تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
در۶‌ماه گذشته؛

شکلات صبحانه ۲۵ درصد گران شد

شکلات صبحانه در بیش از ۶‌ماه گذشته، ۲۵ درصد گران شده که این رقم در مقایسه با دیگر اقلام خوراکی چندان زیاد نیست.

اقتصاد ۲۴- نگاهی به قیمت برند‌های مختلف شکلات صبحانه در سوپرمارکت‌ها نشان می‌دهد این خوراکی محبوب از زمستان سال گذشته تاکنون افزایش قیمت زیر ۳۰ درصدی داشته است، این در حالی است که بیشتر اقلام مصرفی و حتی کالا‌های اساسی تنها در نیمه اول امسال رشد ۳۰ درصد و بالاتر را در قیمت خود تجربه کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر قیمت شیر و دیگر لبنیات پرمصرف شامل پنیر و ماست و کره، انواع مرباها، گوشت، برنج، نان و بسیاری دیگر از اقلام مصرفی خانوار رشد زیادی داشت و این در شرایطی بود که اقلام ذکر شده تولید داخل کشور و بی‌نیاز از صرف ارز برای واردات مواداولیه بود. اما شکلات صبحانه با اینکه ماده اولیه مورد استفاده برای تولید آن یعنی کاکائو وارداتی است، گرانی کمتری را از سر گذرانده است.

به‌نظر می‌رسد کاهش قدرت خرید مردم با توجه به تورم موجود و خروج اقلام لوکس از سبد خرید بخش زیادی از مردم جامعه را بتوان تنها دلیلی دانست که تولیدکنندگان را واداشته در تغییرات قیمت این محصول جانب احتیاط را رعایت کنند تا سهمشان از بازار بیش از این کاهش نیابد.


بیشتربخوانید:فشار گرانی بر طبقات کم‌درآمد


شکلات صبحانه یکی از خوراکی‌های محبوب خانواده‌ها مخصوصا بچه‌دارهاست، اما گفته می‌شود فروش آن طی یک‌سال و نیم اخیر به نصف رسیده است. هم‌اکنون قیمت یک شیشه ۳۰۰ تا ۳۳۰ گرمی شکلات صبحانه بسته به برند آن بین ۴۴ تا ۶۵ هزار تومان در برند‌های ایرانی متغیر است و نوتلای معروف هم با قیمت کمتر از ۱۱۰ هزار تومان در سوپرمارکت‌ها پیدا نمی‌شود.

قیمت بسیار بالا باعث شده این محصول از سبد خرید بسیاری از خانواده‌ها خارج شود. آمار فروش سوپرمارکت‌ها نشان می‌دهد حتی شکلات‌صبحانه‌های ۱۰۰ گرمی طلقی عرضه شده از سوی شرکت‌های لبنی هم چیزی حدود ۳۰ درصد خریدارانشان را از دست داده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر