تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰

یک هیات از طالبان برای گفت و گو با احمد مسعود به پنجشیر رفت

عضو کمیسیون فرهنگی طالبان نیز تایید می‌کند که هیاتی از سوی آنان برای مذاکره با احمد مسعود و شماری از چهره‌های سیاسی دیگر به پنجشیر رفته است.

اقتصاد ۲۴-منابع نزدیک به احمد مسعود از رسیدن یک هیات طالبان به پنجشیر سخن می‌گویند.
این منابع می‌گویند که نیرو‌های ضد طالبان خواستار مذاکرات معنا دار است که در آن حقوق مردم در نظر گرفته شده باشد و حکومتی به میان بیاید که عدالت اجتماعی در آن تأمین شود.

روح الله، یک عضو طالبان از کابل در همین رابطه گفته است که: «مساله پنجشیر باید از طریق گفت وگو حل شود، مردم بیخی از جنگ و ناآرامی خسته شده.»
این عضو کمیسیون فرهنگی طالبان نیز تأیید می کند که هیاتی از سوی آنان برای مذاکره با احمد مسعود و شماری از چهره‌های سیاسی دیگر به پنجشیر رفته است.
وی از جدیت گفت وگو‌ها میان دو طرف خبر داده و تأکید می کند که مساله یی پنجشیر از راه مسالمت آمیز حل خواهد شد.


بیشتر بخوانید: نیرو‌های احمد مسعود به طالبان: به جای ۴ساعت به شما ۴سال برای تسخیر پنجشیر وقت می‌دهیم


مفتی انعام الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان گفته است که : «قرار است که آن‌ها با خود احمد مسعود و با یک عده مردم دیگری که آن‌ها در قضیه پنجشیر دخیل هستند و نقش دارند دید و بازدید داشته باشند و کوشش بر این بسیار به شدت جریان داره.»

مذاکرات میان دو طرف در حالی آغاز شده است که طالبان و نیرو‌های پنجشیر از کار گیری گزینه‌های نظامی به ضد یکدیگر نیز سخن زده اند.

وضعیت در اندراب وخیم است

امرالله صالح معاون اشرف غنی در تویتی نگاشته است که طالبان اجازه نمیدهند تا مواد غذایی وارد انداب شود.

او وضعیت بشردوسانه را در اندراب وخیم دانسته است. اما طالبان این ادعای آقای صالح را رد کرده اند و می‌گویند که تمامی راه‌های اندارب باز استند

با این حال، وزیر خارجه پاکستان خواستار توافق سیاسی میان طالبان و رهبران سیاسی شده است؛ اما روسیه گفته است که در بن بست میان طالبان و مخالفان شان، بی طرف خواهد ماند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران خواستار تشکیل حکومت همه شمول در افغانستان شده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است: «تلاش کنیم که یک دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیره، قطعا اگر این دولت فراگیر بازتاب دهنده تمامی واقعیت‌های افغانستان و بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و ترکیب مردم افغانستان از گروه‌های مختلف باشه میتونه در مسیر این حرکت بکنه، اما الان ما در خصوص‌ای که دولت اینده افغانستان تصمیمی بگیریم وتصمیمی اعلام بکنیم زود هست.»

در این میان یک منبع نزدیک به عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی میگوید که گفت و گو‌ها میان رهبران سیاسی و طالبان به گونه پراکنده ادامه دارد و تا هنوز بحث‌های اصلی روی چگونگی شکل گیری حکومت تازه آغاز نشده اند.

طلوع نیوز / افغانستان

ارسال نظر