تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

خودروسازان داخلی، کارگران را سپر بلای خود کرده‌اند/ چرا خودروسازان جایگاه خود را نزد مردم از دست داده‌اند؟

ولی‌الله داداشی گفت: دو شرکت خودروساز با اقداماتی از جمله افزایش چندین باره قیمت در طول یکسال و حذف بخش‌هایی از خودرو و تبدیل آن به آپشن و عدم پایبندی به تعهد در قبال مشتریان و همچنین پایین آوردن کیفیت، جایگاه خود را در بین مردم نسبت به گذشته از دست داده‌اند.

اقتصاد۲۴- ولی داداشی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴، درباره چرایی وضعیت افسارگسیخته بازار خودرو و راهکارهای حل این مسئله، گفت: افسار از دست مدیران خارج شده و هر کسی هر چیزی را که می‌داند چه به نفع مردم و چه علیه مردم، آن کار را انجام می‌دهد. برخی از مدیران که دلشان به حال مردم می‌سوزد، کاری که به نفع آن‌ها است را انجام می‌دهند ولی برخی‌ها دنبال منافع خود هستند؛ مثل شرکت‌های خصولتی.

وی افزود: برای مقابله با این اقدامات باید تدابیر جدی اندیشیده شود و تا زمانی که خودروسازان کشور رقابت‌پذیر نباشند، وضعیت خودروی ما با پایین‌ترین کیفیت و بالاترین قیمت به روند خود ادامه خواهد داد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: بخشی از کار در دست دولت و بخش دیگر در دست بخش خصوصی است. سیستم خودروسازی ما نه خصوصی است و نه دولتی. ما وقتی نتوانیم در عرصه رقابت وارد شویم کیفیت، پایین می‌آید و چه بسا این کار توسط عده‌ای آگاهانه انجام می‌شود تا کمیت بالا برود.

داداشی اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی سپر بلایی به اسم کارگران صنعت خودروسازی کشور درست کردند که به یک معضل تبدیل شده و از این روش برای ادامه کار خود استفاده می‌کنند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: تنها راه برون رفت از این انحصار در خودروسازی کشور توسعه خودروسازی و بالا بردن کیفیت و امنیت و پایین آوردن قیمت است که همه این‌ها به تعامل و رقابت ما با شرکت‌های خارجی ربط دارد.

وی با بیان اینکه اگر جلوی رقابت را بگیریم وضعیت به همین روال ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: بحث خودروسازی و معضلات و مشکلات پیرامون این حوزه ربطی به وزیر ندارد. البته وزیر هم می‌تواند قدم‌هایی برای بهبود وضعیت بردارد ولی موضوع عدم کیفیت و عدم کمیت خودرو در کشور به برخی از ارکان نظام از جمله دولت و مجلس و در برخی مواقع مجمع تشخیص مصلحت نظام مربوط می‌شود که این‌ها نیاز به سیاست‌گذاری‌های کلی دارد.

داداشی تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های کلی کشور ما مشکل دارد. این سیاست‌گذاری‌ها باید اصلاح شود تا بتوانیم سیاست‌های کلی را در رقابت با شرکت های خارجی تدوین کنیم؛ آن موقع است که وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌تواند وارد عمل شود و یکسری کارها را بر اساس سیاست‌گذاری‌های اصلاح شده انجام دهد. زمانی که سیاست‌گذاری ما این است که خودروسازی به صورت انحصاری دست شرکت‌های خصولتی باشد، وزیر کاری نمی‌تواند انجام دهد.

وی عنوان کرد: وزیر، مجری قوانین و سیاست‌گذاری‌های کلی است و ما نمی‌توانیم وزیر را به دلیل اجرای این قوانین مواخذه کنیم و این مهم به همت و تلاش دولت و مجلس برمی‌گردد که سیاست‌های مربوط به خودروسازی را تغییر داده و این امر کمک ارکان نظام را می‌طلبد تا بدین طریق از این آشفته بازاری که گرفتار آن شدیم، خارج شویم.

نماینده آستارا ادامه داد: مهم‌ترین چالش صنعت خودرو ایران «بازار» است. حل مشکل تقاضا در بازار، هم به تصمیمات کلان دولت باز می‌گردد و هم به نحوه تصمیم‌گیری مدیران خودروسازان برای افزایش تولید و کاهش حداکثری قیمت‌ها، زیرا مشتریان اصلی بازار خودروهای با قیمت میانه، اقشار متوسط رو به پایین هستند و در چند سال گذشته، قدرت خرید آن‌ها با سقوطی باورنکردنی روبرو بوده است. این قدرت خرید باید به تدریج و به واسطه سیاست‌های دولت و خودروسازان به این قشر بازگردد اما باز هم نکته با اهمیت، تفاوت عملکرد در حوزه صنعت خودرو است که نقش مدیریت بیش از تحریم و سیاست‌های دولت دیده می‌شود و در شرایطی فعلی وضعیت آینده صنعت خودرو و دیگر صنایع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

داداشی در پایان خاطرنشان کرد: دو شرکت خودروساز با اقداماتی از جمله افزایش چندین باره قیمت در طول یکسال و حذف بخش‌هایی از خودرو و تبدیل آن به آپشن و عدم پایبندی به تعهد در قبال مشتریان و همچنین پایین آوردن کیفیت، جایگاه خود را در بین مردم نسبت به گذشته از دست داده‌اند و از طرفی چون واردات خودرو متوقف شده عملاً مردم ناچار به استفاده از خودروی داخلی هستند. انحصاری که در بازار خودروی داخلی وجود دارد شاید مسبب اصلی این مشکلات باشد.
ارسال نظر