اقتصاد ۲۴- به گزارش روز سه شنبه از روابط عمومی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، «عباس خطیبی» روند ساخت راه آهن در کشور طی سالهای اخیر را مثبت ارزیابی کرد و افزود: از جمله دستاوردهای مهم در این سالها میتوان به بهره برداری از هزار و ۹۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید، ریلگذاری بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر، زیرسازی بیش از ۲ هزار کیلومترو ساخت و توسعه بیش از ۱۶۱ هزار متر مربع ایستگاه در کشور اشاره کرد.
وی اتصال چهار مرکز استان به شبکه ریلی کشور را یکی از مهمترین دستاوردهای هفت سال گذشته اعلام کرد و گفت: راه آهن «گرگان- اینچه برون»، «راه آهن تهران- همدان»، «راه آهن غرب کشور»، «راه آهن مراغه- ارومیه»، «راه آهن قزوین- رشت»، «راه آهن میانه- بستان آباد»، «راه آهن خواف- هرات» از مهمترین پروژههای ریلی هستند که طی این هفت سال به بهره برداری رسیده است.
خطیبی ادامه داد: با بهره برداری از راه آهن یزد- اقلید، بستان آباد- خاوران، زاهدان- خاش، همدان- سنندج، رشت- کاسپین و میانه- اردبیل تا پایان سال جاری دو مرکز استان دیگر نیز به شبکه ریلی کشور متصل میشوند.
بیشتر بخوانید: قیمت خانه در کدام مناطق تهران کاهشی شد؟
وی تاکید کرد: اگر روند شتابان توسعه راه آهن در کشور طی ۱۰ سال آینده نیز ادامه یابد، ایران به رتبه دوم منطقه از نظر چگالی خطوط شبکه ریلی به تناسب وسعت دست پیدا میکند.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها برنامه ریزی و مدیریت پروژههای عمرانی را یکی از مهمترین سیاستها در راستای رسیدن به اهداف دانست و گفت: اولویت دادن به طرحهای عمرانی، رعایت استانداردها و مشخصات فنی، رعایت تمهیدات زیست محیطی و دستیابی به فن آوریهای نوین در طراحی و اجرای پروژههای راه آهن در کشور نیز بخش دیگری از اهداف تحقق یافته کیفی هم راستا با اهداف کمی در این حوزه است.
وی استفاده از ریل ملی تولید شده با حمایت شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور را یکی از موفقیتهای چشمگیر در توسعه شبکه ریلی معرفی کرد و افزود: این نوع ریل در کشورهای محدودی تولید و برای خطوط جدید و پرسرعت استفاده میشود. دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت این نوع ریل علاوه بر تامین نیاز داخلی، صدور ریل به دیگر کشورها را نیز میسر کرده است.
خطیبی همچنین احداث پل با دهانه ۱۰۰ متری و ارتفاع ۸۵ متری، اجرای اسلب ترک بتنی به روش درجا، ساخت دستگاه پنل گذار مکانیزه برای اولین بار در راه آهن میانه- اردبیل، ساخت کشنده دو منظوره جادهای و ریلی برای اولین بار در راه آهن میانه- اردبیل توسط مهندسین داخلی بخشی از موفقیتهای به دست آمده در بخش طراحی و عملیات اجرایی توسعه شبکه ریلی کشور عنوان کرد.