیلی‌های طولانی مدت ناشی از شیوع کرونا، تداوم تحریم‌ها، انتخابات ریاست‌جمهوری و تشدید رکود بازار فشار مضاعفی را بر مشاغل و کسب‌وکار‌ها وارد کرده است. با این شرایط تحمیل فشار به اصناف برای دریافت مالیات جایز نیست و نمی‌دانم سیاستگذاران به چه قیمتی می‌خواهند صندوق خزانه را با این شیوه دریافت مالیات و به چه قیمتی با اصنافی پرکنند که عملا کار نکرده‌اند.

باید بپذیریم که اصناف در سال ۹۹ به‌دلیل تعطیلی کسب‌وکارشان عملا کاری نکردند که بخواهند در ازای آن مالیاتی به دولت بدهند. با وجود این وزارت اقتصاد نیز با این شیوه پرداخت مالیات مخالفت کرده و به‌نظر می‌رسد درصورتی‌که دولت بخواهد بازنگری در بحث مالیات اصناف صورت گیرد به روز‌های پایانی خرداد‌ماه موکول می‌شود تا بخشی از اصناف مالیات خود را بدهند.

علت مخالفت وزارت اقتصاد با این شیوه دریافت مالیات از اصناف چیست؟

وزارت اقتصاد باید برای مخالفت با استمهال یا بخشودگی مالیاتی اصناف دلیل بیاورد، اصنافی که در گذشته با همه مصوبات سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد برای دریافت مالیات کنار آمده و آن را اجرایی کرده‌اند اکنون به‌دلیل نداشتن درآمد قادر به پرداخت این مالیات نیستند چراکه اکنون واحد‌های صنفی مشکلات زیادی دارند که موضوع پرداخت مالیات جزء کوچکی از آن است. علاوه بر آن انتظار می‌رود که در روز‌های پایانی دولت دوازدهم سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد و دارایی نخواهند فشار مضاعفی را به اصناف تحمیل کنند و این کار عادلانه نیست.

به‌طور مشخص مشکل اصناف با وزارت اقتصاد در مورد چه موضوع مالیاتی است؟

این مشکل در زمینه عملکرد مالیاتی مشاغل و کسب‌وکار‌ها در سال ۹۹ است اینکه اتاق اصناف ایران خواستار تمدید مهلت اظهارنامه‌های مالیاتی سال گذشته مشاغل تا پایان شهریور‌ماه امسال شده است به‌دلیل آن است که هنوز بسیاری از برگه‌های اظهارنامه مالیاتی این مشاغل مانده است چراکه فعالان صنفی به‌دلیل نداشتن درآمد قادر به پرداخت مالیات سال گذشته خود نبوده و نیستند و با این شرایط اتفاقی که نباید در مورد تأخیر طولانی مدت در پرداخت مالیات مشاغل بیفتد را شاهد خواهیم بود.

با وجود این اصناف باید یا تبصره ماده ۱۰۰ (توافق برای پرداخت مالیات) را قبول کرده و یا اینکه اظهارنامه مالیاتی بدهند، اما به‌نظر می‌رسد، استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ بیشتر در مورد مشاغل گروه یک مصداق داشته باشد.

آیا اصناف این مشکلات را به وزارت اقتصاد منعکس کرده‌اند؟

اتاق اصناف ایران در نشست‌های متعدد با دستگاه‌های دولتی این شرایط را توضیح داده و در رسانه‌های مختلف نیز وضعیت مشاغل را تشریح کرده است. این در حالی است که اغلب قول و قرار‌های قبلی برای حمایت از مشاغل به‌صورت شفاهی بوده و اکنون مسئولان زیر قولشان زده‌اند.

یعنی تعویق ۴ ماهه اقساط بانکی و مهلت یک ماهه برای چک‌های برگشتی تا پایان تیر‌ماه نیز کمکی به مشاغل آسیب‌دیده نمی‌کند؟

نه اینکه اجرای این بسته کمکی به اصناف نکند، اما این مصوبات نیز حتی درصورت اجرا تنها گوشه‌ای از مشکلات و زیان هنگفت مشاغل زیاندیده را جبران خواهد کرد. مگر اصناف در دوران شیوع کرونا کم ضرر کردند، بسیاری از صنوف تولیدی مانند پوشاک، قهوه خانه‌های سنتی، تالار‌های پذیرایی، مشاغل مرتبط با گردشگری، رستوران‌ها، غذا خوری‌ها و... و در مجموع حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد اصناف در معرض ورشکستگی هستند.

مسئولانی که در نشست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد تعطیلی مشاغل تصمیم گرفتند اگر اکنون کمکی به احیای مشاغل و واحد‌های صنفی نکنند، نهایت کم‌لطفی را در حق قشر آسیب‌پذیر اصناف کرده‌اند، اما حتی در مورد بسته حمایتی حداقلی ابلاغ شده اخیر نیز امیدواریم که این بسته عملیاتی شده و در حد مصوبه و حرف نباشد.

برآوردی از میزان زیان‌دهی مشاغل در دوران شیوع کرونا دارید؟

اصناف به‌دلیل شیوع بیماری کرونا از بهمن‌ماه سال ۹۸ تا‌کنون متضرر شده‌اند. بیش از ۳ میلیون واحد صنفی و حداقل ۱۵۰۰ شغل به‌دلیل تعطیلی ناشی از شیوع کرونا ضرر کرده‌اند و به جرأت می‌توان گفت بیشترین زیان ناشی از شیوع کرونا به اصناف تحمیل شده است.


بیشتربخوانید:جزییات طرح حمایت مالیاتی، بیمه‌ای و تسهیلاتی از کسب‌وکار‌ها در ۱۴۰۰


زیان مالی هنگفتی به اصناف وارد شده است و بیش از ۹۰ درصد مشاغل زیان‌ده شده‌اند گرچه تعدادی از مشاغل مانند خواربار فروشی‌ها، فروشندگان محصولات بهداشتی، میوه فروشی‌ها، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و... سودده بوده‌اند، اما اغلب مشاغل و کسب‌وکار‌ها زیان هنگفتی را به‌دلیل تعطیلی‌های طولانی مدت متحمل شده‌اند.

با این شرایط آیا تفاوتی در برخورداری از بسته حمایتی دولت در گروه‌های مختلف یک تا ۴ شغلی وجود ندارد؟

واقعیت آن است که اغلب مشاغل زیان دیده‌اند و هرچه این شرایط تداوم یابد میزان زیان‌دهی مشاغل بیشتر خواهد شد. علاوه بر تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا، رکود شدید بازار‌ها و چشم‌انداز مبهم آن در بعد از دوران انتخابات ریاست‌جمهوری، رشد ماهانه نرخ تورم، تصویر امیدوارکننده‌ای برای بازگشت رونق به کسب‌وکار‌ها و مشاغل ارائه نمی‌دهد و با این روند نه‌تن‌ها بسته حمایتی محدود ارائه شده تکاپوی زیان اصناف را نمی‌کند بلکه باید سازوکار‌های تازه‌ای برای جبران زیان‌دهی و جلوگیری از خطر ورشکستگی مشاغل اندیشیده شود.

دولت با اصناف مهربان باشد

امیدوار هستیم که جایگاه اصناف در دولت آینده بهبود یابد، چرا نباید اتاق اصناف کشور به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در دولت حضور نداشته باشد و مسائل و مشکلات این بخش از طریق واسطه‌ها به دولت منعکس شود؟ حدود ۳ میلیون واحد صنفی با اشتغال ۲.۵ نفر در هر واحد و درنظر گرفتن تعداد خانوار این مشاغل، جمعیت ۲۵ تا ۳۰ میلیونی کشور را شامل می‌شود که با چنین وضعیتی باید این خانواده بزرگ در دولت حضور داشته باشند.

حتی کاندیدا‌های کنونی ریاست‌جمهوری نیزباید وعده و وعید‌های خود در مورد حمایت از فضای کسب‌وکار‌ها و مشاغل را به‌خاطر داشته باشند نه اینکه به هنگام مشکلات به‌صورت ابزاری از ظرفیت‌های اصناف استفاده شده و با رفع این مشکلات اصناف به فراموشی سپرده شوند، باید دولت آینده نگاه ویژ‌ه‌ای به اصناف داشته باشد و قول و قرار‌های مسئولان با اصناف اجرایی شود چرا که وضع اصناف در موضوعاتی مانند پرداخت مالیات، بیمه‌های اجتماعی، گمرک، بانک‌ها و... خوب نیست این در شرایطی است که هیچ‌گاه دولت تاجر خوبی نبوده و بهتر است به جای تجارت، بر نحوه کسب‌وکار اصناف نظارت کند.

دولت باید اجازه دهد تا با سرمایه خودشان اشتغال‌زایی کنند و تنها نظارت جامع بر اینگونه فعالیت‌های اقتصادی داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

لئوناردو دی کاپریو کیست؟

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ترکیه

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

عکس/سانسور کراوات غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند

وضعیت ترسناک تابستان ۱۴۰۳

نگرانی آمریکایی‌ها درباره ریاست‌جمهوری مجدد بایدن

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

پریسا صالحی کیست و چرا به زندان احضار شد؟

حکم اعدام توماج صالحی لغو می‌شود؟

پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید

طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

خاطره منشوری فریدون زندی از وحید هاشمیان!

در واگذاری سرخابی‌ها، کدام تیم سود کرد؟ کدام تیم ضرر؟

فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد