تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
یک مقام صنفی توضیح داد؛

ممنوعیت واردات لوازم خانگی، به نفع تولید داخل بود؟

سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: از گذشته دو تفکر در حوزه صنعت لوازم خانگی حاکم بود، پیشرفت در رقابت با واردات و توسعه تولید با ممنوعیت واردات.

اقتصاد ۲۴- حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی درباره اختلافات بین تولید کنندگان لوازم خانگی کشور بیان کرد: از گذشته دو تفکر در حوزه صنعت لوازم خانگی حاکم بوده است. یکی از این تفکرات این است که باید واردات انجام شده و رقابت بین تولید کنندگان داخلی و تولید کنندگان خارجی برقرار شود تا در نهایت کیفیت محصولات تولیدی داخل کشور افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: تصور و اعتقاد طرفداران این روش بر آن بود که با انجام شدن واردات هم تکنولوژی وارد کشور می‌شود و هم تولید کننده‌ها امکان سوء استفاده از بازار انحصاری نخواهند داشت. تفکر دوم در حوزه صنعت لوازم خانگی، نظر امروز ماست که باور داریم باید جلوی واردات را بگیریم تا صنعت رشد پیدا کند و باعث اشتغال و افزایش کیفیت شود.

غزنوی بیان کرد: هر دو تفکر در بازه‌های زمانی مختلف در این کشور اجرا شده است. زمانی ۸۰ درصد بازار ایران به بهانه افزایش کیفیت در اختیار تولید کنندگان خارجی بود و تولید کنندگان داخلی لوازم خانگی هم در گوشه بازار تلاش می‌کردند، اما رشد چشمگیری را در این صنعت شاهد نبودیم، بعد از سال ۹۷ واردات ممنوع شد و در نهایت با رشد صنعت، بازار در اختیار تولید کنندگان داخلی افتاد چرا که واردات رسمی ممنوع بود.


بیشتربخوانید:قانون ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ است


سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: زمانی که واردات بود آیا کیفیت محصولات ما بالا رفت؟ رقابت ایجاد شد و قیمت‌ها مدیریت شد؟ برند‌هایی که امروز جایگزین برند‌های کره‌ای شده‌اند هر چه که دارند در دوره بعد از تحریم به دست آورده‌اند یا آنچه که از گذشته برایشان باقی مانده است عمق ساخت داخل ندارند.

او با تاکید بر این که باید با توجه به نتیجه انتخاب هر روش، آینده کشور را انتخاب کنیم، گفت: وضعیت امروز شرکت‌های لوازم خانگی نشان می‌دهد هر آنچه که امروز در اختیار دارند را خودشان زحمت کشیدند و به دست آوردند. آزاد بودن واردات هیچ منفعتی برای ما نداشت و تنها دستاورد این تفکر کوچک شدن کارخانه‌های تولید لوازم خانگی بود. امسال دوباره احساس کردند که شرایط برای واردات فراهم است و دوباره صحبت از واردات به میان کشیده‌اند.

غزنوی بیان کرد: برای افزایش کیفیت باید به تولید انبوه برسیم و بدون این روش و تولید میلیونی افزایش کیفیت و توسعه تولید امکان پذیر نیست تفکر واردات محور دروغی با پشتوانه مافیای واردات بود. هزار و ۵۰۰ تولید کننده امروز در کشور وجود دارند که نباید دست از تلاش بردارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر