تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
بنیانگذار بانک سامان در گفتگو با اقتصاد24:

دور ماندن بانک مرکزی از مسئولیت‌ها یعنی افزایش تورم و نقدینگی/ بانک‌ها باید ملزم به رفع ناترازی خود شوند

بنیانگذار بانک سامان با تاکید بر اینکه مسئولیت بانک مرکزی کنترل تورم و حفظ ارزش پول است، گفت: اگر بانک مرکزی از وظایف خود دور بماند، تورم و نقدینگی در کشور دو چندان می‌شود.

اقتصاد24 - اله وردی رجایی سلماسی در گفتگو با اقتصاد 24 درباره روند تحولات بانک مرکزی طی سال 97 افزود: در زمان تصدی سیف در بانک مرکزی مشکلات ارزی بسیاری وجود داشت و روابط بانک های بین المللی دچار مشکل بود. همچنین در نقل و انتقالات پولی میان بانک های ایرانی و خارجی اشکالاتی وجود داشت.

وی تصریح کرد: در آن زمان وضعیت منابع ارزی ناشی از صادرات نیز چندان مناسب نبود و صادرکنندگان مبالغ کمی از ارز حاصل از صادرات خود را به کشور باز می‌گرداندند.

رجایی سلماسی ادامه داد: خوشبختانه در دوره ریاست جدید بانک مرکزی، رایزنی هایی با صادرکنندگان صورت گرفت تا منابع ارزی را به سامانه نیما بازگردانند.

این کارشناس بانکی ادامه داد: از سویی قیمت ارز روند افزایشی داشت که در دور جدید ریاست بانک مرکزی یعنی دوره آقای همتی، قیمت ارز هم تا حدودی سروسامان گرفت و روند نرخ ها نزولی شد. سیاست دیگر این دوره در بازار ارز، مبارزه با دلالان غیررسمی بود که می توان آن را تاحدودی موفق هم دانست.

بنیانگذار بانک سامان با بیان اینکه بانک مرکزی نباید مسئولیت هایش را از یاد ببرد، افزود: بانک مرکزی در بخش نظارت بر بانک ها نیز برنامه هایی دارد که اگر بانک ها تبعیت کنند و از سویی تکلیف ناترازی بانک ها مشخص شود، اثرات مثبتی را در آینده شاهد خواهیم بود.

رجایی سلماسی تاکید کرد: باید بانک ها ملزم به رفع ناترازی خود شوند و سرمایه شان را افزایش دهند.

وی درباره چشم انداز بانک مرکزی در سال 98 نیز اظهار کرد: وضعیت بانک مرکزی بستگی به وضع مدیریت منابع ارزی و واردات و صادرات دارد. از سویی اگر نقل و انتقالات پولی میان بانک های ایرانی و خارجی تسهیل و همچنین نقدینگی و تورم کنترل شوند، شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.
ارسال نظر