تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰

قطر، واسطۀ درجه اول طالبان با جهان غرب

قطر که روابط ممتازی با طالبان دارد، از این گروه خواسته که یک راه امن برای کسانی که مایل به ترک کشور هستند حفظ نماید. روابط نزدیک رهبران قطر با طالبان باعث شده که همه کشور‌های غربی چشم امیدشان به آنان باشد.

اقتصاد ۲۴-روز چهارشنبه اول سپتامبر/۱٠ شهریور، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجۀ قطر گفت: "ما نزد طالبان اصرار کردیم که باید برای همۀ کسانی که می‌خواهند از افغانستان بروند یا به این کشور وارد شوند، یک راه امن وجود داشته باشد و آزادی رفت و آمد حفظ شود". او چیزی در مورد پاسخ طالبان نگفت، اما ابراز امیدواری کرد که "در آیندۀ نزدیک، وقتی فرودگاه کابل فعالیت خود را از سرگیرد، طالبان به این خواسته‌ها عمل نمایند". وزیر خارجۀ قطر گفت: "امیدواریم که همه چیز با ملایمت انجام شود و هیچ مانعی برای هیچکس ایجاد نشود".

طالبان هشت سال قبل (۲٠۱۳) دفتر سیاسی خود را در دوحه، پایتخت قطر، افتتاح کردند. حداقل از آن زمان، روابط بسیار نزدیک حکومت قطر با گروه اسلام‌گرای افغان کاملاً روشن و علنی بوده است. توافقنامۀ صلح میان آمریکا و طالبان نیز سرانجام در دوحه امضا شد (۲۹ فوریه ۲۰۲۰).

در حال حاضر نیز قطر نقش بسیار مهمی را در ایجاد رابطه میان طالبان و جامعۀ بین‌المللی ایفا می‌کند. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت: "در سال‌های اخیر، قطر به عنوان یک میانجی بی‌طرف و عادل در بین آمریکا و طالبان، یا میان طالبان و سایر طرف‌های افغان، توانسته اعتمادسازی کند. ما همگی نیاز داریم که به خاطر آیندۀ افغانستان، از این اعتماد بهره گیریم".

در روز‌های اخیر، آمریکا و بریتانیا تصمیم گرفتند که نمایندگی سیاسی خود را از کابل به دوحه منتقل کنند. روز چهارشنبه وزیر خارجۀ هلند، خانم سیگرید کاگ که با همتای قطری خود یک نشست خبری داشت، گفت: "من از مقامات قطری خواهش کرده‌ام که اجازه دهند سفارت ما در کابل به دوحه منتقل شود، تا هلند نیز بتواند در مدیریت بحران افغانستان مؤثر واقع گردد". خانم کاگ با تجلیل فراوان از امیر قطر، افزود: "نگاه همۀ ما به سوی قطر است".

روز سه‌شنبه طالبان پیروزی خود و خروج کامل نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را جشن گرفتند.

رادیو فرانسه

ارسال نظر