تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

نگرانی روسیه از تشدید موج مهاجرت مردم افغانستان به کشورهای همسایه

وزیر امور خارجه روسیه بر ضرورت حل مسئله پناهجویان افغانستان توسط تمامی کشورهای مرتبط تاکید کرد.در این راستا، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر نیز با تاکید بر ضرورت ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان گفت: وضعیت افغانستان باید به ثبات برسد.

اقتصاد ۲۴-سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست رسانه‌ای مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری خود در مسکو ضمن ابراز نگرانی از خطر تشدید موج مهاجرت افغان‌ها به کشور‌های همسایه در پی تحولات این کشور گفت: اکثر این پناهجویان خواستار ورود به کشور‌های اروپایی هستند و احتمالا مشکلات جدی برای کشور‌هایی که آن‌ها را دعوت کرده‌اند، ایجاد خواهند کرد.
لاوروف ادامه داد: برای توقف این روند، باید تمامی کشور‌های مرتبط از جمله کشور‌هایی که سیاست آن‌ها افغانستان را دچار چنین سرنوشتی کرده است، تمامی امکاناتشان را به کار گیرند.
وی با انتقاد از اظهارات ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که بانی وضعیت فعلی افغانستان را دولت قبلی و نیرو‌های مسلح این کشور دانسته است، تاکید کرد: وضعیت ناتو در افغانستان باید به میزان کافی و با رویکردی کلی و انتقادی مورد ارزیابی قرار گیرد.

لاوروف در ارتباط با تحولات سوریه با بیان این که کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد، گفت: به ترکیه و ایران در چارچوب نشست آستانه اطلاع رسانی می‌کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به رویکرد جدید مسکو در حوزه خلیج، اظهار داشت که این موضوع را در قالب یادداشت رسمی به شورای امنیت سازمان ملل ارایه کرده‌اند.

در این راستا، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر نیز با تاکید بر ضرورت ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان گفت: وضعیت افغانستان باید به ثبات برسد.
وی با بیان این که ورود آزادانه به افغانستان از طریق فرودگاه کابل یکی دیگر از موضوعات مورد گفتگوی وزرای خارجه دو کشور در این نشست بوده است، گفت: در روز‌های گذشته موفق به انجام یک پرواز چارتر به این کشور شدیم. امروز پرواز‌های داخلی در این کشور انجام می‌شود. موضوعات فنی را به همراه مسئولین افغانستان پیگیری می‌کنیم.

آناتولی

ارسال نظر